Gå til innhold

Veloce

Primo Capo
  • Innholdsteller

    1 108
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Veloce vant sist dagen den 19. april 2019

Veloce hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

30 Molto bene

Om Veloce

  • Rang
    Primo Capo
  • Bursdag 05.07.1972

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  • Lokasjon
    Drammen

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Ser at jeg har glemt å nevne at bilen fikk ny registerreim og vannpumpe på slutten av fjoråret. Byttet samtidig kileribreim og strammer. Så med ny regreim og ny olje på girkassa er vel bilen klar for litt tuning 😉
  2. Har blitt gjort litt forebyggende vedlikehold på bilen i det siste. EGR er renset. Giroverføringen har blitt smurt opp. Var forferdelig mye motstand å få spaken bort mot 5/6 gir. Olje er byttet på den berømte M32 girkassa. I underkant av 2 liter er tappet ut, har fylt på cirka 2.8 liter av oljen "alle" anbefaler for denne kassa; Fuchs Titan Sintofluid. I tillegg er simring til kassa byttet, da det var en liten lekkasje. Den ulte fælt på slutten denne dynamoen, og det er kanskje ikke så vanskelig å forstå.Fikk mistanke da ulelyden starteti samme periode som servostyring begynte å kutte ut. Den elektriske servoen er ømfintlig på spenning, og dynamoen viste seg å være synderen.
  3. I vinter har jeg byttet ut den originale radioen til en av disse Kina-produserte Androidbaserte radioene som er spesialtilpasset bilen. Hadde erfaring med å gjøre det på to Forder fra tidligere, med stort sett bare gode erfaringer. I utgangspunktet hadde jeg kjøpt en Pioneer 2-din radio som jeg tenkte å bruke i Mitoen. Men så må man altså kjøpe så mye ekstra for å få den perfekt integrert i bilen; 2-din ramme, adapter for rattstyring, adapter for Bose og overgang fra originalkontakt til Pioneer. Dette kostet fort 2500-3000 alene. Så jeg endte altså med å selge Pioneer spilleren, og brukte pengene på Aliexpress. Spilleren jeg kjøpte kjører Android 8. Man får nå spillere som kjører både Android 9 og 10. Det følger med alt man trenger bortsett fra DAB-antenne. Klargjort for ryggekamera, jeg har ikke kjøpt dette enda. Knapper på rattet virker som det skal, og det er ingen problem med signalene til Bose-forsterkerne. Låter endel bedre enn med originalspilleren også. Siden enheten kjører Android har man alle muligheter til å sette opp spilleren slik man selv ønsker. Man kan benytte seg av alt av apper, som Spotify, Tidal, Youtube, OBD2 ++. Man får kjøpt spillere både i sølv og sort. Siden jeg ikke er så overvettes begeistret for den sølvlakkert plast bestilte jeg sort spiller. Midtkonsollen har jeg sprayet sort med en Plastidip-variant.. Fargen stemmer godt med spilleren. Synes dette ble ganske fint egentlig, og får en følelse av litt nyere bil. Bildene er tatt i mørket, men de gir hvertfall et inntrykk hvordan det ser ut
  4. Da er Bilstein-demperne montert foran også, samt nye lenkearmer. Kjøpte delene fra Alfisti.net. Kjenner på tilfredsstillelsen å gjøre ting selv. Går litt sakte, men fikk opp tempo når jeg fikk lånt meg en muttertrekker. Definitivt neste verktøy jeg må skaffe meg. Bilen kjennes nå mer direkte, ulyder er borte, samtidig som ujevnheter i veien slukes bedre. Fartsdumper har også blitt et mindre problem. Tror jeg beholder standard fjærer enn så lenge. Vil nok prioritere tårnstiver som neste steg. Blir vel noe slik som denne fra OMP: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-MiTo/Suspensions/omp-Aluminium-Strut-Bar::5381.html
  5. Bilstein Sport dempene bak ble idag byttet samtidig som jeg satt på sommerhjul. Merkbar forskjell på de gamle som var ganske slappe. Ble i tillegg kvitt en raklelyd som har vært smått plagsom. Skal se om jeg får byttet demperne foran samt lenkearmer i løpet av påsken. . Jeg må få tatt en skikkelig polering. Dette er noe jeg ikke er spesielt flink til, så må nok søke råd hvordan dette bør gjøres. Ser det er flere på forumet som har endel tips. Har noen parkeringsbulker, lurer på om jeg skal forsøke selv på et repsett for at de om ikke annet skal bli mindre synlige.
  6. Det kan godt hende Eibach+Bilstein er den beste komboen. Skal uansett prøve først bare Bilstein. Mulig jeg også tenker tårnstiver før Eibach. Skal visst bety mye for turn-in Jeg liker egentlig tanken å gjøre bare én endring om gangen, da får man større forståelse hvilken betydning hver endring får. Og så passer det bedre for lommeboka å fordele utgiftene over tid 😋
