Gå til innhold

Stiletto

Capo
  • Innholdsteller

    880
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

Stiletto vant sist dagen den 28. januar 2017

Stiletto hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

55 Superbo

Om Stiletto

  • Rang
    Capo

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Asker

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Slik som situasjonen i Frankrike er nå er nok dette det eneste mulige. Frankrike er ett land som styres ovenifra og ved store spørsmål trer nettverket av ENAarker sammen og handler for nasjones beste. Det er nok det som hart skjedd her og. For i Napoleons fødeland ligger revolusjonen aldri mer enn et par stenkast unna.
  2. Dette er vel en ganske sær problemstilling. Hver har sin bilhverdag og forutsetninger for entusiasme. Men for å strekke litt på det - det er få T-Ford entusiaster som kjører bilen til jobb for å slippe Skodaen i rushtrafikken. Problemet er vel heller omvendt at folk har for mange biler. Flåter av reparasjonsobjekt anskaffet på impuls uten tids og innsatskonto borger ikke bra for overlevelsstatistikken. Det som ofte skjer er at huggern blir neste stasjon, selv om bilen er både pen og redningsklar. Alt for få gidder å ta over, Det vi derimot har for lite av er petimeterholdte praktbiler, brukt med måte, som hverken er modifisert, rekonstruert eller på annen måte tuklet med. Her syntes jeg det italienske miljøet er sterkere rammet med lave produksjontall, mange spesialmodeller, varierende prisklasser og tvilsom kvalitet i møte med stålormen. Visst finnes det fabrikanter på F og L men ellers syntes jeg det ser litt trist ut. Min bil er intet unntak, 5000 kroners biler bryr få seg om å redde - før det er for sent. Det er selvfølgelig ett spørsmål om hvordan man best bevarer en bil. Ved jevn daglig bruk med godt vedlikehold, eller med selektiv bruk og middels uttak av kilometer. Sistnevnte går som regel også sammen med petimetervedlikehold og relativt få eiere.Det finnes selvfølgelig ikke noe patentert svar her, men mitt inntrykk etter noen sveip på FINN er at sistnevnte kategori fremtrer vesentlig bedre optisk. Og trolig med bedre sjansje til å overleve ved å finne ett nytt godt hjem til en høyere pris. Men her snakker vi åltså om de virkelige unntakene, perlene blant alt det svarte bruksmetallet. Men bil er blitt forbruksvare, omtrent som tannpirkere. 60 og 70 årenes søndagstur, kollektivt til jobben og den ukentlige håndvasken av statussymbolet er omtrent like langt bak i speilet som blodklubb til middag.Sånn er det også her inne, overforbruk av bil er normen, fordi man da får mest ut av bilentusiasmen. Jeg lurer litt på om det heller er motsatt, at litt mindre bruk også gir større entusiast verdi, sjeldere bilbytter og ett mer personlig bilhold. Men dette handler vel mer om hvordan man er skrudd sammen under topplokket. Så "bil" blir vel her mer enn et symton, enn noe det nytter å argumentere for eller imot.
  3. Thesis er nok reddet, det er bare å se på alle thesismøtene ute i Europa. Men det er ett problem ved nesten all bevaring at for få ser verdien av det de har rett foran nesetippen, før det er for sent. Det økonomiske og kortsiktige trumfer ofte det langsiktige og kollektive. En ekte entusiast bør se dette og sette seg mer som forvalter, enn rendyrket forbruker.. Det tror jeg også de fleste som eier sjeldene eldre ting er enig i. De færreste vil f.eks selge grombilen de har brukt 100 vis av timer på til en 19 årig råner - det affektive og følelsesmessige trumfer ofte det kommersielle i slike saker. Denne bilen går nok uansett til noen som "vet hva det er". For hva som blir populært i fremtiden vet ingen. Når en Ford Escort fra 1973 plutselig har blitt en prisrakett, så kan hva som helst bli en klassiker i fremtiden.
