Gå til innhold

rotor

Artigiano
  • Innholdsteller

    93
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

10 Buona

Om rotor

  • Rang
    Artigiano

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Det er mva. beregnet av kjøpesum + frakt, så må du legge til ca. 2.500,- i vrakpant og omkring Kr. 700,- i enkeltgodkjenning dersom det er en spesiell bil. Så kommer avgift for klimaanlegg/AC (dersom bilen har det) omkring 1.200,- om jeg ikke husker feil. Så er det 120,- for skilter. Må du vise bilen til etterkontroll så ryker du på nesten 400,- til. (De leter jo ofte til de finner en feil slik at de kan gi deg et avslag, - de liker besøk på Biltilsynet..) Det importeres jo få biler som er mellom 20 og 30 år så jeg regne rmed at den ekstra momsen de nå får inn pga. øket import gir futen litt ekstra å rutte med.
  2. Det er denne tabellen jeg tenker på: https://www.skatteetaten.no/satser/bruksfradragstabellen/ Men ser under tabellen at teksten som er satt inn gjeldende fra 1 Juli i år er noe misvisende.
  3. Veterankjøretøy er fremdeles de som er 30 år eller eldre. Med mindre forsikringsselskaper etc. bestemmer noe annet. Engangsavgift ved import ble tidligere gradvis justert ned ettersom bilen ble eldre, - bruksfradrag. Forskjellen nå er at engangsavgiften settes til null når bilen er 20 år gammel ved at bruksfradraget settes til 100%. Det har for de fleste liten praktisk betydning annet enn at forsikringen for en 20 år gammel bil vil bli vesentlig høyere enn en som er veteran. Gledelig for bilinteressert er det uansett og for de som er opptatt av miljø så vil dette bety minimalt. Entusiastbiler brukes lite og de relativt få som vil bli importert forurenser ikke mer i Norge enn noe annet sted. Skulle det føre til lengere livsløp for noen få biler så er vel det bare gunstig. " Veteranbil-grensa er som i resten av Europa - 30 år. Men med en «avgiftsfri» 20-årsgrense vil det åpenbart bety økt import av bilmodeller fra tiårs-perioden 1989 til 1999. " https://www.dinside.no/motor/du-kan-spare-100000--pa-a-importere-luksusbil/70672876
  4. Det er engangsavgiften som fjernes, avgiftstabellen justeres, det betyr ikke at kjøretøyene er veterankjøretøy.
  5. Bare å lete på nett: https://alfa-romeo.7zap.com/en/164/n0/16415300-099/700/
  6. Hei, - tips. Ta ut vinduene. Du kan bruke hyssing og Zalo. Mener jeg smurte Zalo på gummilist på innsiden og presset pakningen med vinduet ut. Vinduet og gummilist presses ut samtidig. Det er rust under gummilister foran og bak vil jeg tro. Ikke minst pga. bevegelser i karrosseri. Det var iallefall rust på min, selv om bilen så nesten rustfri ut....
  7. De fleste bilmerker vil bli borte. Når vi alle skal inn i selvkjørende biler og/eller inn i et abonnementsystem så vil behovet for produksjon av kjøretøy falle. Hva skal Ferrari, Lamborghini, Bentley, Bugatti, etc. etc. gjøre? Lage en elektromotor som bråker? Neppe. Markedet blir borte, det gjør også arbeidsplassene. Alle kravene som har kommet til kjøretøy tvinger de mindre produsentene til å legge ned. De sitter igjen uten mulighet til å utvikle nye produkter fordi kostnadene blir skyhøye. EU er en pådriver for å sentralisere, fjerne mindre bedrifter og skape et globalt marked for få men store monopol selskaper. Det samme ser man i Norge. Norske politikere subsidierer gjerne eksempelvis Tesla fordi Elon Musk er deres ideal. Musk selger inn ved å si det politikerne vil høre. Facebook, Google etc. slipper skatt selv om de tar markeder fra aktører i Norge. Aktører som betalte skatt. Lobbyvirksomhet og skjulte bindinger er nok noe av årsaken. Selg inn produktet ditt til det offentlige og få de til å stille produktet sentralt i et teknisk krav og du blir milliardær. (Eksempel: selg inn at ingen sjåfør vet om han har luft i dekkene sine slik at man MÅ ha dekktrykk følere. Selg så inn at dette må være et krav, også for å få bilen godkjent. Verkstedene bifaller, - mer vedlikehold å fakturere.) På lang sikt tror jeg nesten alle vil bli fraktet i et panseret automatisert og standardisert kjøretøy eid av et globalt selskap, - ihvertfall for de som har råd. De som ikke har råd vil være en sikkerhetstrussel og vil være ekskludert