Gå til innhold

doc knutsen

Apprendista
  • Innholdsteller

    38
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

doc knutsen vant sist dagen den 15. november 2018

doc knutsen hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

64 Superbo

Om doc knutsen

  • Rang
    Apprendista

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Ok, nå har vi tatt en titt på bakaksel-utveksling. Ut fra det jeg har kjørt, virker det som diffen er svært høyt hearet...og det viser seg at mellomkael går rundt 4,1 ggr for en rotasjon av bakhjul. Utmerket for Autobahn-cruising i 160 km/t, men ikke særlig brukbart for en 1300 racer-Alfa med 6K til 9K som referanseområde! Jeg trenger et sett med 5.1 cwp, eller kanskje ennå lavere (Alfaholics har 5.3 og 5,8).
  2. Takk for kommentarer og svar! Tips om motorbyggere som er til å stole på er gull! Jeg har et annet prosjekt på gang fra Tyskland, en Porsche 718 replica for min bror som sliter seg tilbake etter alvorlig sydom, motoren til den er coronafast i Tyskland, ikke en million mil fra Hannover. Skal alliere meg med kompis Terje som jobbet for Norges Eksportråd i Tyskland i en årrekke, og ta et lite besøk hos hr Hesshaus for å sondere terrenget. Mht bakaksel, ha litt tålmodighet med meg så skal jeg finne ut hvilken utveksling den har. Er klart interessert i et bytte til 5.11, men min bakaksel er ikke til sliding block, den bruker aluminium T-braketten med stanglager mot diffen, f ø etter råd fra Max Banks.
  3. Okey.bilder ass*. bilder følger...
  4. Oppdatering pr 4 juli...mye å lære med ny bil! Fikk kjørt fem-seks prøverunder på Skogen for en mnd siden, med bekymring fordi motoren raskt kastet ut kjølevæske via overløpsrøret på radiatoren, et radiatorlokk med mye stivere fjær kurerte det. Fikk inntrykk av at bakakselutveksling er mye høyere enn ønskelig på en 1300 racer, så det må finnes ut av og evt bygges en aksel med lavere cwp (5.8?). Men verre var det med pinneskruer til hjul framme, jeg må kjøre med 8mm spacere for å få klaring til de store calliperne, og da entrer hjulmutre bare på mindre enn halvparten av gjengene på pinneskruen, noe som gjør det uaktuelt å "ta i" på banen. På spørsmål til Max Banks svarte han at det nok trenges 15mm lengre pinneskruer, og han skulle sende meg et sett...den 4 juni. Ikke kommet noe per idag, så en uke før forrige helgs løp på Skogen tok jeg kontakt med Classic Alfa og hørte hva de hadde. Svaret kom med en gang, joda, kjent problem med 13" GTAm felger og store callipere, det jeg trenger er pinneskruer fra Montreal (15mm lenger enn 105). Det har de på lager, og sendte samme dagen...og LDH sendte melding om forventet levering fredagen, altså Rudskogen-helgen. Jeg hadde da vært på en Østfoldrunde for å sjekke 12mm pinneskruer som evt kunne passe, og mange hadde slike men med splines i festet, ikke krave med maskinert flate som hos AR. No luck. Diameter på hode på 12mm Unbrako ikke stor nok til å dreie og frese krave på slike heller. På fredagen kom beskjed om at pakken fra Classic Alfa lå på East Midlands Airport og ventet på neste fly ut. Jeg tok med bilen på henger til Skogen for å hindre at gutta i HRN skulle klassifisere den på linje med Vår Herre...dvs, "alle har hørt om 'n, men ingen har sett 'n!" men kjøring ble det selvfølgelig ikke noe av. Mandagen kom pakka med pinneskruer på døre og montering var raskt og greit. Et problem mindre! Nå har jeg bestilt kjøring på rulle hos Jon tvers over veien, og det er lovet å bli midten av måneden. Tross at motoren skal være benkekjørt fra Alfaholics* side, er jeg ikke happy med den det lille jeg har fått prøvet ut. Bytte ev rotor og fordelerlokk var jo en ting, men mer foruroligende var at tenningen var på trynet for lav