Gå til innhold

Dag Kristoffersen

Apprendista
  • Innholdsteller

    23
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

    Aldri

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutro

Om Dag Kristoffersen

  • Rang
    Apprendista
  • Bursdag 21.09.1970

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  • Lokasjon
    Vestby
  1. Jeg har nå byttet lambda, spjeldhus og motor går fortsattt ujevnt når den blir varm. Ved temperatur på ca 85 - 95 grader så fusker den på tomgang. Dette er ikke permanent, men begynner gjerne med at tomgangen blir lav (skjer somregel når viften starter). Så kan den begynne å jage opp og ned ett par ganger for så å stoppe. Det har også skjedd at den bare stopper når jeg holder klutsjen inne for å gire ned før en sving f.eks. Når jeg starter den opp igjen eks. ved å slippe klutsjen eller vri om nøkkelen hvis jeg ikke er i fart så virker den ofte helt fin igjen etterpå. Har også lagt merke til uvanlig høyt bensinforbruk ca 1,3 l/mil ved fornuftig kjøring. Noen tips på hva man bør se nærmere på? Har hatt diagnose på den ved flere anledninger uten å få opp noen feil, dette har også vært gjort mens feilene viser seg (ved ujevn/lav tomgang) uten at den rapporterer noe. MVH Dag K
  2. Min 156 V6 har de siste månedene begynt å fuske og tulle ved temperatur ute fra -2C - +4C. Når temperaturen ute er lavere eller høyere oppfører bilen seg helt normalt og jeg har et godt drag og bilen er sprek som bare det bortsett fra ujevn tomgang som kommer og går (varer ca 10 min for så å bli normal igjen). Symptomer: Motorstyringslampen begynner å lyse, 3 sekunders gassrespons, fusker ved kjøring på lave turtall (opp til 2500rpm), ujevn tomgang som ofte ender i at motor kveler seg, høyt bensinforbruk (>1,5 l pr. mil) Har forsøkt å bytte luftmengde måler uten resultat. Håper noen på forumet kan gi meg noen forslag på hva jeg bør se nærmere på da dette er rimelig irriterende. MVH Dag K
  3. Med alle disse modifikasjonene så betyr vel dette at jeg ved neste gang vi møtes på Rudskogen faktisk bør kunne se deg i sidespeilene og ikke bare i midt speilet (som forstørrer ganske mye). Jeg synes felgene så ganske kule ut på Alfa'n og det varmer nok helt sikkert andre OZ eieres hjerte å se hvor bra disse felgene tar seg ut på skikkelige biler. Hvor mye måtte du ut med for tårnstiver, den så tøff ut, og om det føles som at det hjelper ved at bilen blir litt stivere foran så er jo dette ganske nærme en såkalt win-win. Snart kommer feriepengene thihi
  4. Etter motorvask har motoren begynt å fuske sporadisk. Problemet er ikke permanent men litt til og fra. Spesielt når jeg starter motor med varm motor så er fuskingen der nesten hver gang, men den forsvinner etter 10 minutters kjøring. Det er nå nesten en uke siden jeg vasket motoren, så jeg har gitt opp og tro at dette fosvinner av seg selv bare det får tørket skikkelig. Skrudde av toppdekseket for å se på plugghettene, men mye har endret seg siden jeg skiftet plugger på min GTV6 så jeg skjønte ikke helt hva jeg skulle gjøre og ga opp. Er det noen som har noen tips på hvordan jeg bør gå frem (har begrenset teknisk kunnskap) for å fikse dette? MVH Dag Kristoffersen
  5. Har det samme på min, og Carrozzeria har sporet denne til en arm/dings (vet ikke hva den heter jeg gitt) som stabstaget er festet med bak på begge sider. Dette er noe MF hadde mange av på lager, så antagelig en ganske vanlig slitedel.
  6. Dette er sikkert et dumt spørsmål, men kan det være platen under motor som har vært festet feil / eller ikke festet som lager denne skrapelyden? Min hadde løsnet og laget en helt for jævlig lyd når den tok nedi bakken. Heldigvis var dette bare å feste med klips så var lyden borte igjen.
  7. Du verden så artig, har vi leid inn en komiker til forumet? Cool...
  8. Jeg opplevde det samme når jeg senket min 156 med Eibach. Det var den kjente knirkingen i forstillingen som ble fremskyndet av senkingen. Fikses ved å bytte "knirkedelen" (som du skjønner er jeg ikke spes teknisk) jeg tror det heter "øvre bæreledd" eller noe.
