Gå til innhold

bartis

Apprendista
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

    Aldri

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutro

Om bartis

  • Rang
    Apprendista

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Hei igjen. Har no kjørt en del på 20/50 olje og det høres ut til at min til års kommen 903 motor liker oljen bra. Her er det ikke snakk om noen rasekjøring,berre en del småturer og sånn. Oljen blir nokk skiftet før hver sesong så vi forseter med det. Motoren går fint og mye mindre ventilrasling Ha en god kjøresommer.
  2. Jeg har ikke peiling på hvilken olje motoren har brukt før,den kommer foresten fra Sverige. Så konklusjon er nok at en går for en 20/50 mineral olje og ser hvordan det går. Ellers takk for info. Trur jeg ble litt klokere
  3. Api koden er er bære kopiert fra en nettside. Som jeg har lest litt lengre frem i tråden er det noe med tilsetningsstoffet som en må ha på en slik motor for å få riktig smøring av kamaksel. Trur det var pga slitasje. Har trengt å gå for en 20/50 olje,men vet ikke hvilken type API grad/bokstaver jeg skal bruke . Som sagt de lærde strides
  4. Tenkte å blåse litt liv i tråden. Har en nyoverhalt 903 støttestag motor fra 1969 der det i fra fabrikk er anbefalt singelgrad sae 30 olje Hva i alle verden skal jeg bruke på den I følge api skal jeg bruke sd/se. Kode Betydning API-SD Olje for eldre personbiler (før 1970) API-SE Olje for motorer lagd i perioden 1971-1979 API-SF Olje for motorer lagd i perioden 1980-1988 API-SG Olje for motorer fra 1989 eller senere. API-SH Olje for motorer fra 1989 eller senere. Men bedre kvalitet enn API-SG. API-SJ Olje for motorer fra 1989 eller senere. Men bedre kvalitet enn API-SH. API-CC Olje for dieselmotorer API-CD Olje for turbodiesel- eller spesielle dieselmotorer. Sjekk instruksjonsboka. API-CE Olje for spesielle dieselmotorer nyere enn 1983. Sjekk instruksjonsboka. API-CF4 Olje for hurtiggående dieselmotorer. Sjekk instruksjonsboka. Koder for ACEA: A-klassen olje for bensinmotorer. Kode Betydning A1 For spesielt konstruerte motorer. Sjekk bilens instruksjonsbok. A2 Olje til bruk for vanlige bensinmotorer. A3 For motorer som er utsatt for hard belastning, og/eller en helårsolje. Sjekk instruksjonsboka. B-klassen olje for dieselmotorer. Kode Betydning B1 For spesielt konstruerte motorer. Sjekk bilens instruksjonsbok. B2 Olje til bruk for vanlige dieselmotorer. B3 For motorer som er utsatt for hard belastning, og/eller en helårsolje. Sjekk instruksjonsboka. B4 For dieselmotorer med direkte innsprøytning. Sjekk instruksjonsboka. Jeg skulle aldri ha begynt og lese om div oljer.Blir bære mer og mer forvirret etter hvert som jeg leser på div forum om det
  5. bartis

    Fiat 850

    DEIIIILIG å høre dette igjen,hadde samme anlegg på min. Har du A112 motor i din,synes at jeg skimta et oljefilter der...!! te]te] Nei dessverre her er det nok en 903 originalmotor. Kun KNA luftfilter og Abart eksos
  6. bartis

    Fiat 850

    Her er en liten lydtest http://www.facebook.com/video/video.php?v=262378913825047 http://www.facebook.com/video/video.php?v=262380843824854
  7. Er det her snakk om enkel eller dobbel forgasser. Har enkel forgasser med luftfiltreboks liggende
  8. bartis

