Gå til innhold

Olscar

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    160
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

13 Buona

Om Olscar

  • Rang
    Uno dei ragazzi

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Fosnavåg

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Nå har jeg ikke erfaring med Compass, og det er vel få moderne biler som er direkte håpløse å kjøre. Men Alfa har i flere tiår slitt, mye med fordommer og noe nok også tildels berettiget kritikk med hvordan den har oppført seg på veien. Det har man ettertrykkelig fått slutt på med Giulia og Stelvio. Det er nettopp her de har utmerket seg. Faren er at man nå kaster bort det man har bygd opp ved neste korsvei. Får man noe som ligner det jeg tilfeldig fant på Compass-søk i en omtale om Tonale om et par års tid, er jeg redd de siste års arbeid med gjennombygging av Alfa har vært forgjeves. "Noen utpreget svingmester, er ikke Compass. Den lener seg en del når det går unna og styringen innbyr ikke heller til aktiv kjøring, den er hverken blant de mest direkte eller har særlig veifølelse. Men det gjør ingen ting, for veigrepet og chassisets evne til å beholde det, selv når veien er dårlig og farten god, er det ingenting galt med. Og hvem kjøper en Compass for å grisekjøre på svingete veier? Kanskje ikke så mange." Det må nødvendigvis bli så ille, men med Giorgio-plattformen har man mulighet til å lage noe som andre ikke kan matche i denne klassen. Plattform eller bil, jeg hadde et par års Alfa-pause i en Golf GTI (VII) i påvente av Giulia. Ingen vil vel påstå at Golf GTI kjører dårlig, men det er også relativt klart at Giulia ligger på et annet nivå.
  2. For egen del har jeg ikke veldig problemer med Stelvio, bortsett fra at man ikke får stv. av Giulia pga. den. Den kjører bedre enn konkurrentene, er lettere og vesentlig kvikkere enn modeller i samme prisleie, altså mye av det Alfa bør være. Problemet er nå at man igjen linker Alfa til andre FCA-produkter. Nettopp det man har lagt ned store resurser i for å unngå med Giulia og Stelvio. I neste omgang har man ikke bruk for så dyr plattform, da den brukes bare i noen få Alfaer, og man kan like godt bygge de på noe billigere fra Chrysler...
  3. Først, absolutt et vellykket konsept. Ser også en del duettotanta, og liker det man sier, at man holder seg unna alle kanter og vinkler, som virker å være det eneste dagens designere har lært på design-studiet. Unntaket er Mazda, som vel har rappet litt fra Alfa, inkludert rødfargen. Dog må man ta i betraktning at dette er et konsept. Når Alfa hadde sist hadde et konsept som kom i produksjon kan jeg ikke huske. Brera var jo ikke et Alfa-konsept, og det endelige resultatet ble jo "så der" (selv om jeg vet det kan provosere enkelte). Ser man på dagens produsenter er det vel bare Mazda som leverer konsept og setter noe som ligner i produksjon, andre skuffer til dels stort når produksjonsmodellen kommer. Og om og når man kan se noe slikt på veien sies det også lite om. Men hovedårsaken til at jeg ikke jubler over et elegant konsept er at det virker som man bygger den på en Jeep-plattform, og ikke Giorgio-plattform. Det er jo å undergrave alt man har prøvd å bygge opp med Giulia og Stelvio, at Alfa er unik, og ikke bare en litt stilig og dyrere FIAT/Jeep. I tillegg kan man glemme de unike kjøreegenskapene Giulia/Stelvio har. Og er da også redd fremtiden er en miks og tilpassing til tilgjengelige plattformer fra FCA, eller fra andre som ev. er villige til ta over Alfa og Maserati.
