Gå til innhold

Rudolf

Caporeparto
  • Innholdsteller

    255
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    16

Rudolf vant sist dagen den 16. mai

Rudolf hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

174 Eccellente

1 følger

Om Rudolf

  • Rang
    Caporeparto

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Norsk Statsborger I slutten av april fant jeg ut at nå fikk det være nok fiksing og mekking. Nå var det på tid å søke om asyl i kongeriket og få registrert bilen som norsk statsborger. Jeg valgte trafikkstasjonen på Jessheim, siden jeg har meeeeeget dårlige erfaringer med bilsakkyndigheten til folkene på Risløkka. Opp- og ombyggingsgruppa kan sine saker (og er interessert i bil), men alt for mange av de andre agerer "hobbyjurister" og kan ikke annet enn å ri paragrafer. Skodd med stålfelger og med nyinnkjøpte dekk (bare for registrering) av riktig dimensjon bar det av sted. Mange uker ventetid der også og et forferdelig trøkk av mennesker og biler (det var en bil til der i løpet av formiddagen). Folka der likte ikke at bilen ikke hadde originalt luftfilter fra 1970, men trompeter med filtersokker på Solex-forgasserene. Etter litt behersket diskusjon med knyttede never i lomma, ble vi enige om at dødsstatistikken på norske veier neppe kom til å endre seg vesentlig pga sokkene. De ville helst registrere bilen for to personer. Selv om bilen har baksete ble det vanskelig å regne ut totalvekt med s.k. 2+2. Det endte med at de registrerte bilen for 4 voksne 😲 fordi det ble enklest (????). I Sverige får du ikke eksportere bil uten å levere inn originalen av vognkort del 2 (samme som i Norge). I Norge får du ikke registrert en bil uten originalen av vognkort del to. Jeg hadde på forhånd ringt Vegvesenet om dette "Nordiske samarbeidet" og fått tillatelse til å levere kopi av del 2 sammen med et følgebrev fra Transportstyrelse i Sverige om at de hadde originalen. Men Biltilsynet på Jessheim kunne ikke godta dette må vite. Så saken måtte oversendes "manglende vognkort del 2-kontoret" på Billingstad til grundig behandling. Ikke noen registrering av bil denne dagen nei. Etter en ukes tid med saksbehandling kunne jeg begynne prosessen med å få skilt på bilen. Det skal som kjent helst være en moderne plakat i aluminium med EU-wannabe symbol på. Dette var ikke jeg så veldig interessert i. Vriompeis. Min bil er bygget i 1970. Den er første gangs registrert i Como i begynnelsen av 1971, men jeg vet ikke dato (Statsarkivet i Sverige har makulert (!) de originale registreringspapirene fra Italia). Siden jeg ikke har noe bevis på 1. gangs registreringsdato, så setter Vegvesenet datoen skjønnsmessig(?) til 31/12 1971. Kjennemerker med 1 bokstav ble brukt i Norge frem til 1. April 1971, så da var løpet kjørt. Jeg måtte velge 2 bokstaver fra den nye serien. Siden jeg likevel er en stor synder i Vegvesenets øyne kunne jeg like gjerne ta den helt ut. Jeg har fått laget kjennemerker som passer inn i de originale rammene som ble brukt på Italienske biler fra 1927 til 1976 og som ble bestemt av Mussolini Vi opponerer ikke med øvrigheta, gjør vi vel. Bokstavserien måtte selvfølgelig bli ZA-XXXXX. Takk til Skilthandleriet A/S for et godt samarbeid. Skilt foran: bokstavhøyde 3.5 cm. Skilt bak: bokstavhøyde 6.0 cm. For sikkerhets skyld har jeg med "unnskyld så meget"-skilt i to varianter for å hekte på foran i tilfelle blålysene kommer etter meg. Det kan nevnes at bilen har ferdigboret hull både foran og bak for disse