    Fiat 850

    Her er forresten originalen En helt herlig lyd blir det. Jeg har dette anlegget på min 850 sportcoupe. Har et komplett sort framsete og kanskje en girkasse Her er foresten bilen min. Den er no ca 90% tilbake til original
  9. Kom over denne artiklene i Gay Croft Skrevet av Remi Lovhoiden Good luck with Your tuning project!! Better to start with something reliable and easy - time and money goes fast when You try to modify too much. You are worried about the cost of a Abarth a112 engine - Here is a solution: The 903 or 982 cc engine from Uno, a112, 127 ++ is basically the same engine as the Abarth engine, and You will find them everywhere for almost nothing, and parts are plentiful and cheap. Head: 1) Valves are the same size from what I have measured . Some people believe otherwise..... 2) Head design and ports are equal from what I have seen. Some people think otherwise..... 3) Only difference between Abarth and normal is a design difference around the intake valves in the combustion chamber - this is easily fixed by hand with some sandpaper and a drill - I will try to take some pictures - if interested - to show the differences. Block: 1) The 903 engine have heavier piston rods compared to the very special Abarth version, but can handle quite some revs. The main thing is to change the nuts and bolts for better items, as this is a weak point. 2) The Abarth has a displacement of 1049 cc so a bit bigger, and a bit higher compression Valvetrain: - Equal except maybe for the pushrod length Anyway - for a real budget tuning of this engine You need the following - (sorry Guy Croft...You might disagree on a few details...) Find a 903 engine with not too many miles. They can run for a very long time without wearing too much!! Take off the head. Hammer out the valve guides and smooth the ports Flow the valves ina a drill and a dremel tool Find a way to smooth around the valveseat, and open out the valve seats to match the valves Install drill and dremel butted bronce guides (do not cost too much in the states but need modified shape) Mill the head approx 1 mm for a raised compression Get a 32 DMTR (or similar from a small Fiat sohc) and buy a fitting manifold Get a a112 abarth camshaft used or new - quite cheap Get double valve springs like in Abarth - preferrably new as I have seen a few broken ones Rebuild the engine with new rings, bearings and gaskets Install and try to adjust throttle linkage/carb, and different water outlet in head needs to be dealt with if I remember correctly Install or build an exhaust When ready You will have learnt a lot about engines, and the engine itself will sound terrific, and beg You to drive it hard, These small cars are extremely fun to drive - never tried it in a 600 but in a a112.... lots of very pleasant memories, one includes successfully chasing a BMW 730 on a very twisty, bumpy small road. I had a good laugh to say the least!! A standard 903 with 32 mm DMTR lightly flowed with standard camshaft and compression produces around 62 hp rumour says... that makes for a quick car! But with another cam and compression, I am pretty sure You will get close to a 70 hp ~ ABARTH and pull past 7000rpm (which should be a definitive redline or so they say....he he) With this power You will easily beat most of the "smaller modern cars" which weigh 1000 kg++, and have a lot more fun while driving it!! It will be reliable if not overrevved too much, and use approx 5 liters of petrol on 100 km. Cheap fun!! My definitive advice: Please do this first - do the Turbo version later....... if not I am afraid You will never see Your car on the road - seriously!! Some pics of what can be done easily at home with tools like a small dremel and drill!! I cannot find the pictures of the rods or chambers - might find them later: Good luck and Best regards Remi Lovhoiden
  10. Har vert inne på den tanken også,men det er vel like vanskelig å finne en sånn motor også
  11. Hei igjen Olav Takk for sist å takk for oljetrykkbryteren den fungerte helt utmerket. Jeg har ikke heil greid å lokalisere problemet med motoren heilt. Men det begynner å gå mot rådebank men ikke heilt sikker enda. Så motoren må ut av bilen i vinter. Mine motorkunskaper begynner å skorte nå. Men uansett må nokk motoren plukkes i fra hverandre i sine bestandeler for å prøve å lokalisere problemet. Det blir vel måling av råde,sjekke ventilstenger ++++. Trudde til å begynne med att det var ventiltikking som du kanskje har sett på andre forum jeg har diskuter det. Så vi får se hva som skjer i vinter med motoren . Men etter 4 år restaurering så hadde jeg tenkt å drive med min andre hobby i vinter.Jeg er også Radioamatør (LB8VE) som nå har ligge brakk i 4 år. Vi får se hva som skjer
  12. Skal tru om det er dette kittet du mener
  13. Tusen takk for tilbudet. Men så kommer det store menet. Den motoren roterer dessverre feil veg for min bil. Jeg har også en sånn motor stående med ukjent tilstand. Så problemet er hvor mye arbeid det er for å bygge om denne type motor for å bruke i min bil. Men nokk en gang tusen takk for tilbudet
  14. Se her ja. Det står ikke om liv,men all info tas i mot med takk.
×
×
  • Opprett ny...