  4. Det kan du si, men ser du har vært innom en 147 før, og trolig vært fornøyd med den. Så tenkte det kunne være greit å være ærlig, selv om det kanskje ikke er godt nytt. I alle fall i er det greit å vurdere godt hva som blir gjort og ikke hoppe på alle gode forslag som kan forårsake vibrasjoner. Nå sier jeg heller ikke at det er det samme som jeg opplevde, bare at enkelte modeller i alle fall de par første årene hadde vibrasjoner som kom og gikk. Spesielt tydelig ble det kanskje pga. den er relativt godt dempet mot vibrasjoner i utgangspunktet, med lite vibrasjoner fra grov asfalt blant annet. Som sagt ble det mindre merkbart etterhvert, og dekkskifte spandert av importør hjalp også på, men må vel si jeg var litt missfornøyd det første året, dog var å gå over til noe kjedelig som Golf eller A3 var et ganske lite interessant alternativ også. En ny 147 var jo lite aktuelt da alle vibrerte… Vet ikke om andre her har lignende erfaringer ev. løsning på dette. Litt av problemet er at det var såpass tidlig at det kanskje er så veldig mye å finne på nett om dette. Drivaksler er vel fort noe man kan tenke på, og det ble forsøkt skiftet på enkelte modeller uten at det hjalp. Det virker jo å være et resonans-problem, siden det ikke er konstant. Men en god del her inne har nok skrudd mer bil enn meg og kan kommer med mer velfunderte forslag enn jeg kan komme med. Fant forøvrig nå en sak her på forumet, men hva løsningen var blir dessverre ikke omtalt; https://cuoresportivo.no/topic/468-147-vibrerer-ved-60-70-kmt/ Litt her også; https://cuoresportivo.no/topic/14930-vibrasjon-156/?tab=comments#comment-171547
  5. Kan minne om risting/vibrasjoner på min 147 da den var ny, lett risting (av og til ikke merkbar, noen ganger kraftigere) rundt 70 km/t, både med sommer- og vinterdekk. Snakket med forhandler og importør, så var det slik bilen var…og det jeg opplevde ikke var det verste tilfellet! Den er ganske følsom på dekk og balansering, og rådet var å ikke benytte Continental-dekk, heller Michelin. Vibrasjonene ga seg etter noen år og ikke noe jeg merket de siste årene jeg hadde den. Skiftet også til Koni FSD dempere etter noen år, men husker ikke om det var helt borte før dette, eller om det kunne ha bidratt til at det ikke lenger var merkbart. Det spesielle er jo at det ikke er konstant, men plutselig kan oppstå. Mest ubehagelig for min del var i 170-180 km/t i Tyskland da det begynte å riste ganske kraftig. Litt ned i hastighet og opp igjen og tilsvarende kom ikke tilbake på resten av turen. Om du har skiftet mye deler kan det kanskje være en mulighet for at noe som har vært der dukker opp igjen og blir mer tydelig? Om deler er litt slitt så blir det kanskje mindre merkbart. Men ser jo at det er -05 du kjører, så litt underlig om man ikke har fikset et problem som nok var tilstede på enkelte modeller de første årene. Mulig løsning finnes på en utenlandsk side, om det er det samme som jeg beskriver så er det i alle fall et fenomen som ikke skulle være helt ukjent for enkelte med 147. Litt pussig var at noe lignende ble omtalt da BIL testet 147 som ny i 2001; "og vår testbil hadde dessuten ubalanse som kom og gikk med ujevne mellomrom."
  6. Tror dette vil være litt ut i fra om man kommer fra automat eller som meg alltid har kjørt manuell. For meg var det absolutt et must. Har den veldig sjelden i manuell-mode, bare på kortere partier med litt inspirert kjøring, men hendlene buker jeg nesten på hver tur. Den velger jo gir selv veldig bra, men når man skal opp en liten kneik så er det mer uanstrengt å ha den i rett gir før bakken, eller når den av og til er litt overivrig med motorbrems ned bakker så er det mye lettere med et lite klikk på hendelen enn å finne girspaken. Ellers bruker jeg dem også under akselerasjon, ikke nødvendig, men fører det er greit å ha kontroll på når girskiftene kommer under litt frisk akselerasjon. Muligheten har man jo også med girspaken, men det føles mye mer naturlig når man har det så tilgjengelig med begge hendene på rattet. Det skader heller ikke med det pene lille klikket man hører og den lette presise følelsen man får ved å betjene aluminiumshendlene. Og store faste er absolutt et pre fremfor små hendler som følger rattet som andre sverger til. Ellers setter man den jo også i gir med +-hendelen, et trykk på startknappen og et lite klikk på hendelen bak rattet og man er avgårde, girspaken rører man ikke.
