Gå til innhold

MilleGT

Artigiano
  • Innholdsteller

    57
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

MilleGT vant sist dagen den 14. april

MilleGT hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

6 Neutro

Om MilleGT

  • Rang
    Artigiano

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jeg har ingen info om innstillingene som ble gjort, men skjønner av forskjellige foruminnlegg at det anbefales å sette toe-in til null. Jeg var egentlig ute etter å høre om noen hadde hatt lignende erfaringer og som kunne anbefale firma som hadde "fått det til".
  2. Dette er vel et gjennomdebattert tema på forskjellige fora, men jeg prøver å få noen råd fra forumet. Jeg har en vanlig 159 SW 1.9 jtd150hk 2006 med 225/45-18 sommerdekk. Det ble montert powerflex i øvre og nedre bærearmer der øvre er justerbare før siste justering, men slitasjen er omtrent som før dvs ca 1 1/2 sommer på et sett (16'-18' km.) Dekkene slites inn på korden på innsiden av dekket, mens slitasje på dekkets bredde er omtrent lik over hele bredden. Når jeg tar på dekket like etter å ha stoppet er det merkbart varmere på den indre skulderen enn på sliteflaten. Hjulene ble forrige gang justert av et velrenommert alfaverksted, men resultatet var skuffende. Er det noen på forumet som har fått fikset dette og som kan anbefale et eller flere verksted på Østlandet eller Trøndelag som klarer å sette opp hjulstillingen så dekkene slites normalt? Jul
  3. Har hatt 75Ah Biltemabatteri i 159 tdi i to vintre med bra resultat. Orker å dra igang dieselen ned til ca - 15, men blir det kaldere enn det sliter den. Bruker helst motorvarmer.
  4. Kan høres drastisk ut, men jeg hadde nok ikke prøvd det uten å vite at andre har hatt god erfaring med det fra før. Har vært innom flere både Alfa spesialister og andre verksteder som ikke har funnet ut av det, men så er det ikke så lett å begynne å feilsøke når diagnosen er "rykkete gange" og ingen feilmeldinger. Det blir fort dyrt skal man skifte ut alle deler som kan forårsake rykkete gange. Mhp feilmelding ved avslag i nedoverbakke så er det vel bare å ta ut map sensoren, bade den i diesel eller breakclean eller 3M citrusrens som jeg brukte og tørke den med trykkluft og så prøve igjen. Det er noen små plastikkbiter rundt selve sensoren inne i holderen så man bør nok være litt forsiktig med å stikke noe inn dit. Jul
  5. En liten epistel om en litt trøblete 159. Jeg har over lengre tid hatt noen irritasjonsmoment med 159'n. Bilen er en 2006 1.9l 16v tdi som har gått 245'km, men fremdeles i relativt god stand. Når den har blitt varm har den gått rykkete i intervallet 1500 - 2000 omdr og da det er en automat er det dette intervallet den pleier å ligge på i alle gearene så det har vært en kilde til en smule irritasjon. Det er mulig å tvangskjøre den på et lavere gear for å øke turtallet, men det har ikke fjernet problemet. Den fikk ny automatkasse for ca 80'km siden, men jeg har egentlig ikke blitt helt 100% fornøyd med gangen etter byttet selv om kassa har fungert fint. Den pleide å avgi noen merklige knirkelyder fra motor/gear ved gearing både ved auto gearing og ved manuell tvangsgearing i tillegg til den noe rykkete fremdriften. Denne knirkingen kunne vedvare og høres ut omtrent som et kast på bakhjulet på en sykkel slik at det tar borti noe hvis jeg holdt bilen i samme gear og med turtallet rundt 1700 - 2000. Jeg har ved flere anledninger fått avlest feilkoder uten at det har gitt noen hint om hvor problemet lå. Jeg begynte å mistenke kassa for ikke å være helt frisk selv om den var bygd opp med nye komponenter ihht firmaet som solgte den. Jeg ville jo i det lengste unngå å skifte kassa igjen ettersom et bytte fort nærmer seg verdien på hele bilen. Jeg begynte å søke her på forumet om temaet uten å få noen treff som brakte meg særlig videre. Alfaowner sitt forum hadde