Gå til innhold

rotor

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    109
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

16 Buona

Om rotor

  • Rang
    Uno dei ragazzi

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Det er såpass langt mellom de at jeg ikke vet om noen som er til salgs. Det dukker opp en og annen på Blocket i løpet av sommeren som regel.... Jeg har en 20vt -99 Plus modell som jeg håper å få registrert snart. Den ble hentet i Sverige for noen år siden. Den har ikke gått så langt så den er rust fri. Den har fått ny turbo (ikke trimmet) bremseskiver/klosser og bærebroer foran. Skal bytte et bremserør og tannrem før registrering så den blir nok i garasjen for sommer bruk av og til. Så har jeg et karosseri og en haug med deler som kan bli en komplett 20vt men det er MYE jobb! I forhold til verdi i dag så lønner det seg ikke. Jeg tenkte å skru videre ut motor og gear for å ha på hylla, karrosseriet går nok fint i pressa selv om det er svært lite rust Mulig det er en på Bjørkelangen. Jeg har tidligere hatt kontakt med en der som nå annonserer Fiat Coupe dører til salgs på finn. Mulig han vil avhende. Det går jo an å spørre....
  2. Jeg flyttet over forgassere fra en 850 coupe med dobbelforgasser til en standard 850 en gang, - ble ikke veldig velykket.... Nå vet jeg ikke om det funket bra på Coupen heller for den var uregistrert så jeg forsøkte aldri å kjøre den på vei. Har du sjekket på nett/fora om det er mer som må gjøres for å ha glede av ombyggingen?
  3. Be om å få bilder, helst fra undersiden. Det er av og til en billig Coupe på Blocket, Barchetta også. Med kun mva. i avgift for en bil opp til 2000 modell så blir ikke det så dyrt kanskje.
  4. Hva med en ny Toyota Corona, noen som tror det er på trappene. Det kan jo relateres til noe aktuelt.
  5. Mye bra deler der kanskje, men den har nok stått ute en stund. 5000 er ingen upris.
  6. Oj. Herlig motor. Ser for meg at den er litt langt fremme og at det er tungt. Det er ille nok med en femmer, - men for all del som motorvei cruiser! -Mulig man må ha ballast i bagasjen for å holde bakhjulene nede- 😁
  7. Det stemmer nok bra det. De ruster som mange andre. Jeg har bl.a. en ganske demontert 20vt stående. Alle delene er det rust på. Karosseriet er ikke så ille men mulig den går i pressa allikevel, det er dyrt å fikse alle de andre smådelene. Fiat gjorde som så som så mange andre de lakkerte braketter, chassis deler etc. uten noen form for grunning. Det skulle se bra ut i butikken og et par uker etter det. Samme er det med VW, Ford og Mazda fra samme tidsperiode og langt ut på 2000 tallet etter det jeg kan se. Noen forbedret kvaliteten en periode etter det, - nå er de tilbake med rust igjen. Citroen og Peugeot var ganske OK på midten av 2000 tallet og et stykke ut på 2010 tallet etter min erfaring. Nå snakker alle om zink slipp på biler som ikke har et gram zink, som om det er noen unnskyldning. Lakken bobler på Ford etter 2 år. Rustbeskyttelsen er dårligere enn noen gang ser det ut til. (Noen få unntak finnes). Modere biler er vel bruk og kast pga. elektronikk og plast så da kan de vel like gjerne ruste også. https://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=369583
  8. Dersom en "vestlending" mener at den er billig og driftsikker så faller vel all motargumentasjon egentlig...... 🙂 Alt avhenger jo av hva du evner å utføre selv også, - og som du nevner lokal trimming på et gårdsbruk i østlandsområdet er ikke helt det samme som originalt.
  9. Fine linker nevnt ovenfor. Ikke så stort utvalg akkurat nå. Takker for nyttige linker, fint å følge med i om verdien i garasjen synker til bunns eller klatrer. Mange finner du på mobile.de eller autoscout24.de også. Husk at en Coupe Turbo er dyr å vedlikeholde. Bytte Turbo, kamrem etc. er forholdsvis mye jobb (20vt) og delene er ikke spesielt billig. Det er mye jobb å skru på nyere biler om du skal gjøre det selv. Har demontert et par Coupe'er og det har vært forholdsvis mye rust på braketter og understellsdeler. Det gjør at det blir mye jobb om du ønsker en "strøken" bil. En mer vanlig utgave er nok litt lettere og billigere å holde i gang. En av de få modeller som kler en knall farge synes jeg. Den som ligger på finn er kanskje et greit kjøp om du skal beholde den en stund. Det er pr. idag en høy pris i forhold til hva man er vant til å se men ikke så ille om du sammenlikner med import av et bra eksemplar. Prisene skal opp vil jeg tro, det finnes ikke mange alternativer i den pris/ytelses kategorien. Det er et aktivt miljø i England med masse info og tips på forumsidene. Det å få redusert pris pga lavere fakturabeløp er vel neppe særlig smart for de billigere bilene. Hva blir straffen for å spare 10.000? Da er det bedre å prute hardere vil jeg tro. Toll og avgift er vel ikke dummere enn at de vet litt om prisnivå, og fatter de mistanke og gjør en sjekk så kan det bli en kostbar affære. Klassiske biler er dessuten ofte billigere i Norge enn noe annet sted. Har sjekket noen Alfa'er og billigere enn i Norge er det neppe. Det påstås at det eksporteres en del biler og jeg har sett gamle biler på tilhenger retning Halden. (Hengende etter Tysk og Nederlandsk registrert bil). Lykke til, husk at mange har ventet for lenge og sett at det man har hatt mulighet til å kjøpe etterhvert forsvinner såpass oppover i pris at man aldri klarer å realisere drømmen. Fin artikkel her som kanskje ikke alle har funnet, - hvem vet: https://petrolicious.com/articles/has-the-chris-bangle-designed-fiat-coupe-finally-come-of-age
