Gå til innhold

Rudolf

Caporeparto
  • Innholdsteller

    254
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    14

Rudolf vant sist dagen den 24. august 2018

Rudolf hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

162 Eccellente

1 følger

Om Rudolf

  • Rang
    Caporeparto

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Fin jobb du gjør med en fin bil. Artig å følge med på prosjektet. Erik
  2. Ja den der var artig 😉 Jeg er i grunnen enig i det meste som Harry sier .... Søknad om statsborgerskap er sendt og Fulviaen min har time hos det statlige Vegvesen rett før påske. Jeg gleder meg som en liten unge til å få kjørt den lille rakkeren. Før St. Hans regner jeg med at bilen har vært en tur i Finland på det Nordiske Lanciamøtet 2019. Så går det slag i slag .... Erik
  3. Du har sikkert et poeng 😉 Jeg har blitt spurt om "pakkepris". Det kan jeg gi. Komplett motor + blokk + topp: Kr. 7500,- for alt sammen, Kan det være interessant? Erik
  4. Jeg har fått tilbakemelding på at dette er rimelig for en komplett velfungerende motor. Synes ikke du det? Erik
  5. Disse står fremdeles mitt på gulvet i verkstedet mitt og tar opp verdifull plass. Hyggelig hvis noen kunne gi disse et godt hjem. Noen, er det deg? Erik (ufrivillig skrotnisse)
  6. Jeg turte ikke å bruke varme. Som du ser av et av bildene så holder den store mutteren fast på et stort (og meget dyrt) hjullager. Inni dette lageret er det flere deler av kunststoff/plast. Disse ville jeg nødig ødelegge. Etter ompakking var forøvrig lageret som nytt etter operasjonen. Erik
  7. Håndbrekk til besvær ...... Jada, det foregår litt aktivitet i Sinsengarasjen om vinteren også. Jeg har lyst til å fortelle historien om en bitte liten detalj (? 🙄), som tok litt lengere tid å fikse en jeg hadde trodd. Dette forteller vel også hva slags utfordringer vi som har Lancia kan bli utsatt for. En dag i september bestemte jeg meg for å ha litt kvalitets-tid under min nyervervede Fulvia Sport. Fint med en grundig inspeksjon av understell, bremser, hjuloppheng, eksos osv osv. Håndbrekk-wire så litt pjuskete ut. Diverse wire-klemmer var ikke noe jeg hadde lyst til å vise frem til Statens Vegvesen når jeg skal søke om Statsborgerskap for Fulviaen. Ja ja. Å skifte denne wiren kunne jo ikke være all verden ..... Vel. Lancia Fulvia har skivebremser både foran og bak. Men håndbrekket består av bremse-sko plassert inne i bremseskiven, altså trommel-brems. På figuren ser man bremseskiven med håndbrekk-mekanisme inne i trommelen. For å skifte Håndbrekk-wire, må bremse-skiven/trommelen demonteres. Den demonteres ved å fjerne den lille krone-mutteren som man ser i blått på figuren. For å fjerne denne trenger man et spesialverktøy, en slik (spesialverktøy for å fjerne den lille krone-mutteren): So far, so good. MEN ! Dumme meg har kjøpt en Fulvia Sport serie 1.5. Hva er dumt med det? Jo, en Fulvia serie 1.5 har den lille krone-mutteren fra en serie 1 og den store krone-mutteren fra en serie 2. Spesialverktøyet for å fjerne den lille mutteren får ikke plass inni krone-mutteren fra serie 2, den er for stor. Her ser man den store krone-mutteren ytterst og man kan skimte den lille krone-mutteren (med litt gul lakk) innerst. Da har jeg to muligheter: 1. Lage er spesialverkstøy selv, som passer inn i den store krone-mutteren. Dette verktøyet må være av herdet stål og må kunne tåle store krefter. 2. Skaffe spesialverktøy for den store mutteren (serie 2) og fjerne den store mutteren først (den holder det enorme hjullageret på plass). Jeg valgte metode 2. Italia neste: I Padova har de mye rart, også spesialverktøy til Fulvia. (bilde av spesialverktøy for den store krone-mutteren Også skaffet jeg meg håndbrekkwire (en spesial-variant for serie 1.5). Så da var det vel bare å skru? 