skiltdimensjonene. Ingen ramponering av bilen var nødvendig. På frigjøringsdagen var skiltene på plass. Sist lørdag var det Italiensk dag hos Autovia i Sandvika. Sjekk. To Lancia Zagato på en gang ! Den vakre røde Flavia-en tilhører Lanciaklubbens "il presidente" Harald Bergsaker. Mange interesserte. Arrangementet ble avsluttet med en tur Hurum rundt. Jeg fikk konstatert at bilen min var en helt annen en den jeg kjørte hjem fra Malmø i august i fjor. I vinter har jeg overhalt håndbrekk, skiftet håndbrekkvaier, skiftet bremseslanger og bremserør, overhalt master-sylinder og skiftet bremsekraftforsterker. Skiftet styrestag og montert manglende lagere for styring, skaffet og montert originalt ratt, skiftet klutsj-wire. Overhalt og justert giroverføring. Reparert og festet eksosanlegg, skiftet dynamo og laderegulator. Skiftet kjøleslanger, montert manglende termostat, renset kjøleanlegg, Overhalt og reparert varmeapparat og ventilasjonsanlegg, Justert ventiler, skiftet og justert tenning, nye plugger pluggkabler fordelerlokk, rotor og stifter,.Synkronisert forgassere og timet motoren. Renset kontakter og reparert det elektriske anlegget. Montert nye høyttalere (bak gamle deksler) og Bluetooth-anlegg (skjult) i bilen. Bilen gir en helt annen kjøreopplevelse. Motoren er frisk og sprek. Turtallsvillig og drar meget godt. Styring var tidligere slarkete og upresis. Nå er den tait og fin. Giroverføring er klikk-klikk. Artig 😊 Søndag var det tid for vårens vakreste eventyr. Sportsvognklubbens vårmønstring på Øvrevoll. Et lite, men vakkert knippe av Lanciaer. Noen av oss ble så vår-yre at vi avsluttet dagen med en svipptur til Drøbak for å spise softis. Neste lørdag kjører jeg "Zagatoen" til Tyskland, Sveits og Østerrike for å delta som eneste skandinav på Dach-Treffen. Her arrangerer de tre landene et treff sammen der vi kjører i hvert av de tre landene på alpeveier ved Bodensjøen. Etter dette arrangementet kjører jeg direkte til Helsinki, Finland for å delta på Nordisk Lancia Meeting. Så får vi se hva sommeren bringer ..... Erik
  2. Fin jobb du gjør med en fin bil. Artig å følge med på prosjektet. Erik
  3. Ja den der var artig 😉 Jeg er i grunnen enig i det meste som Harry sier .... Søknad om statsborgerskap er sendt og Fulviaen min har time hos det statlige Vegvesen rett før påske. Jeg gleder meg som en liten unge til å få kjørt den lille rakkeren. Før St. Hans regner jeg med at bilen har vært en tur i Finland på det Nordiske Lanciamøtet 2019. Så går det slag i slag .... Erik
  4. Du har sikkert et poeng 😉 Jeg har blitt spurt om "pakkepris". Det kan jeg gi. Komplett motor + blokk + topp: Kr. 7500,- for alt sammen, Kan det være interessant? Erik
  5. Jeg har fått tilbakemelding på at dette er rimelig for en komplett velfungerende motor. Synes ikke du det? Erik
  6. Disse står fremdeles mitt på gulvet i verkstedet mitt og tar opp verdifull plass. Hyggelig hvis noen kunne gi disse et godt hjem. Noen, er det deg? Erik (ufrivillig skrotnisse)
  7. Jeg turte ikke å bruke varme. Som du ser av et av bildene så holder den store mutteren fast på et stort (og meget dyrt) hjullager. Inni dette lageret er det flere deler av kunststoff/plast. Disse ville jeg nødig ødelegge. Etter ompakking var forøvrig lageret som nytt etter operasjonen. Erik
