Gå til innhold

doc knutsen

Apprendista
  • Innholdsteller

    23
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

doc knutsen vant sist dagen den 15. november 2018

doc knutsen hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

32 Molto bene

Om doc knutsen

  • Rang
    Apprendista

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Oppdatering....min 1300GTa replica er på det aller nærmeste ferdig, gjenstår å montere belter og brannslukker. Men ting tar tid....2019 har i alt vesentlig blitt fylt med jobbrelaterte tidkrevende ting, som å selge en fastlegepraksis når ingen vil prøve seg som fastleger (ikke mange yngre kolleger synes det er greit med 60+ timers arbeidsuke) og det har vært dårlig med tid til verkstedet siden denne prosessen startet. Nå er ting endelig abgjort og fra 1 januar er jeg pensjonist, nå nu, jaedrar, skal vi i gang med å komme på banen. Har mange bilder av bilen ferdig og grom, skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder her...så det ikke blir som St Peter: Alle har hørt om'n, men ingen har sett'n!
  2. OK, oppdatering følger: Igår kom velteburet og stolen på plass, og idag skal all gummilisting for dører og vinduer monteres, deretter ruter og dører på plass. G/f dørene skal monteres med tynne alu vindusrammer og Lexanruter fra Alfaholics, alt det har ligget klart på hylla i tre år... og så skal det monteres utv. låser for panser og koffertlokk. Og etter det...er det å fylle olje på diff, gearkasse og motor, lufte bremser, fylle bremsevæske og kjøleditto...og sjekke at ikke noe lekker noe sted. Og når alt det er gjort, er det dags for å fyre opp. Det er tre måneder til sesongpremieren!
  3. Du er ikke så langt fra noe som kunne blitt Cheek Mk 2...for klasse SR2. I slutten av nitti-tallet var det en ganske livlig klasse for racersportsvogner, og veldig mange italienere kjørt med Alfas V6. Jeg var kommet ganske langt med en sånn bil, en honeycomb aluminium monocoque var 75% ferdig, og karosseri ble støpt av formene, i ett eksemplar. Dette var åpne to-seters racersportsvogner, og planen var å gå for en V6 Alfa. Men dessverre skjedde det ting som gjorde at prosjektet ble satt på vent, og der er det fortsatt. Har noen bilder jeg kan rægge opp, om det er interessant. I historisk Gruppe C må vi kjøre med motorer som ble brukt i perioden, og ingen brukte Alfas motor i den klassen. Buicks kompakte V8 var et godt alternativ, 4,5 liter og 450 solide hester er en attraktiv pakke.
  4. Duverden, her var det mange skarpøyde observatører! Det stemmer, den gule Impen som har gått i Historisk siden 2011 står innerst. Bak kameramannen en Cooper S banebil (Birgers), Ole Larsens Fiat 850 Special (norsk løpsbil, aldri vært gateregistrert), min restaurerte Mk 2 B-63238 (for skilt-nerder, B er gammel områdekode for Østfold, og så er det 63-modell Mk 2 og det er en 3.8)...videre opptil flere andre prosjekter, en Sunbeam Stilletto, en Singer Chamois, ennå en Jag 3.8 Mk 2 (Automatic)...og min egenbygde Cheek C288 sports-prototype på hylla, klar til å bygges opp med Buick V6-motor. Fritidsproblemer ....kjedsomhet...to begreper jeg aldri helt har forstått ;o)
  5. Beklager staving med enkelte uteglemte bokstaver, har det avogtil litt for travelt til å lese korrektur før jeg sender... Fikk rettet det grøvste nå i etterkant. Vil au gjere merksam på at det ligger ledninger litt i hytt og gevær rundt motoren, er i gang med å knyte sammen alt av ledninger til et nettverk, og ledningene blir samlet og ryddet i når alt er ferdig.