imidlertid noen innlegg som beskrev lignende problemer der man hadde gått relativt drastisk til verks. Ved å spraye Mr. Muscle ovnsrens (!) inn i turboen på eksossiden hadde en del opplevd å få fjernet lignende problem ved at fastbrent sot har løsnet og fått frigjort "vingene" i den variable turbogeometrien. Ved en tilfeldighet fant jeg en flaske "Mr. Muscle" innerst i et skap og bestemte spontant at nå var tiden moden for drastiske tiltak. Oppskriften lød i korte trekk at man skulle demontere røret til EGR ventilen ved eksosmanifolden og spraye guffe inn mot turboen slik at det begynte å skumme ut røret mens man skulle bevege justeringsarmen for "vingene" i turboen ved å påføre vakuum i slangen inn på vakuumklokka den er koblet til for å "skure" løs det fastbrente sotlaget som hindrer bevegelsen av vingene. Det var ikke så enkelt som noen hevdet å få løsnet slangen til EGR uttaket på turbo/manifold da det er ganske trangt og vanskelig å få tak med umbrakonøkkelen, men jeg fikk da til slutt løs den ( Det lille hullet på illustrasjonsbildet). Man kan visst åpne der eksosen kommer ut fra turboen , men noen hevder denne koblingen sitter ekstra godt fast, dessuten er varmeskjoldet i veien ettersom det er et helt skjold som ikke lar seg enkelt fjerne og ikke todelt som noen har beskrevet. Jeg fikk sprayet godt med ovnsrens i manifolden helt til det begynte å skumme ut åpningen. Jeg lot det stå og virke mens jeg åpnet EGR røret i andre enden (inn på EGR ventilen) og monterte en blendeplate for å unngå at noe av guffa skulle bli blåst gjennom EGR ventilen og inn i innsuget. Dette stoffet inneholder NaOH og er relativt etsende så greit å ikke få det inn i aluminiumsinnsuget og ned i motoren....Sjøl om innsuget helt sikkert hadde hatt godt av litt avsoting også! Jeg koblet bremselufteverktøyet fra Biltema til vakuumslangen og kjørte aktiveringsarmen til "vingene" inn og ut gjentatte ganger. Da jeg hadde fått knotet isammen rørene (like trangt å skru isammen som å adskille ) var tiden inne for å fyre opp maskineriet og nyte suksessen. WTF?? Motoren var merkbart seigere å få opp i turtall og etter en kort prøvetur begynte den å pipe ut feilmeldinger. P0238 som er melding om feil turbotrykk, selv om det var såvidt at turbotrykk måleren bevegde på seg! Da har partikkelfilteret blitt plugget av sot tenkte jeg så neste steg ble å demontere dpf'n og se hvordan det stod til. Det var vanskelig å si noe sikkert da det var svart av sot der inne, men for sikkerhets skyld ga jeg den en dose av samme guffe og lot det virke ei stund før jeg spylte den med høyttrykkspyleren (tåler turboen litt hardhendt behandling så gjør vel eksosen det også!) Monterte alt isammen igjen (måtte demontere hele eksosanlegget for å få isammen partikkelfilteret) og startet opp og prøvekjørte. Det røyk godt da vannet som fremdeles var der inne fordampet, men den gikk fremdeles som en gammel gråtass.. Da jeg leste litt nærmere om feilkoden så jeg at en av grunnene til P0238 kunne være feil på turbotrykksensorene der den mest opplagte er map sensoren som sitter på innsuget og som blir ettertrykkelig fylt opp med sot gjennom EGR'n. Av med map og som forventet var det en del sot der, men jeg har da sett den verre. Uansett så spylte jeg den med 3M citrus rens og forsiktig med trykkluft før montering. Da ble det mer sving på sakene og endelig gikk tdi'n som den skulle. Tydeligvis hadde blendinga av EGR innvirking på motoren sjøl om jeg ikke hadde hatt problemer med EGR eller map sensor før. Nå gearer den silkemykt og uten knirkelyder fra motoren og borte er rykking ved kjøring på vanlig driftsturtall over lengre tid. Det ble suksess til slutt selv om det så litt mørkt ut underveis. Jeg begynte både å se på priser for ny eller brukt turbo og dpf, men heldigvis ble ingen av dem nødvendig. At bilen nå med komplett arroganse velger å overse gearspakposisjonen når jeg vipper den over til "manuell" posisjon får stå sin prøve så lenge den fungerer bra som automat! (Dette er forøvrig ikke et nytt problem, men noe som har kommet og gått så lenge jeg har hatt den, dvs. 3-4 år) Jul