selv om fordeleren ble merket nøyaktig og montert på samme plass. Vi har nå stilt den til 30 gader ved 4500 opm og da er det neppe milevidt unna, men likevel er motoren lei å starte - fyrer gradvis og nølende, og først etter et minutt er den med på alle fire. Dessuten skyter den svært mye i forgasserne både under varmkjøring og til en viss grad når man slipper gasspedalen med varm motor, virker som den får i overkant med suppe. Og lang stikkflamme fra eksosen nå man skrur av tenninga. For meg er jo dette veldig upløyd mark, så jeg sendte en mail til Max Banks og beskriv det jeg opplever med motoren for å høre om han mener dette som noe man skal forvente. Men han har ikke svart, etter en drøy uke. Og det må jeg si er litegrann skuffende, ettersom jeg fikk bygget og benket motoren hos dem nettopp for å kunne unngå prøve-og-feile med motoren. Det er rikelig med andre ting å sette seg inn i og finne ut av med et sånt bygge! Men uansett, jeg har trua på at en dag på rullene skal gi svar på om motoren fungerer som man skal forvente. Men bilen ser super ut, og fikk masser av oppmuntrende oppmerksomhet på Rudskogen. Håper å få til en track day etter rulle-kjøring, før det er dags for Asfalt Classic i midten av august.
  5. Ja, det er banekjøring for biler med lisens på tirsdag. Og som du sier, prosjektene står i kø chez Maison Cheek!
  6. Ojda, var det 31 mai du mente! Misforstått deluxe...imorgen skal jeg bytte en ikke-fungerende temp måler (elektrisk) med en mekanisk, og synkronisere Webere slik at alt er klart for banekjøring på tirsdag. Forza!
  7. Planlegger å kjøre første runden av Historisk på Skogen 26-28 juni, da blir det nok drøyt å fra tilbake allerede 31. sannynligvis. Det bruker jo være endel justeringer og endringer etter debuten, særlig her hvor det er en helt nybygd bil. Men visst regner jeg med å stille i CI litt senere utover.
  8. Hei Hans, det var a blast from the past! Joda, vi skal kjøre shakedown på Rudskogen 2 juni, hadde bare en liten tur på en mil eller så langs landeveien i distriktet og da virket alt greit. Om det går greit på Skogen, skal det kjøres det som er av løp sesopngen 2020.
  9. Fra første prøvetur, Ostfold på sitt vakreste. Håper videoen fungerer! Prøving GTAJunior.mov
  10. Igjen, mange takk for gode tips og råd, og for tilbud om hjelp. Utrolig fin fellesskaps-spirit på dette forumet, setter stor pris på det! En kompis med faglig bakgrunn på bilelektro tok turen innom idag, og vi gikk gjennom systemisk feilsøking på tenningsanlegg. Vi fant en litt suspekt ledning fra fordeler til den ene coilen, etter å ha byttet til Bosch blå coiler. Men det som verre var, tenningen var fullstendig på jordet, viste det seg. I følge benkkjørings-skjema skal motoren ha 30 grader tenning før øvre dødpunkt, ved 4200 opm, men da vi fikk litt liv i brakka sladret tenningslampa om tenning alt for lavt. Og et nytt forsøk med fordeler ut og satt på tenning syl no 1 på ca 20 grader ga øyeblikkelig respons. Motoren fyrte glad og lykkelig, og med litt justering endte vi opp med 30 grader og en nydelig skarp lyd og ditto respons på gasspedalen. Det er svært lite finjustering tilgjengelig ved å rotere fordeleren på GTA,( fordeleren sitter med tre bolter i kraven, og det er ovale rom for boltene som tillater veldig små endringer vha fordeler-rotasjon) så vi måtte ha fordeler opp og lirke på rotoren to ganger før vi fikk tenningstidspunkt justert korrekt. Nå begynner det å smake fugl! Absolutt nydelig følelse, kan knapt vente med å prøve denne fantastiske motoren og bilen. Men litt betenkt over at motoren kom ferdig benkkjørt, og da fordeleren ble tatt ut ifm bytte av rotor og lokk, ble alt merket nøye for å få det hele tilbake på eksakt riktig plass. Men de merkene stemte altså langt ifra da jeg monterte fordeleren igjen, tross all nøyaktighet med å sette ting tilbake på rette stedet. Men skitt au, GTA'n synger vakkert! Og det ble åpnet en Pol Roger i heimen i aften (Ja, jeg vet det burde være Prosecco, men som Churchill-fan fant jeg grunn til å feire i hans ånd!) Nok en gang, mange takk til dere som følger prosjektet, og har bidratt med råd og tanker for problemløsning. Håper det kan bli mulig å sees på banene i 2020 tross alt coronaspetakkel!