😏 Den store krone-mutteren skal i følge verkstedhåndboka strammes med 300Nm. Min ble nok strammet med det momentet en gang ved juletider i 1970. Siden har den ikke blitt rørt. Det betyr at den sitter godt fast. Veeeeeeldig godt fast. Først laget jeg en ramme som jeg kunne bolte fast i bremseskiven slik at denne ikke gikk rundt. På bildet har jeg festet spesialverktøyet på den store krone-mutteren. Så laget jeg en relativt hysterisk konstruksjon for å holde verktøyet på plass under de gjentatte fysiske øvelsene som nå skulle utføres med latmannsarm på ca 2.5m og slagtrekkere. (Ikke lett å bli klok på denne konstruksjonen, men den virket) Så gikk det er ukes tid med vekslende bruk av latmannsarm, kraftig slagtrekker og bruk av diverse penetrerende oljer som Jamaica Olje og Boltex fra Würth. Her er lengden på latmannsarmen: Etter en liten uke med vekselvis påføring av olje, bruk av slagtrekker og hopping på latmannsarm (som bøyde seg ca 70cm) så SMALT det. The big MotherFucker av en krone-mutter løsnet. Slik så den ut: Legg merke til at penetrerende olje bare har trengt ca halvveis inn i gjengepartiet. Den lille krone-mutteren var noe enklere å få løsnet. Da var det å bruke avdrager for å trekke trommel og hjullager av hjulspindelen. Så var håndbrekkmekanismen blottlagt og da var jo resten bare moro. Alt ble selvfølgelig plukket fra hverandre (inkludert hjullagere), avfettet, glassblåst, lakkert og smurt. Så var det bare å skru sammen igjen .... En side ferdig. Så var det bare å fikse den andre siden ...... Nå er håndbrekket på Fulviaen i orden 😉 Erik
  8. Ja, jeg bor rett rundt hjørnet. Bilen står der fordi wire til klutsjen røk på parkeringsplassen. Hell i uhell. Blir fraktet til verkstedet mitt i ettermiddag. Erik
  9. Nettop. Svært nyttig informasjon. Lurer på om jeg har sett den "engelske"? Hvis det er den som var til salgs for et års tid siden. Også har Daryl en som Lucky skriver. Erik
  10. Ja, det er det jeg sier .... Mye rart som står gjemt rundt omkring i landet vårt. Fenomenalt 😊 Vi snakker om Zagato? Erik
  11. Ja her er det bladfjærer på kryss og tværs .... 😉 Erik
  12. På vei hjem fra Malmø, kjørte jeg mye på småveier (som jeg liker best). Siden jeg har lite erfaring med forhjulstrekk (utenom min Beta HPE), så tok jeg det ganske pent. Bilen er svært fint balansert og den er presis og forutsigbar på styring og veigrep. Jeg har misstanke om at den er vanskelig å kontrollere når den slipper bak, men det fikk jeg ikke prøvd så mye. 1.6 motoren er veldig sprek 😁 Gassresponsen er sammenlignbar med min Mazda MX5. Turtallsvillig og med en herlig lyd. Girkassa er noe for seg selv. 1 gir ned til venstre, veldig uvant for meg som bytter mellom så mange biler og der det eneste som er felles mellom de andre er 1.gir opp til venstre. Reversen er vrien og krever sin mann. Men girene er fint plassert og jeg synes den var overraskende behagelig å kjøre i 140 km/t på motorvegen. Men alt dette er bare basert på en dagstur fra Malmø. Er litt beskjeden med bruken inntil jeg får norske skilter på den 😉 Kommer sikkert med flere synspunkter etter hvert .... Erik
  13. Så spennende. Er det en "gjeng" Fulvia Sport i Norge? Det må du fortelle mer om. Erik
  14. Fulvia Zagato er grisetøff, ..... synes jeg. Så da denne dukket opp på Svenske Blocket, var jeg kjapp på telefonen. Beskjeden til selger var klar; "Denne må du ikke selge før jeg har vært å kikket på bilen". Beskjeden kom mens jeg var på telttur på Gålåfjell (med Volvo P1800). Fulviaen var i ferd med å bli solgt til en Amerikaner. Så da puttet jeg fjellteltet i Volvoen og dro til Malmø for å kikke på vidunderet. Jeg "vant" budrunden og etter en lang uke, tok jeg flyet til København. Derfra var det en times togtur over brua til Esløv i Sverige der bilen var klar for henting. Her besøker jeg Tollstasjonen på Svinesund for å få premie for å skaffe en sjelden kultur-gjenstand inn til Norge. Not. Litt om bilen: Dette er en Lancia Fulvia Zagato Serie 1.5 bygget i desember 1970. Bilen ble tegnet i 1965 av legendariske Ercole Spada og bygget av Zagato i Milano. Bilen ble 1.gang solgt til en Italiensk eier som bodde ved Como sjøen. Den ble importert av Herbert Eriksson til Sverige i 1986. Jeg kjøpte bilen av Herberts sønn Magnus. Serie 1.5 betyr at bilen er en av 600 eksemplarer som har Serie 1 karosseri og Serie 2 drivlinje. Serie 1 karosseri har aluminium dører og panser, hengslet luke bak for reservehjul og sidehengslet panser. Serie 2 drivlinje har fem trinns girkasse (4 trinn for serie 1) oppgraderte bremser og oppgrader instrumenter. Serie 1.5 har altså det beste av to verdener. Bilen ble levert med 1.3 liter V4 motor med har senere fått installert den ettertraktede HF 1.6l V4 motoren. Denne motoren har 11 grader vinkel mellom sylinderne, doble overliggende kamaksler og 1 topplokk. Motoren er tiltet 45 grader i motorrommet En riktig så snodig sak. Det er forresten hele bilen ..... Fortsettelse følger. Erik
  15. Bruk startgass for å eliminere feilkilde (drivstoff/forgasser) Erik
×
×
  • Opprett ny...