  6. Påberoper meg på ingen måte å vite så mye om temaet, men har selv erfart kraftig skjevslittasje. Faktisk så mye at det endte i punktering to ganger. Det hevdes i diverse fora at det er foringen i nedre bærearm som forårsaker skjevslittasje og at powerflex e.l. løser problemet. I et forsøk på å unngå dette igjen har jeg nå powerflex på nedre armer og powerflex med justerbare sentre i øvre armer og har fått dem justert hos Auto Sportiva i Trondheim. De øvre foringene er ganske utfordrende å få på plass og justeringen krever proff kompetanse så det må gjøres av noen som kan det. Les Alfa verksted.. Bilen ble i allfall betraktelig mer presis i styringen og fungerer bedre dess fortere det går... En kjenning som jobber med pkk i naf sier at skjev slittasje vil fortsette selv etter justering av forestillingen. Man må mao skifte dekk hvis forstillingen er mye ujustert. Jul
  7. Selger et sett (til begge sider) ubrukte powerflex foringer til fremre nedre arm til tidlig 159/Spider/Brera (dvs posisjon 2 på powerflex sin skisse.) Delenummer PFF1-502-46. Passer tidlige modeller med 46 mm brakett, se denne siden https://www.powerflex.co.uk/road-series/product-details/Front+Lower+Arm+Rear+Bush+46mm/11084.html Selges til halv pris kr. 400 + frakt Send pm hvis interessert. Jul 1-502fi.pdf
  8. Kan bekrefte at lunkent vann med en dæsj grønnsåpe og en stiv børste fungerer bra på de grå-beige setene I 159. Har inntrykk av at grønnsåpen er litt "fet" og ikke tørker ut læret som annen fettløselig såpe gjør. Behandlet med lærbalsam kjøpt I bodegaen etterpå og godt fornøyd med resultatet.
  9. Definitivt nytt batteri!
  10. Hadde dårlig batteri selv i vinter med lignende symptom som beskrevet her. Kjører nå med John Deere Strong Box batteri som er litt mindre enn originalt på Ah, men det gir godt med ampere ved start og det er da du trenger det. Fyrer som en nitromotor nå ( vel, nesten da.. ) Noen vil vel kanskje mumle noe om diesel biler og traktorbatteri, men faktum er at disse batteriene er lagd for å dra igang adskillig større masse enn en 1.9 td bilmotor.
  11. Skulle gjøre samme stuntet i dag, men på 16V er det 9 mm hode på pluggene. Har man 9 mm langpipe i sortimentet? Nix, jobb utsatt til pipe er innhandlet!
  12. Takk for tilbudet, men varmetråden loddet, setetrekket tilbake på plass og fruen fornøyd!!!
  13. Sikring i skjønneste orden, men takket være lite interessant på boksen lørdag kveld kom jeg etterhvert fram til forskjellige tråder på temaet. Så når søndagen opprant var det klart for dypdykk i setedemontering. Når jeg omsider hadde fått setetrekket av sitteputen var svaret ganske opplagt; en kraftig brunsvart flekk der varmetråden går over en av spilene i setet. Tydeligvis hadde en skarp knekk på tråden med tidens tann ført til overopphetning og tilslutt brent tråd. Kapping og stripping på hver side og lodding ga plutselig piiip i konduktivitetmålingen. Men da var søndagen gått over i søndagskveld så resten blir i morgen. Ser fram til heite skinker fra nå av!!
  14. MilleGT

    Setevarme 159

    Vinteren har banket på døra noen ganger allerede og fruen mumler dårlig skjulte besvergelser over manglende setevarme på 159`n. Har noen her inne skiftet eller reparert varmeelementet i setet på 159 skinnsete? Regner med noen av forrige eiere "bare skulle" og plantet kneet godt og solid midt i setet og dermed dratt i stykker elementet. Varmen er borte både i sete og rygg, men regner med de to elementene er seriekoblet så begge blir kalde hvis en ryker. Husker å ha sett en henvisning til en AO tråd på emnet, men finner selvfølgelig ikke den :-(
×
×
  • Opprett ny...