Gå til innhold

ekern

Apprendista
  • Innholdsteller

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

    Aldri

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutro

Om ekern

  • Rang
    Apprendista
  • Bursdag 03.01.1972

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Son
  1. Etter 10 år med Sudden er det på tide å gå videre. Mer info finnes her: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22985326
  2. Alt er relativt! ;-) Litt avhengig av om du også bytter kasse mm. 33'en har jo bremseskivene ute ved hjulene. Så, i utgangspunktet ikke noen kjempejobb i seg selv. Selv om jeg i utgangspunktet ser på det å bytte motor som en stor jobb ;-)
  3. Ja, eller Soon som vi liker å skrive det her nede ;-) Og, ja, det var på tide. Men så er det vel også tid det er knapt om nå med hus, hustru og en ettåring :-D Det er mulig Lancia'n må omsettes i hard kapital for å få regnestykket til å gå opp også.
  4. Ser ikke så ille ut din heller da! :-) Vel, de stedene jeg er klar over at det er rust er: - Hjulbuer bak "bobler" - Rust i dørken på passasjersiden - Rust i kanal på førersiden - Rustboble midt på taket - Rust ulike steder på panser - Mye bobler i front under fanger, og ymse steder i motorrom. Det er det som er synlig, og dermed må man anta at det er en del mer ;-) Bilen er tectylert for noen år siden, og problemet som har oppstått er at det har lekket vann inn i bil, og at Tectylen har hold på vannet ettersom det ikke har blitt åpnet for drenering noe sted. Dermed har det spesielt under dørken fått lov til å være fuktig og godt lenge. Så, det blir en #¤%#¤% jobb å få av all tectylen før man får gjort noe med dette. Noen som har noen tips til hvordan dette kan gjøres enklest og billigst mulig? Ellers, så går motoren som en klokke fortsatt. Girkasse må byttes/overhales. Bremsekalipere foran må overhales, og skiver byttes. Må også ta en gjennomgang av det elektriske i motorrom, da mye orginalkabling er byttet ut med utelukkende sorte kabler. I tillegg er det selvfølgelig også noen smådetaljer og slitedeler som må tas. Så, ambisjonen er å få plukke bil helt ned, fjernet tectyl, sandblåst karosseri, kutte og sveise i nytt metall der det trengs (ikke jukse med jernsparkel ol.), samt gi den samme rødfargen på nytt. Jeg kan med STOR sikkerhet si at jeg ikke stiller på ID med denne neste år! :-D Har flyttet fra Oslo til Son, så dersom det er noen som har tips til noen sveise- og lakkeringskyndige i nærområdet (Sør i Akershus, nord i Østfold), så er jeg takknemlig for det.
  5. Jepp, nå så. Et aldri så lite hull i sylinderveggen gitt! ;-)
  6. Var vel i sin tid en av de mest profilerte Sud'ene i Norge. Men, i de dagene sto det i en 1.9 i den. Forrige eier som jeg kjøpte bilen byttet ut den med en 1.5. Aner ikke hvorfor! Ellers er bilen som da. Stiv som en planke, pen og hel både ut- og innvendig. Men, "den brune kjeksen" kommer snikende igjen, og det er på tide med en full overhaling. Det koster mye penger og ikke minst tid, så jeg må ta det litt etter hvert. Men, det skal gjøres skikkelig, fremfor kortsiktig "juks" bare for å få skilter på den igjen. Så lenge bilen er i mitt eie skal ikke denne ende opp som Corsa bil. Vi må jo ha _noen_ av disse igjen på veien med skilter også, selv om de er fantastiske banebiler. :-)
  7. Jau, ting skjer, men jeg har god tid.
  8. Vel tiden har nå kommet for å plukke den ned, så jeg poster noen "før" bilder tatt av en kamerat for kort tid tilbake. Ja, det er "gamle Sudden til Glenn" ;-)
  9. ekern

    alfasud ti

    Send meg en mail, så mailer jeg deg adressen min. Tusen takk! Mvh Øivind :-)
  10. ekern

    alfasud ti

    Hjertelig takk, Torbjørn! Mvh Øivind :-)
  11. ekern

    alfasud ti

    Hei, Vil bare informere alle om at den "legendariske" 1900 Sud'en fortsatt lever i beste velgående. Som tidligere nevnt i tråden står den for tiden uten skilter. Trenger litt rustsveising i kanal og dørk, samt ei ny girkasse. Jeg har ikke lyst til å "småflekke" bare for å få skilter på bilen igjen, og den står derfor foreløpig lagret i påvente av en garasje der jeg kan begynne full "rehabilitering". Sistnevnte betinger også at den 105HK 1.5 som står i må byttes med noe litt sprekere. ;-) Ellers er bil akkurat som beskrevet i Alfanyttartikkel. Er det forresten noen som har et ekstra nummer av dette bladet liggende? Jeg fikk i sin tid tilsendt det fra klubben, men en annen entusiast har lånt og forlagt det. Det er litt artig å ha orginalblekka slik at den kan følge bilen. Hadde satt STOR pris på om noen kunne være behjelpelig med dette. Artig å se at Alfasud'ene skaper så mye entusiasme! Vi må ta vare på de få vi har igjen i Salt Lake Nation (Norway) :-D Mvh Øivind Ekeberg
  12. ekern

    Garasje!

    Vel, jeg vet det det er et skudd i mørket! Er det noen som vet om, eller har et lokale i Oslo/omegn, der man har muligheten til å demontere og bygge opp igjen en bil? De alternativene jeg har snublet over til nå, har vært veldig bra, men altfor dyre for en hobbyist! Jeg vet det er mange som leter etter det samme, så dersom noen vet om litt større lokaler de ikke "takler" alene, bør det ikke være noe problem å få med seg folk på dette. Er det noen som jobber i Oslo Sporveier, Hafslund eller andre større organisasjoner som har en del ubrukte lokaler? Ta en sjekk internt! Det er bedre at lokaler leies ut til seriøse leietakere, som holder bygning ved like, enn at det bare forfaller. Har selv en -84 Alfasud som sårt trenger en full renovering. Nå ruster den sakte men sikkert vekk i en "oppbevaringsgarasje". Det er trist at gamle "perler" forsvinner utelukkende pga. plassmangel. I tillegg, hadde det vært snedig med et sted der man kunne tatt lettere vedlikehold innendørs på "bruksbilen". (For tiden en Lancia Thema)
×
×
  • Opprett ny...