  7. På tide med en liten oppdatering. I oktober fikk jeg gjort en større bremsejobb. Fikk med nye skiver og klosser da jeg kjøpte bilen, kjøpte i tillegg nye hjullagere og kalipere bak. Fikk montert alt i naboens garasje. Har nylig byttet fjærer og topplagere foran da den ene hadde knekt. Var sist byttet i 2016, knappe 3 år er vel kort levetid. Demperen på samme side viste seg å være ganske sliten, det kan jo være en medvirkende årsak. Nytt høyt bremselys og justering av frontlys måtte også til før bilen ble godkjent forrige uke. Nå har det nettopp kommet inn endel deler som skal byttes de to nærmeste ukene. Første prioritet er registerreimsett og vannpumpe. Er et par måneder på overtid, så det er på høy tid. Bytter samtidig kilereimen. Jeg har gått et par runder med meg selv hva jeg skulle gjøre med understellet. Da jeg fikk vite at en før var brukket var det bare en knapp uke igjen før bilen måtte være EU-godkjent. Eibach senkefjærer ble vurdert, det samme med litt rimeligere coilovers fra Vogtland. Eibach fantes ikke på lager her i landet, så jeg tok ikke sjansen på at jeg skulle få det i tide. Coilovers gikk ut da jeg er skeptisk til hvor godt det tåler vinteren. Endte altså med å bestille standardfjærer. Utseendemessig kunne bilen absolutt hatt godt av senk, spesielt bak er den altfor høy. Men den føles ikke høy, med en dekkplate under bilen som henger litt på midten skraper det av og til nedi, spesielt om vinteren. Men bilen trenger absolutt en oppstramming i understellet. Jeg har lest at mange synes standard demperne er for slappe. Derfor har jeg handlet nye støtdempere foran og bak, Bilstein B6. Er ikke sikkert det gjør underverker, men det blir garantert bedre enn det er idag. Ellers har bilen en raklelyd som kommer bakfra. Jeg håper at nye dempere og støttelager vil fikse problemet.
  8. Morsomt prosjekt! Jeg hadde på midten av 90-tallet en Sud Sprint med 1.7ie som hverdagsbil noen år. Konverteringen hadde eieren før meg gjort, det så igrunn originalt ut. Bilen gikk veldig fint den, men ie mangler nok litt i toppen sammenliknet med forgassermotoren.
  9. Min er sort med brunt skinn. Ikke så veldig vanlig kombi, de stolene hever inntrykket et par hakk syns jeg.
  10. Jeg har hørt det samme som Multijet sier, uten at jeg kan bekrefte hvor riktig dette er. Jeg spurte om det samme før jeg kjøpte min. Havnet faktisk på en 1.6 jtdm, uten at det egentlig var planen. 155-hesteren er vel ikke Multijet, så den er vel tryggere. Blir litt eldre modell da.
  11. Jeg har kjøpt meg ny head unit til Mitoen, en Pioneer SPH-DA230DAB. Mitoen har Bose option, slik jeg har forstått består det anlegget av ekstern forsterker som driver høyttalere foran og bak + sub. Jeg skal kjøpe meg monteringsramme, og ser under søk at følgende produkter finnes, priser fra brlelectronics: - Aktiv systemadapter Bose, kr 498 - Rattstyringskabel, kr 698 Har da følgende spørsmål: - Er systemadapter for å styre Bose forsterker? - Finnes rimeligere alternativer for systemadapter og rattstyringskabel? - Spesifikasjon på forsterker? - Hvor er forsterker plassert? - Noen som har formening om Bose forsterker vil låte bedre enn forsterker i spilleren?
  12. Takk, ser det nå. Sikkert ikke så dumt. Men jeg tenker det er det beste om det kan endres med sw-optimalisering. Litt mer power er ikke å forakte det heller.
  13. Det er optimering av sw jeg tenker på, chiptuning er det jo ikke, men betegnelsen henger igjen fra gammelt. Hvertfall hos meg 🙂 Boks er selvsagt uaktuelt. Jeg sendte en mail til Ultimo for noen uker siden da de hadde oppført 105hk diesel til Mito (som finnes i Giulietta, Mito har 120hk). De rettet da opp sine lister etter dette. Er dog litt skeptisk til at de oppgir 150hk / 385Nm etter optimering. Hos Squadra Tuning tar de ut 152hk / 348Nm, de begrenser dreiemomentet fordi girkasse / klutsj er oppgitt å ha en begrensning på 360Nm. Er litt skuffende at de som skal holde på med dette seriøst ikke tar slike hensyn, eventuelt ikke har oversikt. Sendte samtidig mail til Squadra, men de har ferie ut september. Vet ikke om det går an å evt sende boksen ned til dem for omprogrammering.
  14. Har et spørsmål vedrørende D.N.A, diesel, gassrespons og chiptuning. Jeg har en Mito 1.6 JTDm, samt en Ford buss (Galaxy med 2-liter diesel). Etter å ha anskaffet meg Mitoen har jeg en tendens til å ruse Forden endel når jeg skal kjøre avgårde. Gassresponsen føles mye kvikkere på bussen, Mitoen krever i forhold ganske stor vandring på pedalen før den i det hele tatt reagerer. Føles litt bedre i Dynamic, men da tilføres også en "twerkiness" når man ønsker å kjøre jevnt i lave hastigheter. Er det noen som har erfaring om dette endrer seg ved chiptuning? Ser Squardra Tuning gjør noen endringer med dette, hvordan oppleves endringene? Gjør andre tunere tilsvarende? Mvh Dan Tore
×
×
  • Opprett ny...