Gå til innhold

Einar

Primo Capo
  • Innholdsteller

    1 386
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

1 Neutro

Om Einar

  • Rang
    Primo Capo

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Ski, Akershus

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Gedigent stilbrudd spør du meg! Hadde det vært et kvinnfolk og ikke en bil ville betegnelsen "takras" vært nærliggende. Grav heller dypere i lommeboka og finn deg noen BBS RS felger! Ulempen (bortsett fra prisen) er at du må frem med tannbørsten når du vasker bilen. Ikke kjør videre om den rykker ved gasspådrag! Det kan tyde på mager blanding. Og kombinert med turbo kan det fort resultere i at stemplene smelter. Bytt bensinfilter og sjekk deretter trykket på drivstoffmanifolden.
  2. http://www.rustcheck.no/Om_Rust_Check-3011s.html Den røde er tyntflytende trenger godt inn, men beskytter mindre over tid. Den grønne har konsistens som ..... ja du vet. Jeg kjøper dem på Follo Bilberging, Vinterbro. Bør kanskje nevne at jeg ikke er uhildet mht. dette utsalget.
  3. Jeg har ikke tatt full undestellsbehandling med olje, men har brukt sprayboks selektivt i mange år. Det funker, og skjuler ikke rust slik som Tectyl/Dinitrol osv. Men! Den bør vedlikeholdes. Jeg tar en runde med sprayboksen hvert dekkskift og når bilen ellers er oppe på bukken og nyter utsikten.Der det er tilløp til rust får den først litt rød (tynn) RustCheck. Så vanlig "apesnørr". Etterbehandler du ofte nok så kan du holde rustangrep i sjakk.
  4. Sikringsboksen er den samme. Men om "la centralina" er den samme er jeg mindre sikker på. Sikringsboksen er en plugin enhet i koblingssentralen.
  5. Bildesign kan være så mangt. I de fleste tilfeller prøver den vel å plassere en bil i vilha delen av flest mulig hjerner. Så er det noen som prøver seg på visuell sampling. Ved å trekke inn tidligere design elementer og smelte dem sammen til en helhet som appelerer til en smalere gruppe. (Oss?) Eller å kaste alle gamle skisseblokker og starte med blanke ark og et uttrykk ingen før har våget. Ofte med økonomiavdeling utestengt og praktiske innsigelser oversett. Slik skapes nytt grunnlag for forrige kategori. Alfa Romeo har praktisert dem alle. Og denne ser ut til å passe i første kategori. Men de har da hatt ba11er til å praktisere de andre også i våre dager. Så ingen grunn til panikk. Ialfall ikke ennå.
  6. Ja vi venter på en turrapport i kjent og kjær landmannstil. Stilen er allerede staket ut, med mattlakk rustflekker og OLT antenne. Sistnevnte hadde jeg gøy med dengang da. Når noen lente seg mot bakskjermen med ryggen inntil den var det bare å trykke på sendeknappen og synderen fikk raskt rassen bort fra lakken! Det kilte godt med 25W spinal injisering av radiobølger! I dag heter det vel zapping. Synd du tok en halvside med nymotens lakkmagi. Hadde det ikke gjort seg med en fartsstripe på langs over bilen? Det hadde vel øket snittfarten med en fjertmil pr. uke? * Ikke prøv å guggle OLT. Offentlig Landmobil Tjeneste ble nedlagt lenge før Google ble unnfanget. Og apparaturen forlangte sikringer av det solide slaget.
  7. Det er omtrent det turtallet variatoren legger om kamtiden igjen. Det er kanskje verd å sjekke. Har du fulgt prosedyren ved remskifte så skal den bli like riktig/(feil) som den var før rembytte.
  8. Helt enig med Øyvind! Særlig første setning. Og jeg foretrekker å gjøre som på fesjå: vente med bedømmelsen til jeg har sett den. Jeg minnes for litt over 20 år siden å ha sett bilder av GTV 916 og syntes ikke den var særlig pen. Snarere det motsatte. Men første gang jeg så den med egne øyne falt jeg pladask! Den går nok i boka som en klassiker, ialfall om jeg har stemmerett. Jeg har også opplevd motsatt reaksjon. Så jeg venter.........
  9. Med en modifisert unbrako nøkkel. Med en vinkelsliper korter du av den korte delen til du kan smyge den innpå. Når jeg nevnte 10mm så er det fordi den originale bolten så ut til å være 10mm. Var den 8mm så bruker du 8mm 10,9 pinnebolter. Og siden du da bruker mutter på dem setter du dem til med en ringnøkkel. Har du noengang knekt en ny 10,9 bolt? Jeg har knekt noen men da på vei ut, og bolt sterkt angrepet av gravrust = bruddanvisning. Borre hull i flensen, ja det er vel ikke utelukket. Men da lengst mulig unna eksisterende hull. Og isåfall for å tre inn korrekt type bolt. Men utfra bildene ser det ut til at et slikt hull vill komme for nær periferien på navet. Før du setter inn ny sensor, få vekk all rust i hullet så du ikke ødelegger den på vei inn.
