Gå til innhold

Grappa Speziale

Artigiano
  • Innholdsteller

    88
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

Grappa Speziale vant sist dagen den 2. mars

Grappa Speziale hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

22 Buona

Om Grappa Speziale

  • Rang
    Artigiano

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Lar bare annonsen gå ut - Om to dager. Nå når den ny 20-årsregelen kommer, kan man jo ta inn en 166, men det vil ennå gå noen år før det gjelder FL, om det er det man ønsker. Problemet er bare at fine eksemplar koster gjerne like mye eller mer i det store utland. Å importere en, slik det er nå, vil koste flesk. Nå er det nå en gang slik at det er ikke mange som vil ha en sånn bil, så da får vel vi som har dem, bare kose oss videre. Selv en pre-FL - Som det finnes 10-ganger så mange av her til lands(263 stk. registrerte), er heller ingen gjenganger på salgssidene lenger. Jeg tror ærlig talt at blant de 263 registrerte, finnes det flest av de som synger på siste verset, og om 5 år, er det knapt 166er igjen. 166 er ikke verdens beste bil, ei heller den mest spennende og det vil være kun de aller mest entusiastiske eierne som tviholder på dem. Om det er av interesse, er det kun 114 registrerte GTV 916 igjen - En bil som når klassikerstatus og sannsynligvis nye entusiaster når den blir veteranbil, langt før en 166.
  2. He he . EGR er blokkert for lenge siden, og bilen er uten kat. - En mild remap utført først og fremst med tanke på forbruk, gir også en effektøkning på 30+Bhp og 80+Nm. Alt utført profesjonelt av anerkjent tuningfirma. Spesielt 80+ Nm gir ekstra belastning på DMF, med mindre man lar være å gi full pinne under 2000rpm. Meget overrasket over skyvet i kjerra - Sterk som en okse. Jeg kjører ned mot 0,35 på fin langkjøring etter computeren. Den kan selvsagt være vel optimistisk, men jeg har kjørt 1500km på en tank, og da var det diesel igjen. Trodde aldri jeg skulle bry meg om forbruk, men det er så latterlig gøy med sånt forbruk. Kjører jo til Italia for vekslepenger med denne.
  3. Hei Arvid - Du er i live ja. Du vet verden er forandret nå når slike forum mer eller mindre dør ut grunnet andre kommunikasjonsformer. Jeg tenkte nå å ta en sving innom og si hei her. Ja, fjærsuppe kan du godt si, men den er nå løst og bilen er nå en drøm - Det hjelper selvsagt at alt annet er nytt i understellet, og at dekkene er nye og av godt merke. Bilen har gått 263 000km, men hva er nå det på en 2.4? Når jeg surfet sist på Autoscout, fant jeg en med 560.000km og en med 550.000km, der sistnevnte bedyret "kein ölverbrauch". Min bil er opplakkert en gang og den ser veldig fin ut i lakken. Ellers er det ikke lenge siden den fikk nytt DMS og clutch, samt nye komplette drivaksler. Jeg kom over en brukt framfanger nå nettopp via det norske 166-register på Facebook. Jeg ønsker å bytte, siden forrige eier kjørte inn i et hengerfeste og laget en sprekk i fangeren - Ingen stor greie, men nok til at jeg ikke vil ha det sånn - Den nye brukte fangeren skal få et strøk lakk først. Ellers må jeg si at jeg liker jeg 17" felgene som står på - Faktisk bedre enn de originale 18" som er nesten identiske. Liker også fargekomboen godt, selv om beige interiør ser mer classy ut. Bilen er også pensjonert for vinterhalvåret, med mindre det er tørr grå asfalt og sol ute - Da får den strekke litt på beina, noe jeg mener den bare har godt av.