  6. OK, da fikk vi ved felles einzats lagt inn noen bilder fra sist helg. Bilen stod på gamle 6" felger, men en av mine Alfaholics 9x13" magnesiumfelger vises på bilde no 4, korrekt lakkert i gull, og med ACB10 Avon dekk. Ellers viser bildene at Alfa'n er i godt selskap på verkstedet, mellom to Jaguarer - min C-type replica, og den 3.8 Mk 2 FIA racer som er neste byggeprosjekt når Alfaen er oppe og går. Forgasserbildet viser wire-arrangementet for gassen, og nærbildet fra torpedoveggen viser den andre enden. Jeg har sveiset på en liten stuss på den originale sotpperen på gasspedalen, med feste for doble wire. Ellers er det et oversiktbilde av motoren uten kjølere, og et bilde fra kofferten med alu-tank, doble bensinpumper og Aeroquip slanger til alt, både bensin, olje og instrumenter. Clutchen er som nevnt wire-typen. Ellers synes jeg rødfargen virker gråblå-blass på bildene, den er jo den korrekte dype blodrøde og ser veldig fin ut i virkeligheten. Det begynner å bli bil av dette...
  7. Jada, har vært og tatt en hel del bilder, jobber med å finne ut av hvordan jeg skal få dem inn her, må konsultere data-kyndig svigersønn så blir det vel snart noe her...
  8. Oppdatering, om noen fortsatt leser denne spalten og ikke bare fokuserer på asosiale medier... Det ble altså ingen banedebut i 2018, men det er ikke mye som står igjen. Den gamle forklaringen om TTT er fullt gyldig også i Tistedal. Jeg fikk lakkert bilen i korrekt Rosso i mars, og så var det finmontering av all mekanikken, strekke bremserør, montere bremsepumper og reservoir for bremsevæske, deretter montering av motor og gearkasse, med Alfaholics clutch-hus i magnesium på plass, og montering av deres race spec clutch-utløsersystem. Da var vi nær ved sommerferien, og jeg la ut litt forespørsler om bilder av wire-clutch-mekanismen. Men der stoppa det gitt! Jeg bad Max hos Alfaholics om et bilde fra under bilen, og la ut en meding på det internasjonale Alfa-forumet...men ingen svarte. Så da var det bare å klø de små grå og sette i gange med å lage aksler og armer slik jeg trodde det skulle se ut. Men det tok tre ukers fritidsarbeide å finne ut av, konstruere og lage bitene før jeg til slutt fikk til en clutch som fungerte etter planen. Etter dette la jeg opp til et dobbelt wire-system for gasspedal heller enn det originale stagsystemet som er vrient å komme til uten å demontere Weberne. Så nå har jeg både clutch, brems og gasspedal som fungerer. Så var det dags for startmotor, som er den lille lette racingvarianten fra Alfaholics igjen. Men den ville ikke sitte ordentlig. Det maskinerte festet i clutchuset så ut til å være ca en halv mm for trangt, og en hjelsom kompis skrudde fra hverandre startmotoren for å spenne opp den bakre delen av huset for å dreie ned dette en halv mm. Et tips: Prøv ikke å demontere en sånn starter i heimen! Det lar seg ikke montere igjen, selv for ti fingre med mange års erfaring innenfor kirurgi! I øyeblikket er starteren levert til det lokale bilelektriske verkstedet for å se om de kan få montert den... Så for øyeblokket pågår finmontering av el-anlegget, med kabeltilslutning på de dertil passende steder. Jeg har brukt en ny original sikringsboks og partert et nytt originalt ledningsnett, og snart vil det vise seg om jeg har støm der det bør være slik, og ikke på steder det ikke bør være. Når el-anlegget er ferdig og fungerer, gjenstår å sette tilbake stol og veltebur samt belter, og så montere ruter, dører, frontlykter og blinklys framme. Jeg har som målsetting å være ferdig med dette pr 1 januar, og da skulle det være fullt mulig å få bilen ut på banen i mai måned. Det har bare tatt med ti år siden jeg kjøpte bilen av Lars-Kristian...