  8. Håndbrekk til besvær ...... Jada, det foregår litt aktivitet i Sinsengarasjen om vinteren også. Jeg har lyst til å fortelle historien om en bitte liten detalj (? 🙄), som tok litt lengere tid å fikse en jeg hadde trodd. Dette forteller vel også hva slags utfordringer vi som har Lancia kan bli utsatt for. En dag i september bestemte jeg meg for å ha litt kvalitets-tid under min nyervervede Fulvia Sport. Fint med en grundig inspeksjon av understell, bremser, hjuloppheng, eksos osv osv. Håndbrekk-wire så litt pjuskete ut. Diverse wire-klemmer var ikke noe jeg hadde lyst til å vise frem til Statens Vegvesen når jeg skal søke om Statsborgerskap for Fulviaen. Ja ja. Å skifte denne wiren kunne jo ikke være all verden ..... Vel. Lancia Fulvia har skivebremser både foran og bak. Men håndbrekket består av bremse-sko plassert inne i bremseskiven, altså trommel-brems. På figuren ser man bremseskiven med håndbrekk-mekanisme inne i trommelen. For å skifte Håndbrekk-wire, må bremse-skiven/trommelen demonteres. Den demonteres ved å fjerne den lille krone-mutteren som man ser i blått på figuren. For å fjerne denne trenger man et spesialverktøy, en slik (spesialverktøy for å fjerne den lille krone-mutteren): So far, so good. MEN ! Dumme meg har kjøpt en Fulvia Sport serie 1.5. Hva er dumt med det? Jo, en Fulvia serie 1.5 har den lille krone-mutteren fra en serie 1 og den store krone-mutteren fra en serie 2. Spesialverktøyet for å fjerne den lille mutteren får ikke plass inni krone-mutteren fra serie 2, den er for stor. Her ser man den store krone-mutteren ytterst og man kan skimte den lille krone-mutteren (med litt gul lakk) innerst. Da har jeg to muligheter: 1. Lage er spesialverkstøy selv, som passer inn i den store krone-mutteren. Dette verktøyet må være av herdet stål og må kunne tåle store krefter. 2. Skaffe spesialverktøy for den store mutteren (serie 2) og fjerne den store mutteren først (den holder det enorme hjullageret på plass). Jeg valgte metode 2. Italia neste: I Padova har de mye rart, også spesialverktøy til Fulvia. (bilde av spesialverktøy for den store krone-mutteren Også skaffet jeg meg håndbrekkwire (en spesial-variant for serie 1.5). Så da var det vel bare å skru? 😏 Den store krone-mutteren skal i følge verkstedhåndboka strammes med 300Nm. Min ble nok strammet med det momentet en gang ved juletider i 1970. Siden har den ikke blitt rørt. Det betyr at den sitter godt fast. Veeeeeeldig godt fast. Først laget jeg en ramme som jeg kunne bolte fast i bremseskiven slik at denne ikke gikk rundt. På bildet har jeg festet spesialverktøyet på den store krone-mutteren. Så laget jeg en relativt hysterisk konstruksjon for å holde verktøyet på plass under de gjentatte fysiske øvelsene som nå skulle utføres med latmannsarm på ca 2.5m og slagtrekkere. (Ikke lett å bli klok på denne konstruksjonen, men den virket) Så gikk det er ukes tid med vekslende bruk av latmannsarm, kraftig slagtrekker og bruk av diverse penetrerende oljer som Jamaica Olje og Boltex fra Würth. Her er lengden på latmannsarmen: Etter en liten uke med vekselvis påføring av olje, bruk av slagtrekker og hopping på latmannsarm (som bøyde seg ca 70cm) så SMALT det. The big MotherFucker av en krone-mutter løsnet. Slik så den ut: Legg merke til at penetrerende olje bare har trengt ca halvveis inn i gjengepartiet. Den lille krone-mutteren var noe enklere å få løsnet. Da var det å bruke avdrager for å trekke trommel og hjullager av hjulspindelen. Så var håndbrekkmekanismen blottlagt og da var jo resten bare moro. Alt ble selvfølgelig plukket fra hverandre (inkludert hjullagere), avfettet, glassblåst, lakkert og smurt. Så var det bare å skru sammen igjen .... En side ferdig. Så var det bare å fikse den andre siden ...... Nå er håndbrekket på Fulviaen i orden 😉 Erik