  4. La nå for all del ikke tråden om MIN Alfa bli en diskusjonsoase for egne subjektive meninger om 166.
  5. Fjes 1 og Fjes 2 - Jeg har en av hver, men Fjes 2 ser faktisk mer "Hi Class" ut IMO. I tillegg har den en god del oppgraderinger som absolutt er kjekke å ha.
  6. Hei igjen Rune - Nå har jeg dog trekt salget av bilen. Jeg har funnet ut at jeg ikke kan få en mer velkjørende, mer elegant og mer spesiell bil til den prisen. Nå når jeg har skiftet alt i understellet er bilen en drøm. Jeg har hatt noen utfordringer med tanke på fjærer. Tro det eller ei - Det som så fint heter TI-understell, er ikke annet enn at man har senket Diesel eller Bussoversjonene med fjærer fra 2.0TS(!). Det betyr en lavere bil, men alt for myk selvsagt. Her er litt om det som måtte gjøres for å få den ordentlig: Upgrade! Da er fjærproblemet på min 2.4 jtdm løst. Siden ePer ikke kan finne annet enn 2 typer til manuell, og at den store overraskelsen at en Busso eller diesel med TI-pakke benytter 2.0TS fjærer(lave og samtidig myke?!), tok jeg en sjanse og bestilte framfjærer fra TRW til manuell og 2.4. Ville bilen bli like lav og myk som før? Nappet ut de gamle fjærene og sammenlignet høyden med de nye på arbeidsbenken - De nye var mye høyere. Med skepsis og redsel for å få ei ordentlig styltevogn, ble de nye montert. Bilen senket så ned på bakken, og til min store lettelse, kunne jeg konstatere at bilen ble litt høyere - ca. 2,5-3 cm. Siden absolutt ALT i understellet nå er nytt, både foran og bak, bar det avgårde - FOR EN DRØM! Mye, mye fastere i fisken og all redsel for å slå nedi, er blåst bort i en spiral av stål. Nå gjenstår bare en ny 4-hjulskontroll som en siste finpuss før mange nye herlige mil i verdens vakreste sedan. Fartsdempere, brostein, Berlinerputer, dårlig vei - Bring it on - Gonna eat you all! For den interesserte, handler jeg deler på Autodoc - Der kan man velge hvilket merke man vil ha og ikke bli påprakket skrot fra ulike såkalte "Alfa-spesialister" rundt om på nettet(Har noen dårlige erfaringer fra EB Spares med flere). Jeg har valgt deler fra Lemförder, TRW, Febi og Ruville, samt dempere fra SACHS - Alt etter hva som var tilgjengelig. Prisene de opererer med er ekskl. MVA og delene sendes fraktfritt om du handler for over 2.000,- NOK. Kostnadsoversikt med dagens priser hos Autodoc(varierer fra dag til dag). -Framfjær x2 1.006,- -Støtdemper x2 fram 1.206,- -Støtdemper x2 bak 1.250,- -Støvkappe + stopper x2 fram 454,- -Støttegummi x2 fram 236,- -Støttelager bak x2 786,- -Nedre bærebru+droplinks fram x2 2.362,- -Øvre bærebru fram x2 1.448,- -Bærearm bak x2 3.044,- -Bærearm bak x2 466,- -Spissingsstag bak x2 836,- -Droplinks bak x2 216,- -Hubforing bak(Merce-foring) x2 436,- TOTAL eks. MVA NOK 14.072,- (17.590,- ink.MVA) Jeg har utført jobben selv, siden et verksted ga en pris på over 38.000 for jobben inkl. deler. Der det har vært mulig, er alle foringer byttet til Polyurethanforinger(Utført 2017).
