Gå til innhold

Trety

Primo Capo
  • Innholdsteller

    1 071
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Trety vant sist dagen den 6. april 2017

Trety hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

41 Molto bene

Om Trety

  • Rang
    Primo Capo

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Drammen

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Har jo egentlig blitt vant til gode krasjtester på Alfa Romeo, de har vel samla toppkarakterer hele veien siden 159 kom stort sett. Godt å se at de har ikke-entusiast egenskaper på stell også!
  2. Slike kvalitetsblemmer (dersom de er representative!) tåler ikke Alfa Romeo, og spesielt ikke når det skrives om i media. Ryktet er frynsete nok, og etter at 159, MiTo og Giulietta begynte å få bukt med alle problemene/ryktet, så er det siste AR og FCA trenger at man roter seg oppi noe sånt igjen. Jeg krysser fingrene for at dette både glemmes og er overdrevet.
  3. At Hanne Hattrem og (muligens, det er tross alt ferietid) Rune Korsvoll ikke ønsker å ta i saken forteller alt om deres troverdighet. Motorjournalister har lenge blitt mistenkt for å være mest opptatt av forholdet til importørene/annonsørene, og her bekreftes oppfattelsen. Det er dårlige nyheter for troverdigheten til journalistene. Spørs om ikke TV2 Hjelper deg eller broom.no er riktig adresse. De har vært villige til å fronte noe annet enn gladsaker før.
  4. Jeg er glad for å lese utfallet, men er ikke overrasket. Autovia som den profesjonelle parten burde visst bedre, og at de velger å skulle ta denne saken til retten for et så lite beløp når de selv har dummet seg ut er nesten utrolig. Men for alle oss andre kan det se ut som om du har skapt presedens og dermed hjulpet både de forhandlerne som er nøye på opplysningsplikten sin og ikke minst alle oss forbrukere!
  5. En ting er viktig her, og det er at vi har ikke sett effekten av Stelvio ennå, og den har alle forutsetninger for å gjøre det bra. Når det er sagt er det også sånn at Alfa har veldig store hull i porteføljen sin, og de har heller ikke tatt tak i det som er low hanging fruits. Jeg har vært på dette tidligere, men en SW av Giulia ville antakelig hjulpet salget mye. Ja, stv. er et europeisk fenomen, men Europa er p.t. det eneste markedet Alfa Romeo strengt tatt har. Kostnaden ved utvikling ville også vært begrenset, og alle hovedkonkurrentene ruller fremdeles ut nye stasjonsvogner. Alfa Romeo mangler i all hovedsak bredden f.eks. BMW kan by på, der de snart har en modell per kunde i enkelte land. Alfa trenger ikke å gå helt dit, men en aldrende Giulietta, aldrende MiTo, Giulia sedan, 4C og Stelvio blir rett og slett litt tynt for å drive volum. Man kan selvsagt diskutere i det vide og brede om hvor Alfa Romeo skal posisjonere seg produktmessig, men om man skal ha volum så må man produsere noe tilstrekkelig mange er villige til å bruke penger på.
  6. Ojsann, takk. Nå er riktig link lagt inn!
  7. Annonse på Finn.no: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=97634486&fks=97634486
  8. Her setter du fingeren midt i puddingen. Fordi de som ikke er her men tilsynelatende i garasjen og pusser venstre speilhus kommer uansett ikke til å kjøpe en ny Alfa, samme hva de kommer med. Og sånne kunder kan definitivt ikke Alfa leve av, og FCA bryr seg garantert katta om hva de mener. Alfa må lage blir folk vil kjøpe, og dessverre så er det SUV som trekker lasset. Porsche skjønte dette allerede i 2003 (?), og alle upclass-merker har fulgt eller følger etter. Det er neppe mange som seriøst vurderer 911 som dropper det pga Cayenne. Eller ditto med 4C pga Stelvio.
  9. Vi blant fansen kan mene akkurat hva vi vil, men mye tyder på at Stelvio var helt riktig og helt nødvendig for Alfa Romeo. Når var sist de solgte så mye at de måtte utvide produksjonen med et ekstra skift? edit: Og ja, den står høyt på vurderingslista mi når Mondeoen skal tilbake til LeasePlan om to år.
  10. Jeg vet ikke om du er mest bekymret for annenhåndsverdien på egen bil eller hva det er, men det er altså slett ikke Pål Arthur som øker skepsisen, det er Autovia (med litt hjelp av FCA). Ingen andre. PA kjører frem en sak som kan vise seg prinsipielt viktig for alle bruktbilkjøpere der ute, uansett merke. Men siden du er bekymret for verditapet, du kan jo selge litt av rælet du har samlet i garasjen for å kompensere for det fremtidige potensielle tapet.
  11. Mener å ha lest at Stelvio har 525 liter bagasjerom. Det sier ikke nødvendigvis alt, men Alfa har for vane å være edruelige og oppgi bagasjeromsvolum som er reelt (i motsetning til endel av de tyske merkene eksempelvis) og kan utnyttes. Det lover bra i min bok.
  12. Men når Autovia i praksis ikke vil ordne opp i minnelighet, så havner saken i retten. For meg er en forhandler som begår en grov feil eller svindel, og i helst vil at rettsvesenet skal si at de kan opplyse årsmodeller etter eget forgodtbefinnende, noe jeg vil holde meg langt unna. Det er jeg neppe alene om, og dette skader både Autovia, FCA og Alfa Romeo. Det siste trenger vi vel minst av alt.
  13. Denne skjønte jeg ikke helt. Når forhandler (som er den profesjonelle part, og har et særskilt ansvar) bommer så grovt som dette, så er det en ganske clear cut case allikevel. Hadde du selv akseptert å betale samme sum for en bil som er to år eldre, forutsatt ellers like forhold? De færreste av oss aksepterer å påføres økonomiske tap av forhandlers rot. Og som merkeforhandler blir saken egentlig et hakk verre, de BØR vite bedre.
  14. En ting må vi jo være klar over også, FCA stiller med en litt ugrei dobbeltrolle oppi dette. På den ene siden er det de produsenten som skal vite best, på den andre siden vil de beskytte sin beste forhandler. Når det var en facelift i 2008 og uttalelsen derfra ellers om at alt har vært likt helt siden 2005, får jeg et inntrykk av at det siste er viktigst. Virker rart at Autovia (som jeg ellers ser som en seriøs forhandler) vil ha rettsavgjørelse på at de kan rote så mye med årsmodeller, og bevisst eller ubevisst tilbakeholde viktig informasjon, i stedet for å bare løse saken og bli ferdig med den. Som sagt, den ripa som er laget bare på forumet her er dyrere enn å bare løse dette i minnelighet, og ta det ansvaret de burde tatt når det ble oppdaget.
  15. Dette er en stygg ripe i lakken for Autovia, og noe de burde ha løst i minnelighet for lenge siden. Nesten utrolig at de vil rote seg oppi en runde som dette for beløp som strengt tatt er lommerusk for et selskap av denne størrelsen, og når de på toppen av det hele selv er skyld i saken. Det siste FCA trenger er at publisitet rundt at toppforhandleren i Norge gjør sånne tabber uten å ville rydde opp etter seg...
×
×
  • Opprett ny...