  9. Lite problem som har dukket opp...min basisbil, en 1967 1300Junior, har hydraulisk clutch, men jeg må konvertere til wire-clutch for korrekt 1300GTA standard. Noen som vet hva som går å gjøre? Holder det å bytte clutchus (Alfaholics har et magnesium hus som er en korrekt GTA-kopi...ikke billig men dette er ikke noen billigbil,pølse i slaktetiden og alt det der...og hva med clutchpedal, og relevante armer og ledd og det der, går det å få tak i? Noen der ute som har gjort den jobben og har noen råd å komme med? Grazie mille! Dottore, Alfisto apprendista
  10. Takk for det! Korrekt rosso er bestilt for lakk i januar. Mht fronten, er det meningen å lakkere et gult kontrast-"flash", litt overtro ut og går. Alle mine racerbiler som har hatt gulfarge, har fungert bra siden 1976...forsøk med andre farger har bare ført til bedrøveligheter. Rindts fabrikksbil fra Kanonloppet 1966 hadde hvit hø forskjerm, og det var en bil og en kjøring som inspirerte. Vet du noen fargekode for den gule som fabrikken brukte? Tia! Mvh Fredrik
  11. Forstiiling...all the bells and whistles
  12. Det er g/f paneler fra Alfaholics. Og korrekt, sumpen er helt i magnesium...skarre værra, så skarre værra! Nylaget 1300GTA veiv fra Alfaholics, safe opp til 10 000 men med maks effekt på 8400 er det litt å gå på. Una bella macchina, definitivt! Takk for hyggelige kommentarer forresten, moro å se et åpent forum som fortsatt lever i en tid der FB ser ut til å ha overtatt så mye. Forumet til Historisk Racing Norge ser ut til å være utdødd. Har noen bilder av forstilling, skal poste flere bilder ganske snart. Noen som har korrekt fargekode for korrekt rødfarge? Doc....eh, Dottore!
  13. Det var lenge siden sist....! Men det er nå god progresjon med byggingen av min 71 GTAJunior replica. Prosessen med å skrelle av stålpaneler for å erstatte disse med aluminium og g/f avdekket mye uhumskheter, rikelig jernoksyd hadde vært kamuflert av søta bror. Så det ble et år med skaping, sandblåsing og skjæring av råtten plate, deretter sveising av midtre og ytre kanaler (nye ytterkanaler hadde vært sveiset over pill råtne indre sådanne) og fire nye gulvpaneler. Forrige vinter gikk med til å lakkere under og innvendig, montere stol og dashbord (Alfaholics' ultralette glassfiber sådanne) samle legge et ledningsnett egnet for racingbruk. Etter at racingsesongen 2017 var ferdig har det vært fullt trøkk på 1300GTA-prosjektet igjen. Koni-dempere, ventilerte skiver og aluminium callipere montert framme, alt til Autodelta GTAJunior 1971 homologering. Så var det i gang med fintilpassing av karosseripanelene, etter at verket ble satt ned på gulvet og rullet på 9x13 magnesium GTAm felger med Avon ACB10. I øyeblikket er siste fintilpassing av panelene snart ferdig, med sliping for grunning og lakk rett etternyttår. (Jeg trenger fargekoden for Rosso Corsa for 1300GTAJunior 1971 vintage...anyone?) Motoren er benket til 151 bhp hos Alfaholics, med bra dreiemomentkurve fra rett over 4K rpm. Så nå ser vi fram mot banedebut mai 2018...det har bare tatt meg ti år å komme så langt!
  14. Siden vi har endret litt på planene, og bygger 1300GTA replica heller enn 1600, har jeg noen versting motorbiter til salgs: Alt er nytt og ubrukt, og full-race spesifikasjoner: 1600 Alfaholics GTA race veivaksel, et sett 1600 råder (Carillo-type) og slipper-stempler, samt ultralett stål svinghjul. Alt fra Alfaholics. Go find yourself a Cortina Lotus to kill... Ved evt interesse, send epost til [email protected]
  15. Birger og jeg har veldig gode erfaringer med ACB10 på Impene, både mgt grep og holdbarhet...men bilene er lette. (snaut 700kg.) 1300GTA blir jo ikke mye tyngre. Dessuten ser dekkene riktige ut for historisk racing, jeg klarer ikke å få hue rundt moderne dekk med rette skuldre og rar profil på historiske racerbiler. Men det er jo bare en personlig nerde-greie, selvfølgelig. Men at det ser flott ut på Alfaholics 9x13 magnesiumfelger, det er helt klart. Skal prøve å få lagt ut noen bilder ila jula.
×
×
  • Opprett ny...