  7. Dersom du tenker på FL som sjelden, så er det riktig - Det er produsert langt fler pre-FL. Her har du European Sales Figures på 166 2007 - 726 2006 - 1.546 2005 - 3.692 2004 - 7.601 2003 - 5.682 2002 - 8.475 2001 - 14.072 2000 - 18.928 1999 - 26.537 1998 - 2.965
  8. Jeg har vært dieselhater hele mitt liv, og nå skal også alle dieseleiere snart skytes ved daggry. MEN jeg må bare si at en 2.4JTDM med remapping(som min har) er helt fantastisk. Med 210bhp og 470Nm er det som å kjøre et lokomotiv. Jeg er nærmest sikker på at den går like godt som en 3.0 i enkelte hastigheter. Lyden er selvsagt mye døllere, men med et forbruk ned mot 0.35(!) på fin langkjøring, er dette en kjempekombo for min del. Å ha så mye Nm gjør alt så mye mindre stressende. Om jeg kan anbefale 2.4? Ja uten tvil. Min er en av kun én av 5 stk. 2.4JTDM med manuell - Det betyr at det er 4 andre i Noreg som kan kose seg slik jeg gjør.
  9. Statistikk kan jo være moro. Visste du at det nå er kun 26 stk. AR 166 FL registrert 2004 og nyere i Norge. It's a dirty job, but somebody's got to do it. Tar forbehold om at søkesiden kan være mangelfull, men her er alle 166FL som finnes registrert 2004 og nyere. Kan være moro å ha pr d.d. og hente fram om et år eller to - Bare for å se utviklinga i bestanden. Her kan man bruke tallene som man vil - Årsmodell, drivstoff, motorstørrelse, farge etc. Her er'em: -AS16049 2005 SVART 2.4D Aut. -BD89556 2007 SVART 3.2 -BR17762 2005 SVART 2.0 -BR22330 2005 SVART 2.0 -BR22421 2005 GRÅ 2.0 -CD45108 - AMBASSADEBIL(Sikkert den italienske) ingen opplysninger -DK87097 2004 SVART 2.5 -DK96190 2005 GRÅ 2.0 -DL10996 2005 GRÅ 2.0 -DL49972 2004 GRÅ 2.4D Aut. -DL51983 2004 GRÅ 2.4D (Avreg. 08 juni 2018) -DL65355 2005 SVART 2.4D -DN24369 2005 GRÅ 3.2 -HJ79226 2004 GRÅ 2.4D(Avreg. 30 jan 2019) -KZ55208 2005 SVART 2.4D -LY58486 2004 BEIGE 2.0 -NF22901 2004 SØLV 2.4D Aut. -NF34646 2005 SVART 2.4D Aut. -NF47698 2005 GRÅ 2.4D Aut. -RJ73579 2005 BLÅ 3.0(Avreg. 31 jan 2017) -RJ73579 2004 RØD 2.4D 10V Aut. -SU12328 2005 SØLV 2.0 -SU23198 2005 SØLV 2.0 -SU37015 2004 BLÅ 2,5(Avreg. 27 feb 2019) -TS25232 2005 SVART 2.4D -TS27339 2006 SØLV 3.2 -VF69560 2004 GRÅ 2.4D Aut. -VF94475 2004 GRÅ 2.4D -VH43882 2004 SØLV 3.2 -VX34983 2004 SØLV 2.4D -XR56218 2004 GRÅ 2.4D Aut. -YN54296 2005 GRÅ 2.4D Aut.(Avreg. 14 aug 2017)
  10. Siden dette i utgangspunktet er en sjelden utgave på verdensbasis, hadde det vært gøy om kjøperen får den opp å gå igjen. Til info, er det kun 29 registrerte FL 166 i Norge - Ikke mange det heller.
  11. .....It's a little black dress - It's the kind of thing you take to an embassy cocktail party - At a schloß - In Austria.
  12. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=139508454
  13. Alt av interesse - Har du en du skal selge, ta kontakt på: bjareis@online.no eller 473 84 980
  14. Ønsker å kjøpe 4 stk. Ronal A1 med 4x98. Må være runde og fine. Du når meg her eller på 47384980.
  15. Nei, jeg hadde en hvit 1750 Bertone - Den sølv var Eilert sin(som jeg kjøpte senere), og han du kjøpte av var Svein Olav Volden.
×
×
  • Opprett ny...