Gå til innhold

@pi

Capo
  • Innholdsteller

    799
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

2 Neutro

Om @pi

  • Rang
    Capo

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Sitrusolje gjorde susen. Spraye på tynt lag, vente et minutt og deretter spyle m høytrykk. Ble nesten like rent som om jeg skulle brukt claybar. Prøvde vanlig avfetting på ene sida av bilen- null effekt! Vi brukte alltid sitrusolje da jeg jobbet med grafikk, for å fjerne trykksverte fra gummivalser. Da måtte vi bruke noe som var skånsomt og som samtidig ikke ødela naturgummien i valsene. Fett løser fett. Enkelt (forutsatt at det er egnet viskositetsdifferanse mellom fettstoffene). No more sau, annet enn der det skal være- altså under bilen :-)
  2. GTVen har gått som vinterbil dette året. Ikke kjørt mer enn et par mil i uka, men Trondheim kommunes ekstensive saltpolitikk og overivrige lanolin-påførere på Tynset har gjort sitt til at bilen er fullstendig innsausa (men ikke med rust da, så skal egentlig ikke klage). Nå har bilen fått et seigt lag av fett, salt og asfalt som ikke lar seg vaske av. Skjermer, dørstokker, rundt blinklys osv hvor lanolinen tyter fram. Prikkbort nytter heller ikke noe særlig. Blir clay-bar eneste løsninga all over nå, eller vet dere av et eller annet fettløselig remedium som kan løsne på elendigheta. Får ikke vaska bilen så mye på vinteren, siden garasjen er uisolert og jeg ikke vil ha frosne dører/vinduer/låser. Rimelig trist syn slik bilen står nå, med et gråhvitt saltlag fermentert i sauefett og asfalt over den ellers så fine svarte lakken. Skammelig å kjøre rundt i en Alfa som ikke ser ut. Sitrusrens? Ønsker kun gode råd mtp rens av lakken, ingen diskusjon om veisalt eller valg av antirustbehandling.
  3. tjaaa...jeg var oppom Micropaint. 10.000 inkl mva mener nå jeg er litt i overkant for EN liten bulk uten lakkering. Prøver Bedre bil på Lade. Noen som har erfaring med dem?
  4. Noen i Trondheimsregionen som har fått utførst retting av parkeringsbulk med den såkalte "smart repair"-metoden? Hvem utfører noe slikt og hva må en ut med? Døra på min GTV fikk et søkk da ei heller uværen dame på Fosenferga peisa si ega dør i min bil. Søkket er vel ca 8 cm langt og kanskje 0,5 cm dypt. Lakken er hel og uten sprekker.
  5. Kaffeslabberasene starter etter en tid i dvale. Ikveld (mandag 25. januar kl 1900) på Jakobsli. http://piccolifratelli.no/
  6. Som jeg sa tidligere; Autoital hjalp meg. Og det var ikke en norsksolgt bil. Spør etter Dan.
  7. Jeg mangla nøkkel til min 156. Fikk hjelp fra Autoital.no i Oslo. Det løste seg :-)
  8. Ikke spor av rust i skjermene, hverken foran eller bak, så jeg droppa fettlistene. GTVen går som regel til OBS en gang i uka for å handle, står ellers i tørr garasje det meste av vinteren, så den er blitt rimelig godt ivaretatt de siste 6 årene jeg har hatt den. Bor heldigvis nære jobb, så det er apostlenes hester som må besørge jobbfrakt det meste av året :-D
  9. Understellsbehandling hos Tunna Auto på Tynset unnagjort. 3 timer tok det (pluss 4 timer tur/retur Trondheim/Tynset). Med Mac, bok og kaffe på Domus cafè fikk jeg jo jobba mens bilen ble stelt. 2500 inkl mva. Sikkert verksteder i Oslo-området som gjør det billigere, men selv med en nøysom GTV blir det jo litt bensinpeng av en Oslotur også. Nå dufter det litt lanolin av bilen, men slettes ikke så ille som jeg har hørt flere fortelle (jeg har stått og pakket ull i sauefjøs under høst- og vårklipping, så de som sutrer av at Fluid Film lukter sau må ha levd et beskytta liv). Ny behandling om et år eller to. GTVen kjøres omlag en gang i uka, så da håper jeg på at behandlinga varer en stund. Heldigvis var det tørt på veiene i dag, siden Fluid Film helst bør tørke skikkelig før en begir seg ut i våtslaps. Tørre veier med litt støv og sand er faktisk en fordel siden det danner en hinne som holder lanolinen på plass. Rakk akkurat hjem før vi møtte regnet på Klett.
  10. Har sjekka med importøren. Det stemmer at man ikke vasker bilene før påføring av Fluid Film. De skal blåses rene med trykkluft. Kun i ekstreme tilfeller velger man å vaske bilene. Da helst særdeles møkkete varebiler/storbiler. Fluid-film skal ha noe å feste i. En aldeles gullende ren bil vil ikke gi like godt feste, og ja, filmen trekker gjennom et tynt lag med sand/støv og videre inn dit den skal. Blir artig å prøve dette.
  11. Vi alfister er jo glad i å kjøre bil, så jeg tar en svipptur til Tynset og disse folka: http://www.tunna-auto.com/353205224 Virka som et bra sted med peil på hva de holder på med. Et par timers kjøring ned til Tynset, og så et par-tre timer til selve jobben. Bare å ta med seg PCen slik at jeg kan jobbe litt mens "behandlinga" pågår. Tynset-tur er absolitt til å leve med.
  12. Har hatt dialog med Autosportiva, men de kan ikke ta vaskejobben og tørkejobben i forkant av behandlinga. Nærmeste jeg har funnet nå holder til på Tynset. Og det er jo bare en liten svipptur. Så om de har tid kan dette ordne seg.
  13. ...har sjekka bilkontroll.no for lengst. De kan heller ikke opplyse om forhandlere/eller utførere i Trøndelag. Rart om det ikke er verksteder som gjør slikt? Jeg har kontakte de kjente antirustsentrene i byen, men der er tectyl enerådende.
×
×
  • Opprett ny...