fra å kunne velge tilgang til trygg trasport. Politikere og ledere på høyere nivå vil nok ha panseret privat frakt med sikkerhetseskorte. Jeg kan også se for meg at transportlinjene mellom sikre områder er sikret med automatisk og manuell bevoktning. I getto områdene utenfor vil det være den sterkestes rett. I et moderne samfunn med strenge miljøkrav kan jeg ikke se at personlig bevegelsesfrihet vil være tigjengelig. Hvor alle mennesker og gods befinner seg til enhver tid i de beskyttede områder vil være tilgjengelig for myndighetene. Man vil måtte oppgi personlig frihet i bytte mot offentlig beskyttelse. Man kan ikke ha produsenter av kjøretøy man ikke har full kontroll over pga. mulig sabotasje og tilgang til sikkerhetssystemene. Alfa Romeo, Lancia, Fiat, Ford, Opel, Renault ... ingen vil ikke eksistere om 50 år, VW muligens, de har iallefall en mulighet i og med at de er i tett samarbeid med politisk ledelse i Tyskland. (VW svindelen var jo kjent helt opp til Merkel.) VW kan dermed ende opp som en produsent av sikre kjøretøy i fremtiden, - men om kjøretøyene produseres i Europa er jeg usikker på. Det avhenger av hvem som skal ha profitten. Andre spådommer der ute 🙂 ?
  8. Det er en indikator på instrumentpanelet som skal slukke kort tid etter at tenneing er satt på. Den indikerer at startsperre er deaktivert. Lyser "immo" lampen så er startsperre aktivert, - og bilen starter ikke. Se engelsk tekst i tidligere kommentar.
  9. http://www.abacuscaralarms.co.uk/re-coding-meta-alarms/fiat-coupe.html eller: https://www.remotekeys.co.uk Fiat Immobiliser & Transponder Coding Service Common symptoms include: Car won't start and the immobiliser light stays on Car won't start and the immobiliser light is flashing Car starts and then stops shortly after with immobiliser light flashing or on solid The problems mentioned above can be caused by many factors with the more common ones being: The transponder within your key having lost its coding and The transponder failing or having been lost Fiat coupe Immobiliser - Specialist In all cases we have the required specialist equipment and skills in order to reprogram a transponder to your existing immobiliser. We even have the ability to put your ECU or immobiliser in a free run state - disabling your Fiat immobiliser (subject to make / model).
  10. Kanskje ikke så merkverdig at folk må ha dekktrykkvarslere i bilen. Vet du så lite om bil at det er en nødvendighet så burde du ikke ha lov til å verken eie eller kjøre bil. Det burde være åpenbart for enhver som kjøper bil at dersom den er tatt ut av butikken så er det kun et spørsmål om hvorm mange feil det er på den. Det finn.no og andre stresser er vel kanskje ikke det som var meningen med loven. Det er faktisk forbundet med risiko å leve, å kjøre og å handle bil. At man skal tilstrebe å gjøre kjøper totalt uansvarlig er den reneste idioti. Det sier mye om de som skriver lovverket. En kan jo spørre lovutrederne om det er miljøvennlig å gjøre det så risikofyllt å selge en brukt bil at de heller skrotes ved første utbytte enn å bytte eier. Tipper det da går så runt i toppen på byråkraten at det tar en time å svare. Det er forskjell på å barbere seg å sjære av seg hele haka.
  11. Har handlet der to ganger. Første gang gikk alt greit. Andre gang fikk jeg melding om at delene ikke kunne skaffes og jeg fikk tilbake pengene etter et par tre dager. (Uten å måtte purre).
  12. Kan du sende bilder til e-post så kommer epost adresse på sms
  13. Ok, kan være interessant, hva med et bilde eller to? De sier jo mer enn tusen ord. Kan sende e-post med adressen til mobilnummeret dersom det er enklere med bilder via e-post. Dessuten enklere med tlf./e-post enn sporadisk å logge inn her for å følge med. Er det håp om å få den på veien igjen?
  14. Og 4 OZ felger koster?
  15. Har ikke spurt om, eller tenkt, deler. Vi lurer på km stand, er det mye rust, hva koster bilen, hvilken modell er det? Man må jo ha noe å gå på for å finne ut hva det koster å få den på veien igjen og vite hva du tenker deg at prisen er... SMS er tunvindt da det tar en evighet å beskrive hva du selger. Vi kan ta SMS når vi vet noe mer..
×
×
  • Opprett ny...