  7. Skriver ikke Vegvesenet to ting her da. Man vil bruke NEDC frem til 01.01.19, samtidig at man vil hente verdien fra CoC på hver enkelt bil ved beregning av avgift. Nå fabrikantene oppgir WLTP-verdier på CoC på biler levert fra 01.09.18, hva skjer da? Mulig det bare er en beskrivelse på hvordan det vil fungere etter 01.01.19, men det kommer ikke klart frem. Når en dreven mann som JWS i BilNorge skriver som han gjør vil jeg tro han har bakgrunn for det. Jeg heger ikke helt med i det som skrives om "tilbakeregnet med CO2MPAS til NEDCCorr/NEDC2.0", men er det da denne som vil slå ugunstig ut for biler med CoC med WLTP-tall? Når forhandlere tar forbehold om pris på biler med leveringstid i september/oktober fordi man ikke har nøyaktige forbrukstall, så tyder det vel på at noe skjer før 01.01.19. Justering av priser i sommer er jo også litt underlig, man har jo et statsbudsjett som skal i mål, og usikkerhet og endringer mht. avgifter ved nyttår er jo ikke noe nytt. At det kommer endringer 01.01.19 er ikke noe nytt, og Motor-artikkel stemmer nok, om regjeringen ikke gjør endringer i budsjettet. Men det betyr ikke nødvendigvis at BilNorges artikkel er feil, at ikke det kommer endringer også fra 01.09.18.
  8. Går ut i fra det siktes til WLTP, altså ny mer realistisk måling av forbruk. Forbruket vil gå opp med ny måling og med den også CO2-utslipp, noe som vil få store utslag, spesielt om man beveger seg over 130-140 g/km. At påslaget kommer i sommer er vel da trolig for at man da ikke får registret bilen før etter 1.september (som er når kravet om ny måling inntrer), om man bestiller ny bil i sommer. Det underlige er at det er helt stille fra regjeringshold, regent det som en selvfølge at man justerte avgiftssatsene med nye målinger, men det ser ikke ut som det skjer. Det rare er jo at dette skjer uten at noen skriker opp, både fra importører og f.eks. NAF er det stille som i graven. Mulig de vet noe som ikke jeg eller JWS vet (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49941), det er i alle fall lov å undres.
  9. 4 stk. 16" originalfelger levert med 2001-modell 147, med litt merker etter mange års bruk, men god bruksstand. Dekkene er brukt i en sesong (ca 10000km), så bra med mønster og holder en sesong til, men har vært lagret i 3 år (produsert i 2014), så nok noe hardere enn nye dekk vil være. Selges for 1200,-
  10. 4 stk. "Nye" Goodyear Eagle F1 dekk til salgs, kun brukt knappe 2000 km. Selges pga. overgang til 19" på sommerdekk. Dekkene ble levert originalt på ny Alfa Romeo fra fabrikk i fjor høst. Selges for 3000,-
  11. Kjører man på smale veier hvor det er møteplasser (ja, det finnes noen fortsatt) er det veldig grei måte å indikere at man har stoppet på. Dessuten gjør det at bilen som passerer ser bedre forbi bilen som står stille, da man ikke blir forstyrret av nærlysene. En god vane dette, men om man må stoppe motoren blir det jo litt mye styr.
  12. Nå er vel dette samme kilde som hevdet at Giulia hadde misset totalt på en kollisjonstest og derfor ble veldig forsinket, mye tyngre og til og med at bagasjerommet kom til å lide under dette. Det er etterhvert svært mange motorsider på nett, og disse livnærer seg på at folk klikker og leser artikler, og at Alfa har problemer er det vel sikkert mange som kan tenke seg å lese om. Litt mer enn 2 år har det vel utviklingen tatt (6-8 år er vel ikke standarden lenger, mer rundt 4 år)*, men ja relativt rask utvikling og svært mye nytt, helt nye motorer, ny plattform, nytt infortainment system osv. Så at man støter på litt problemer er vel ikke uventet. Men etter det jeg ser går mye på motorstyring eller rettere software som skal overstyre motor (som start/stop, ESP osv.), og litt langt å trekke det til at bilen er lite holdbar. Om man ser på andre merker, så kan man f.eks. ta et søk på BMW-forum rundt om kring når 3-serien kom ut, langt fra problemritt selv om man sikkert brukte nærmere dobbel så lang tid på utviklingen og på langt nær hadde like mye ny teknikk. Selvfølgelig er alle problemer uheldig, og spesielt for Alfa som har lite å gå på. Men at det ikke vil oppstå problemer på enkelte biler på en ny modell med dagens elektronikk er litt optimistisk. *om utviklingstid; http://www.tv2.no/a/6676669/ Så nødvendigvis ikke er noe rushet produkt i forhold til det man får fra andre produsenter, men kanskje en liten organisasjon som skulle gjennomføre svært mye.