  9. Ja, jeg bor rett rundt hjørnet. Bilen står der fordi wire til klutsjen røk på parkeringsplassen. Hell i uhell. Blir fraktet til verkstedet mitt i ettermiddag. Erik
  10. Nettop. Svært nyttig informasjon. Lurer på om jeg har sett den "engelske"? Hvis det er den som var til salgs for et års tid siden. Også har Daryl en som Lucky skriver. Erik
  11. Ja, det er det jeg sier .... Mye rart som står gjemt rundt omkring i landet vårt. Fenomenalt 😊 Vi snakker om Zagato? Erik
  12. Ja her er det bladfjærer på kryss og tværs .... 😉 Erik
  13. På vei hjem fra Malmø, kjørte jeg mye på småveier (som jeg liker best). Siden jeg har lite erfaring med forhjulstrekk (utenom min Beta HPE), så tok jeg det ganske pent. Bilen er svært fint balansert og den er presis og forutsigbar på styring og veigrep. Jeg har misstanke om at den er vanskelig å kontrollere når den slipper bak, men det fikk jeg ikke prøvd så mye. 1.6 motoren er veldig sprek 😁 Gassresponsen er sammenlignbar med min Mazda MX5. Turtallsvillig og med en herlig lyd. Girkassa er noe for seg selv. 1 gir ned til venstre, veldig uvant for meg som bytter mellom så mange biler og der det eneste som er felles mellom de andre er 1.gir opp til venstre. Reversen er vrien og krever sin mann. Men girene er fint plassert og jeg synes den var overraskende behagelig å kjøre i 140 km/t på motorvegen. Men alt dette er bare basert på en dagstur fra Malmø. Er litt beskjeden med bruken inntil jeg får norske skilter på den 😉 Kommer sikkert med flere synspunkter etter hvert .... Erik
  14. Så spennende. Er det en "gjeng" Fulvia Sport i Norge? Det må du fortelle mer om. Erik
  15. Fulvia Zagato er grisetøff, ..... synes jeg. Så da denne dukket opp på Svenske Blocket, var jeg kjapp på telefonen. Beskjeden til selger var klar; "Denne må du ikke selge før jeg har vært å kikket på bilen". Beskjeden kom mens jeg var på telttur på Gålåfjell (med Volvo P1800). Fulviaen var i ferd med å bli solgt til en Amerikaner. Så da puttet jeg fjellteltet i Volvoen og dro til Malmø for å kikke på vidunderet. Jeg "vant" budrunden og etter en lang uke, tok jeg flyet til København. Derfra var det en times togtur over brua til Esløv i Sverige der bilen var klar for henting. Her besøker jeg Tollstasjonen på Svinesund for å få premie for å skaffe en sjelden kultur-gjenstand inn til Norge. Not. Litt om bilen: Dette er en Lancia Fulvia Zagato Serie 1.5 bygget i desember 1970. Bilen ble tegnet i 1965 av legendariske Ercole Spada og bygget av Zagato i Milano. Bilen ble 1.gang solgt til en Italiensk eier som bodde ved Como sjøen. Den ble importert av Herbert Eriksson til Sverige i 1986. Jeg kjøpte bilen av Herberts sønn Magnus. Serie 1.5 betyr at bilen er en av 600 eksemplarer som har Serie 1 karosseri og Serie 2 drivlinje. Serie 1 karosseri har aluminium dører og panser, hengslet luke bak for reservehjul og sidehengslet panser. Serie 2 drivlinje har fem trinns girkasse (4 trinn for serie 1) oppgraderte bremser og oppgrader instrumenter. Serie 1.5 har altså det beste av to verdener. Bilen ble levert med 1.3 liter V4 motor med har senere fått installert den ettertraktede HF 1.6l V4 motoren. Denne motoren har 11 grader vinkel mellom sylinderne, doble overliggende kamaksler og 1 topplokk. Motoren er tiltet 45 grader i motorrommet En riktig så snodig sak. Det er forresten hele bilen ..... Fortsettelse følger. Erik
×
×
  • Opprett ny...