  11. Takk for tilbakemeldinger! Første tanken var jo at det virker som motoren drukner i bensin, men bytte av flottører og justering av forgassere (etter demontering og renblåsing med trykkluft) gjorde ingen forskjell. Manometer montert inn på utgående side av bensinfilter viser bensintrykk på 3,5 lbs som er som anbefalt. Fordelerlokks-problemet var altså at den sentrale kull-pickup'en var borte, most i fillebiter omtrent som det som blir igjen i blyantspisseren etter at man har spisset en kullblyant. Har aldri sett noe sånt før. Men var jo sikker på at det var problemet, og Max Banks var enig - og sendte med nytt fordelerlokk og rotor gratis. Men dengang ei...var rimelig oppgitt igår. Idag skal jeg montere inn to andre coiler og måle stiftåpningen aller først, se om det gjør noen forskjell. Skal også ta en kompresjonsmåling for sikkerhets skyld. Virker som om det er gnist nok til å tenne, men at gnisten ikke blir opprettholdt tilstrekkelig. Coiler? Kondensatorer? Stifter? Tvers over veien for verkstedet driver de på med drifting-biler, og har ruller som leser og justerer motorer ved kobling til drivhjulene, de bremser moderne motorer på ett tusen Hk så det dundrer i bakken. Gutta er veldign flinke på moderne motorer, på elektronikkstyring av sprut og tenning. Men gammeldagse greier som stifttenning med fordeler er det ikke så mange som har erfaring med rundt omkring her. Får se om jeg kommer noe nærmere med å se på strømmen idag.
  12. Rarære og rarære...fikk nytt fordelerlokk og rotor fra Alfaholics, og monterte disse, med fullt fokus på å få fordeleren tilbake på eksakt samme plassen. Og så viser det seg at problemet er eksakt det samme, dvs motoren fyrer direkte men slokner nærmest umiddelbart. Alle fire grenrør blir like varme, men ingen ting jeg gjør kan få motoren til å fortsette å gå. Nå begynner rådyra å bli gode...noen tips der ute? Coiler, stifter og kondensatorer er jo nye, men må vel granskes pånytt slik det ser ut nå. Men over mer enn fire tiår med bilskruing kan keg ikke komme på noe som er så ulogisk og forvirrende. Jeg er ingen motormann, mer chassistilbøyelig, men har da satt ihop endel racermotorer som har fungert i løpet av årene. Men dette er...vrient! .
  13. Ny oppdatering...mye moro siden sits! Startet altså motoren før påske, og den fyrte direkte og låt vakkert, men hadde en ørliten vannlekkasje fra radiatoren så jeg stengte motoren etter et minutts tid, og sendte kjøleren til reparasjon i Oslo. Og da jeg fikk den tilbake, rett etter påske, startet moroa... Motoren fyrer direkte, men går veldig røft og ujevnt, svarer ikke på gassen, og slokner etter ti til femten sekunder. Jaja...pluggene var våte - alle åtte. Så her har vi vel et forgasserproblem, det var fin gnist. Så jeg har demontert gasserne, byttet nåleventiler og flottører, montert manometer på bensinfilter for å få trykket kontrollert, og justert forgassere etter boka, etter å ha blåst rent alt. (Forgasserene var nye, men har ligget på hylla fire-fem år). Og ingen ting gjorde noen som helst forskjell, uansett hva jeg gjorde med bensinsystem og gassere. Ålreit, er det tenning likevel da? Byttet begge coilene (som sitter dumt til, nede på hø side, den bakerste coilen