  4. Dette er vel hverken bruksbil eller pendlerbil lenger. Hvor uentusiastisk går det an å bli? Sjeldene biler bør bevares og brukes med vett, selv om også jeg har slitt med designet. Fronten er himmelsk, Da fremstår transportetappen mellom front og hekk som både anonym og kjedelig. Dashbordet holder heller ikke mål, selv om materialkvaliteten er god. Synd at de ikke satte coupevarianten i produksjon, Den er vesentlig mer attraktiv enn sedanen. De første designutkastene var og mer edge orientert, noe som løftet designet betydelig.
  5. Apropos fartsfølelse så er det vel derfor Giulia har 510 hk og kappløpet mot 600 og 700hk fortsetter. I tillegg kommer akselerasjon som man bare unntagsvis får testet ut i vanlig trafikk. Leste noe radikalt og ganske snusfornuftig svensk - selv om det høres avskylig folkhemsaktig ut. Volvo skulle begrense topphastigheten til 180 km/t på sine nye modeller. Ingen trengte noe mer mente de. Derfor blir vel Volvo endelig litt som Audi: "Jag ruller - knapt, og inte hørs jag med".😀
  6. Jeg er enig med deg. Dette var vel ett av flere gode konsept som ble vist like før Gulia ble avduket. Men det gjør seg nok best på en litt større bil, linjene kommer best til uttrykk da. Når det kommer tll facelift betyr jo det nettopp uttrykket det. Det er fronten det er lettest og rimligst (lagd i plast) å endre på. Frontuttrykket er det som de fleste legger merke til og lar seg påvirke av også, Dermed påvirker det salget mest. Men gleden er kortvarig, ofte ikke mer enn ett år på en modell som faller på statistikken. Jeg gjetter at fremtidige modeller utvikles gjennom det nåværende Giulia designet, først og fremst på detaljsiden.Tror dessverre Alfa her lærer av tyskere ved å danne en modellserie som er mest mulig homogen familiemessig. Den tiden da det hver modell hadde sitt eget design - men alikevel noe udefinert felles, ser ut til å være over. Tanken er nesten ikke til å holde ut, men det ser ut til å fungere bra på salgssiden for andre. Dessverre. Men nå er jo Sergio ute av spill, så man vet jo aldri. Tonale virker jo slik sett lovende.
  7. Med Mito borte og E klasse sedanen dumpet kan man jo nesten si det. Riktignok kommer det en GTV, men i volum vil SUV - eller UV, ta mer og mer over hvis utviklingen fortsetter som nå.
  8. For bare å gi en pekepinn om fallet i salget av sedanmodeller fra Alfa, så ble det registrert flere Alfa 166 i toppårene 99 og 00 enn Giulia i modellårene 17 og 18 her i Europa. Tar man med 156 er skillet enda mer dramatisk, men den ble også solgt som stasjonsvogn. Giulia overlever nok kun fordi den har Stelvio som tvilling, da disse lages på samme produksjonslinjen. Nå ser det ut som man kan planlegge og opprette en linje bare for SUV, noe som var mulig bare med sedan for 20 år siden. Derfor blir nok SUV,er prioritert fremfor sedaner i hele modellspektret fremover. Alfa kan derfor ende opp som en mer eller mindre rendyrket SUV produsent, nettopp fordi produksjonslinjene er små i utgangspunktet.Det gjelder derfor å utnytte de mest mulig effektivt, noe det ser ut til at en modell gjør bedre enn to. Det kan man smått avlese i at sedanen i E- segmentet ser ut til å være byttet ut med en SUV og ikke to varianter av samme bilen, som med Giulia og Stelvio. Skal man satse på en sedanlinje må den kanskje tvinnes med GTV/Spider utgaver for å lønne seg. Med andre ord kan man gjette seg til at disse modellen blir likere hverandre enn noen gang, omtrent som varianter av 3 serien. Jeg liker det ikke, men dette er industriell produkjon, like mye som det er forvaltning av historie og image.🙁
  9. I fronten tror jeg de har hentet inspirasjon fra både Montereal og Brera/159. Det ser også ut til at grillen heller litt utover, noe som ser ut til å bli en trend. etter at de har gått fra liggende over til rett og nå kanskje litt fremoverlent grill. Veldig positivt. For de som ikke liker små slanke lykter, så vl jeg si at det er akkurat lakkmustesten om et bildesign er vellykket eller ikke. Det er i detaljene det ligger, som innfelte dørhåndtak som ser ut til å komme tilbake etter storhetstiden på 70 tallet og at det blir ett 156 arrangement i bakdørene. Interiøret ser også veldig spennende ut med to store Montereal/156 bøtter av noen instrumenter og digital oppdeling/visning. Akkurat slik jeg har ønsket meg det. Det ser også ut til at stilen er videreført i luftdysene, Nei,dette var moro!!! Får håpe at mest mulig blir videreført i en evt. produksjonsbil, uten å bli døllet ned av markedshensyn. Folk tåler jo ikke noe som de ikke er tilvent.