  9. Bare for ordens skyld... Jeg ser at jeg burde spesifisert hvilket innlegg jeg omtalte som "et ønske om å starte en frodig intrigefull kverrulasjon på den mest ussakelige måten" Jeg siktet til innlegget "utmelding" og ikke ditt innlegg, men ser at det har sneket seg inn et linjeskift for mye som gjør at dette kan missforståes i setningen før omtalte jeg nettopp "utmelding". Min opplevelse av diskusjonene i dette innlegget og i "utmelding" er hva KARN-forum skal brukes til. Hvis du mener at det er nettopp dette man bør bruke forumet til, altså vi har et forum for å diskutere hva vi skal bruke det til, så anser jeg denne diskusjonen som avsluttet for min del. Ja når du sier det så... jeg refererte vel til hele denne tråden vel. Men for all del fyr i vei med diskusjoner om hva forumet skal brukes til og hvilke andre bilmerker som er verdig omtale på dette forumet. Jeg bryr meg ikke, men velger å svare når jeg finner tråder som "utmelding" og denne under Alfaliv.
  10. Jeg forstår godt at tråden "utmeldelse" ble stengt og mener selv at den også burde vært slettet. Det håper jeg at denne tråden også blir. Å starte denne typen diskusjoner på en offentlig WEB side med årsmøtet såpass nært forestående virker på meg som et ønske om å starte en frodig intrigefull kverrulasjon på den mest ussakelige måten enn et ønske om å komme til en felles beslutning som klubben kan samles bak på årsmøtet. Hadde jeg ikke vært medlem av klubben, men tittet litt gjennom hva som ytres på forumet fra tid til annen ville jeg faktisk kviet meg med å melde meg inn på tross av at det i hovedsak er mange interessante tråder og yttringer her. Ja, jeg har Alfa Romeo og synes den er bra, men jeg er da ikke en fundementalist av den grunn som mener at alle andre biler er dårlige og at de som kjører disse bilene er snobber, duster eller alt annet rart som er blitt skrevet på dette forumet. Ser også at noen diskusjoner går av typen min Alfa er best og jeg synes alle Alfa'er som er laget etter dette er dårligere osv. Dette er meninger som desverre kommer frem på disse forumene og jeg synes det er like stor grunn til at denne typen yttringer taes opp på årsmøtet enn at det ligger en eller annen tråd som omtaler Ferrari. Min subjektive mening er at den diskusjonen som har vært ført på hva slags innhold vi ønsker å tillate på dette forumet får oss (klubben) til å fremstå som useriøse og sære m.m. Jeg er ikke uenig i at det til tider har vært mye snakk om Fiat, Lancia, Masserati og Ferrari på disse sidene, men jeg er uenig i at dette gjør noe. For meg er alle disse merkene relativt interessante, og ser også at det er ganske berikende i form av at det kommer til flere personer på disse chat sidene som gjør innholdet på forumet rikere. Interessen for italienske merker i Norge kunne også hatt godt av noen katalysatorer som kanskje nettopp Alfa klubben kan bidra med. At det er en frykt for at Alfa profilen på disse sidene skal bli utvannet er for meg helt grunnløs. Ja jeg vet at denne yttringen kunne jeg ventet med til årsmøtet men av håp om at denne tråden blir slettet så spiller det ingen rolle. Skyt i vei
  11. Når jeg kjørte hjem fra jobb i går så lyste injection varsel lampa. Det rare var at den begynte å lyse på nøyaktig 120.000km så jeg tenkte kanskje det var en advarsel om at nå må du få bilen på service. Merket at motoren ikke fikk nok bensin, og måtte gi full gass for at den skulle trekke. Etter ca. 10 minutter kjøring, og en stopp for å se under panseret så slukket varsellyset og bilen gikk som normalt igjen. Har kjørt ca. 10 mil etter dette og alt ser ut til å fungere normalt. Er det noen som har erfaring med dette, og må jeg påregne en reperasjon av noe snart? I manualen så står det bare kontakt alfa dealer når denne lampen lyser. Men det står ikke noe om hva man skal gjøre når den slukker igjen. MVH Dag K 156 V6
  12. Dette er en ren gjetning fra meg, men forklaringen din får meg til å tenke på fjernkontrollen til TV'en når batteriet begynner å bli dårlig. Kan det være at batteriet i nøkkelen må byttes?
  13. Da virket det igjen. Var innom C.A. og Glenn kunne sporendeks fortelle at det bare var å bytte pære og hvordan man gjorde det. Ja da er du klønete, tok meg bare 7 minutter Men da hadde jeg til gjengjeld fått en god innføring i hvordan dette skulle gjøres.
  14. Alt? mener du at de byttet speedometerhuset, eller... Husker du hva dette kostet?
  15. I dag ble displayet mitt til KM stand og tripteller svart. Er det noen som vet hva man bytter da. Hele speedometer huset? eller går det ann å kjøpe displayet separat evnt en pære eller noe. Det er til en 156 '98 modell.
×
×
  • Opprett ny...