nesten under den forreste DCOE...som Alfaholics sier er helt OK, det var slik Autodelta gjorde det...ingen fare!). Men ingen respons nå heller. Så da svelget jeg tungt, og tok av fordelerlokket. Jeg mener, motoren er benkkjørt med den fordeleren og de forgasserne, og ingen ting har vært rørt i ettertid.. kunne ikke være noe galt med det, vel, det er nye og kostbare deler alt sammen... Men hva fant jeg? Jo, en samling oppfliset karbon oppe på rotoren, fra den sentrale fjærbelastede karbonelektroden i senter av fordelerlokket. Hela greia er rett og slett gnaget bort, og fjæra som skal presse på kullstiften kunne jeg ikke finne i det hele tatt. Ikke rart at pluggene er bløte som bleien til en to-åring! Jeg sendte Max hos Alfaholics en mail igår morgen og fikk svar med en gang. "Dette er meget uvanlig men har sett akkurat det samme, en enkelt gang, for en god del år siden". Sånn var det med den saken...han sendte et nytt GTA fordelerlokk og rotor med en gang (FOC selvsagt) og Hr. DHL sier jeg kan forvente å få lokket og rotoren hit kommende fredag. Jeg merket både fordeler-rotor og -hus samt kraven som fordeleren sitter i, nøyaktig, med motoren på TDC. GTA-fordeleren drives med fintannede "splines" (har noen et godt norske ord for dette?) så det skal ikke mye unøyaktighet til for å få den på plass en tann eller to feil ift optimal tenning ved benk-kjøringen, så her gjelder det å holde tunga rett i munnen når lokket kommer og fordeleren skal monteres igjen. Og igår lagde jeg en aluminiumsbrakett til å montere de to coilene oppe på innerskjermen, rett bak og under hø panser-hengsel. Og godt unna evt lekkasjer fra Hr Webers produkter. Så til helgen får vi se om problemet endelig er løst. Fylgj med, no vert det spanande!
  14. Liten oppdatering igjen...etter mye detalj-jobbing siden nyttår, var det endelig klart til å fyre for første gang. Og GTA-motoren fyrte på første forsøk, gett! Låten var magisk. Det ble påvist etpar knappenålsstore lekkasjer nederst i alu-radiatoren, transportskade, men vært til radiatorrep inne på Sofiemyr og det skal gå bra å fikse. En Aeroquip bensinslage viste seg å lekke som en sil, det har jeg aldri opplevd før med flyslanger, mulig at det er noe i moderne bensin som ikke går bra sammen med den typen slange? Uansett, raskt gjort å lage en ny, slange fra Pedersens Racing i Sarp holder fluidiummet inne der det bør være. Og bremsepedalen var lav tross all lufting, jeg konfererte med Max hos Alfaholics og fikk vite at frontkretsen (med store alu-callipere og ventilerte skiver) skal ha 0625 masterpumpe, mens bakre krets skal ha 0750. Så dag skal nye masterpumper på plass, håper problemet er løst. Så skal bilen ned på gulvet og spissing/camber framme justeres. Od SÅ er det dags å skaffe prøveskilter, og rulle litt oppover veien langs Femsjøen. Så får vi se om det blir noen banekjøring i 2020 i det hele tatt. Ser jo ikke så greit ut for øyeblikket. Min DAF team truck står coronafast i Yorkshire, der min Jaguar Mk 2 er for montering av race-motoren og kjøring på rulle...men begge kan jo bli stående der en tid før det er klart for å hente dem tilbake til gamlelandet.
  15. Ok, etter mye forsinkelser, her kommer en ny serie bilder. Rålekker bil du nettopp viste, har du lagt ut specs på denne? Disse bildene er fra sist høst. Bilen mangler montering av belter og brannslokker, dette ligger klart , og skal inn nå. Dette er jo en ren historisk racer med FIA HTP. Planen er å handle inn prøveskilter og kjøre litt på veien rundt her for å få en følelse av hvordan bilen fungerer, og sortere ut de "bugs" som er nødt til å komme med et helt nytt bygge - og et bygge av en som aldri har skrudd på annet en engelsk tidligere.
×
×
  • Opprett ny...