  10. Dette er absolutt noe jeg kan like. Opplagt tilbake fra gråbeinsdesignet. Brutalitet og tøffhet er byttet ut med eleganse og klassisk tidløshet. Akkurat slik en moderne fortokning av et alfadesign skal se ut. Spørsmålet er hvorfor tok de svingen om Gilulia om Stelvio? Men er dette konsept eller noe som skal produseres?
  11. Ja, bilen er virkelig lekker i den fargen, nivasket og sikker polert og lakkbehandlet. Omgivelsene tar heller ingen skade av bilen. Her lukter det dyre dresser med et hint av cocktailselskap. Uten tvil et arbeidsmiljø ambassadører lett yngler i. Noe annet som slår meg er hvor lite bruktbil denne bilen hinter om. Men en ting jeg aldri har sett på 166 er lysebrunt interiør. Vet ikke om det fantes etter 2003, med den første modellserien skal kunne leveres med den fargen. Hadde virkelig gjort seg til gråfargen, det samme hadde rødt skinn.. Ser forøvrig at bilen er til salg fortsatt.
  12. Grå har tydligvis tatt over for sølv. Ja, det er den italienske ambassaden som kjører(kjørte) 166. Den går som representasjonbil for ambassadøren og har flaggstang på ene siden. Smått utrolig at de ikke kjører en nyere Maserati, men en 15 år gammel 166. (Med forbehold om hva som har skjedd i det siste.)
  13. Her mener jeg du er hard i konklusjonen. Påstanden om at bilene ble ødelagt etter 2001? er noe som bør høre hjemme i Absurdistan. Mye av dette er vel strengt tatt detaljer som kan oppleves litt ulikt. Jeg for min del stiller meg uforstående til den manglende panserdøreffekten i 2001 modellen og dårligere støydemping fra hjulene. Her kan jo rett og slett dekkmerket/ kvaliteten og når de var produsert ha spilt en rolle. Skinnkvaliteten skal jeg ikke si noe. Men at stolene på Super er hardere er jeg ikke i tvil om. Men dette er vel strengt tatt ett modellspesifikkt forhold, ikke noe som kan anføres som "dårligere kvalitet" generellt. Min bil (2002) kan umulig ha det problemet ihvertfall. For meg går også stolene langt nok ned og plasten rundt reelet har jeg aldri tenkt over som sprøtt eller av dårlig kvalitet- Uansett er det vel slik at dette også er en balanse. Bakhjulsopphenget ble f.eks modifisert i 2001 for å tåle høyere kurvehastighet med full last. Og det er sikkert flere endringer som ble foretatt etter at man hadde vunnet erfaringer fra de tidligste modellårene. Barnesykdommer er jo ett velkjent problem på nesten alle nye biler. Noe jeg har lagt merke til på siste utgave- fra 2003, er at det helbeige dashbordet ofte er utsatt for flekkmesssig slitasje. Det medfører at det gamle svarte kommer til syne. Det samme gjelder på rattet der det beige slites ned og svarte slår igjennom. Med andre ord så er det beige påført oppå det gamle som en lakk eller texure, og ikke noe som er organisk tvers igjennom. Slik sett fremstår den nye som billig i utførelsen, der budsjettet tydligvis har vært stramt. Det samme gjentar seg i fronten der familielikhet (den nye grillen) har vært viktigere ennå å føre front og resten av karosseriet sammen i en helhet.
  14. Dette ser ikke ut som Alfatex for meg, men jeg kan ta feil. Alfatex er microfiber og er ikke bare veldig slitesterkt men så godt som uslitelig.☺️
  15. Jeg vil gjere berømme måten dette er skrevet på uten den miljøsjargong som desverre er så alt for utbredt. Brukes de forklares de flere steder samtidig. Rett og slett ett eksempel til etterfølgelse. Hvorfor bruker folk den tåplige anglesismen "MY08", når det norske begrepet er modellår 2008? Eller "facelift" når det heter modellfornyelse".Er vi virkelig blitt så late på språkes vegne at vi ikke gidder å taste de ekstra tegnene?
×
×
  • Opprett ny...