  10. Du har brukt en 8.8 bolt i 8mm. Det satt nok en 10mm 10.9 eller kanskje 12.9 bolt der. Strekkfastheten på en 10mm, 10,9 er det dobbelte av en 8mm 8.8 bolt! Dette henger hjulet i. Jeg ville sjekket strekkfastheten på den som skal være der og funnet en 10mm pinnebolt i samme strekkfasthetsklasse. Og selvfølgelig mutter i samme klasse. Eller demontert lageret, kjøpte et nytt og satt sammen i riktig rekkefølge. Det nye, men skadede lageret går på konto for voksenopplæring. Vi har vel alle en slik konto. Avhengig av konstruksjon kan kanskje lageret avmonteres uten skade, men ofte ikke.
  11. Vel talt. Det er den eneste kjemi jeg har positiv erfaring med. Jeg har brukt denne siden det var AFU som var stedet å kjøpe den. Og en strimmel med 1000 smergel har også gjort underverker på releer som ikke er enkle å få tak i. Aktiver kontakten mens du drar en slik stimmel gjennom den, begge veier. Men til en 156 vil jeg tro det går an å få tak i nye releer? Jeg vet ikke hvor bra denne CRC guffa er, men den "vanlige" CRC er på høyde med en miks av white spirit og ATF.
  12. En kamerat kjøpte en slik. Den er fin som snus til mange ting. En dag kom det inn en plastinretning der en selvskjærende skrue hadde rustet så den knakk i forsøket på å skru den ut. Jeg foreslo å indusere den litt, og ganske riktig ble plasten så myk at den kunne skrues ut. (Det var selvfølgelig skruen som ble varmet opp.) For en stund siden sluttet den å virke og ble sendt tilbake for garantireparasjon. Den måtte til England for å repareres, og det tok votter og vinter! Bortsett fra det er han fornøyd. Det later forøvrig til at den han fikk tilbake ikke er den samme som den som ble sendt inn. Kanske en forbedret versjon? Om den er verd pengene. Det kommer vel an på behovet. Men for verktøyhorer er det vel andre kriterier som gjelder?
  13. Ring Henkel og spør etter en som kan Teroson produktene.
  14. Bruk vanlig hageslange. Ikke bruk høytrykk! Det hjelper ikke å veive rundt med strålen heller. [unnskyld formuleringen] Det som er under panseret er laget for å tåle vann. Hvis ikke hadde det stått en advarsel mot å bruke bilen i regnvær. Men pakningene er ikke laget for å stå mot trykk. Særlig når de er noen år gamle. Da er de ikke lenger så fleksible. [jeg kjenner meg igjen der] På 916 kan det være lurt å sjekke pluggene av og til. Et passende tidspunkt å gjøre det er like etter motorvask. Men det er nok mer vanlig å finne olje der. Særlig om du ikke bruker trakt når du fyller olje. Blås ut av det hullet pluggen står i før du skrur den ut. Er det noe nedi der så er det i sylinderen etterpå. Spyl også gjennom radiator, innenfra og ut. Så blir du kvitt de insektene du har drept. Men der må du for all del ikke bruke høytrykk!! Prøv på en kastbar radiator av nyere dato så ser du hvorfor.
  15. Grøss!! Bare sjekk hengerfester, den delen av dem som er under bilen. De er gjerne pulverlakkert. Det ser helt supert ut til plutselig en dag flaker det av litt. Og under finner du rust, masse rust! Det virker som en bærepåsa. Det ruster under uten at du ser det, helt til plasten gir seg. Jeg er tilhenger av å blande Owatrol i lakken. Da tørker den ikke helt, blir litt "seig" og sprekker ikke så lett ved steinsprut o.l. Ellers har jeg brukt Rustcheck Coat and Protect olje nå i mange år. Tok full Tectylbehandling på "traktoren" min i 2006. Siden det har jeg tatt en runde med C&P på sprayboks hver gang bilen er på bukken. Det vil si minst høst og vår (dekkbytte). Der jeg ser antydning til løs Tectyl får den en klyse C&P. Den eneste rusta på bilen er den som var før jeg begynte med det. Og Det holder rusta i sjakk, den sprer seg ikke. Bolter, muttere, håndbrekkwire o.l får også litt. På PKK smilte han som ei sol. Her mente han det skulle ikke bli noe problem å bytte deler. Så dette kan jeg anbefale om du har samme mulighet til å komme under bilen minst 2 ganger i året. Neste gang får den nok heller "en Funderud" som grunnbehandling, jeg er ikke imponert over Tectyl. (Evt. de som gjorde jobben?) Hengerfestet tok jeg av for noen år siden, sandblåste og lakket med Owatrolblandet lakk. Det holder bra så langt.
×
×
  • Opprett ny...