  13. Takker for Pistonheads-link, gir i alle fall meg noen svar. At Q2 nødvendigvis ikke løser utfordring med litt ivrig antispinn med struping av effekt, og at hardeste innstilling på aktive dempere kanskje ikke er optimalt på norske veier. Ellers litt streng mot motorene føler jeg, har i alle fall opplevd mindre kultiverte dieselmotorer både i BMW og Mercedes uten at det har ført til nevneverdig kritikk i pressen. Største minuset med dieselen er vel at det ikke er noe "turtallsmaskin" som gamle 1.9/2.0L i 159 vel var, men med 8-trinns automat merker man lite til det. Fant en liten test på bane her (på tysk), der ivrig ESP blir omtalt, ser jo ut til å ha Q2 også, uten at det ser ut til å hjelpe. http://www.allesauto.at/tracktest/ For egen del er ikke mulighet til å slå av antispinn avgjørende, men det kan være enkelte fører på vinteren der det kan være greit med hensyn til fremkommelighet. Ellers er det vel mer et spørsmål om kalibreringen, om den griper inn for tidlig og for kraftig, der andre fabrikanter tillater litt mer. Om det skal være den sportsligste i klassen er det jo et litt rart valg.
  14. Går ut i fra Hegnar sikter til 280HK bensin med prisen 658.800,-, forøvrig litt mer om utstyr her; http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=47737 Diesel virker jo veldig gunstig, er jo ikke helt ribbet for utstyr heller. Spranget til bensin kanskje litt vanskeligere å forsvare på Stelvio enn Giulia, behovet å jage turtall er vel kanskje ikke fullt så stort i enn SUV heller, selv om 280HK-en visstnok kler bilen godt. Må si tyskerne blir kraftig utfordret i denne klassen, en gammel X3, en ny og veldig kjedelig Q5, og en ok, men ikke veldig spennende GLC, så åpner det for Stelvio, F-Pace og nok en litt dyrere men elegant Range Rover Velar, og nye XC60 for dem som foretrekker det trygge.
  15. Går vel ut i fra man får overført kreftene til det andre hjulet før man blir bremset, altså at man vil merke mindre til antispinnen? Må innrømme at jeg pt. kjører rundt i en Golf GTI i påvente av at Giulia skulle komme. Den har en el. styrt mekanisk diff., altså litt mer avansert enn det opprinnelige mekaniske Q2-en på GT/147. Den er langt lettere å komme avgårde med på glatt føre enn min gamle 147 med halvparten av både effekt og moment. Er også til god hjelp på vanlig tørt føre, så at en diff. kan ha noe for seg er jeg ikke i tvil om. Men Giulia har et godt chassis og relativt lite problemer med å få ned kreftene virker det som, så hvor nødvendig det er er jo et litt åpent spørsmål. Vil vel bero litt på hvor aktivt man kjører og hvor mye man eventuelt irriterer seg over inngripen i form av bremsing på hjul. Q2 skal vist være en torsen-diff ja, som omtalt over. Ser jo andre produsenter som BMW inkluderer lignende på toppmodellene med 4x4, mens Porsche har det som tilleggsutstyr med såpass fint navn som Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), den er elektronisk styrt, noe som Alfa ikke forteller noe om, og da kanskje ikke er? - men siden det bare er å få sammen active suspension er det kanskje et samspill på et vis. Selv er jeg innstilt på Veloce og stiller spørmål med nødvendigheten på 4x4, men kjekt tilbudet fins. Ikke vanlig å tilby slikt lenger etter at man har funnet ut å bremse elektronisk er langt enklere og billigere og nesten like bra..
×
×
  • Opprett ny...