  10. Nye bilmodeller har ikke så mye med hva markedet etterspør. Det er polistiske vedtak som styrer hva produsentene får lov til å produsere. Som man gjorde i gamle øst-europa. Der produserte man ikke det kundene/brukerne etterspurte. De som ikke ser sammenhengen mellom dagens Europa og gamle øst burde kanskje ta en titt opp fra mobilen, VG eller TV nyhetene. Det er ikke lenger forbrukerne som bestemmer. Markedsundersøkelser blir unødvendige. Det er i dag lettere for en produsent som ønsker å selge mengder av et produkt å gå til lobbyisme og politikere for å få de til å innføre krav. Får du myndighetene til å innføre eksempelvis et krav om dekktrykksmålere i hvert hjul eller et krav om et minimumsantall kjøretimer, - ja da kan du bli rik. Politikerne synes slikt er prima for da ser det ut som de gjør noe. De får et ettermæle. Brustadbua for eksempel. Et glimrende tiltak, sikret Brustad jobb hos Røkke etter å ha begrenset forbrukernes muligheter for å handle hva de vil. Se på de store linjene, - hva presse, lobbyister, politikere og myndighter driver med. Hvorfor er det slik at alle detaljer på din nye bil må fungere ved EU kontroll mens det står en narkotikaselger på hvert gatehjøren i Oslo? Penger og atter penger. Hvordan skal Ferrari, Lambo, TVR, Pagani osv. klare seg når det de skal ha som drivlinje er en masseprodusert motor og batteri fra Kina? De vil bli utradert. Årsaken til at mange små produsenter allerede er borte er offenlige reguleringer og monopolkapitalisme. Vi lever i et lobbykrati ikke demokrati. Det er de som kan kjøpe seg plass ved statsministerens bord hver dag som blir hensyntatt, - ikke forbrukeren. Hvorfor sponser Norge produkasjon av el biler i utlandet? CO2 kjenner ingen grenser og Teslaen kunne like gjerne blitt omsatt et annet sted. Istenden betaler de fattigste nordmenn mer skatt for at fiffen i Norge skal kjøre skattefritt med midler som er delt ut til Teslaproduksjon. Er det fornuftig? Neppe. MEn folk titter fortsatt med i iDingsen sin og tror at det som står i VG, Dagbladet, Aftenposten er sant, og at Erna er så ærlig!
  11. Hva forventer du at den skal koste? Hvilken motor størrelse kunne du tenke deg? Når det gjelder pris så er den på vei oppover for de dyreste variantene. 1.8 er fremdeles billig. En strøken Turbo 20 ventiler i siste versjon ber man nå omkring 25000 Euro for! Et (1.8) litt slitent eksemplar ligger vel på omkring 2000 Euro. Dersom du skal ha en så er nok tiden for handel nå for salgbare i Norge som bil er de ikke. Ingen kjøpere der ute, - så du har bil lenge om du finner en. De fleste har selvfølgelig gått i pressa her hjemme pga. at markedet for disse er ikke eksisterende. Problemet med de er ikke bare den rusten du ser under bilen, de ruster også i motorrommet. Det er mye jobb å rydde opp i selv om rusten i seg selv ikke er så alvorlig så ser det ikke pent ut, - og på lang sikt må det jo fikses. Hjelperamme bak ruster også, samt oppheng til bensintank. Deletilgangen er ikke den beste. Jeg har bl.a. et 20vt prosjekt som egentlig er for bra til å kaste, men så er det mye jobb å få den på veien igjen. Dyrt er det også, sikkert mye dyrere enn hva verdien er. Med deletilgangen i bakhodet så er det kanskje greit å skru den ned fremfor å sitte med to. Det er en OK bil. Mulig å frakte 4 over ikke alt for lang distanse. Sjekk i Sverige, - der dukker det av og til opp en til salgs.
  12. Bredding?? NEI! NEI NEI..... Mye finere originalt. (Men smaken er delt, også her.)
  13. Grattis! Det blir flere glade trafikanter rundt slike biler. Merkelig hvordan smilet inne i bilen smitter over til de på utsiden..
  14. Det er mva. beregnet av kjøpesum + frakt, så må du legge til ca. 2.500,- i vrakpant og omkring Kr. 700,- i enkeltgodkjenning dersom det er en spesiell bil. Så kommer avgift for klimaanlegg/AC (dersom bilen har det) omkring 1.200,- om jeg ikke husker feil. Så er det 120,- for skilter. Må du vise bilen til etterkontroll så ryker du på nesten 400,- til. (De leter jo ofte til de finner en feil slik at de kan gi deg et avslag, - de liker besøk på Biltilsynet..) Det importeres jo få biler som er mellom 20 og 30 år så jeg regne rmed at den ekstra momsen de nå får inn pga. øket import gir futen litt ekstra å rutte med.
  15. Det er denne tabellen jeg tenker på: https://www.skatteetaten.no/satser/bruksfradragstabellen/ Men ser under tabellen at teksten som er satt inn gjeldende fra 1 Juli i år er noe misvisende.
×
×
  • Opprett ny...