Gå til innhold

moto

Apprendista
  • Innholdsteller

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

    Aldri

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutro

Om moto

  • Rang
    Apprendista

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Bilder har jeg ikke liggende. Gi bud.
  2. Dette er sveinungs forrige bil, for de som kjenner den. Ny bunnpanne er skaffet, men ikke montert, men dette blir rett og slett litt for mye prosjekt for meg. Håper å finne noen som kan ta vare på denne bedre enn meg. Følgende mangler: * Bunnpanne sprekt og tilstand motor ukjent (jeg stoppet motor umiddelbart som det raste ut olje), den selges i den tilstanden den er * Passasjerdør bulket * Dørhåndtak vanskelig å operere på førersiden * Jekkfester bak svært dårlige Årsavgift er betalt for 2010. Må hentes. Noen interessenter?
  3. Har ikke sett på skaden selv enda, står på verksted i Røyken og venter på at jeg skal finne panne. Tipper det er relativt stor skade da all olje rant ut på få sekunder.
  4. Slo hull i bunnpanna, trenger en brukt panne for å se hvordan ting står til.....noen som har en liggende? (Uff) Det er 12v utgaven.
  5. moto

    Ujevn gange V6

    Supert, chiti. ...er kjempefornøyd med bilen, må bare si det. Skal uansett få kikket nærmere for å se om pakningen rundt pluggen kanskje er litt utett. Etter rens av pluggen har bilen gått fint, med unntak av den litt ujevne gangen, som vi snakket om tidligere.
  6. moto

    Ujevn gange V6

    Akkurat like mye som du spådde, gopp!
  7. moto

    Ujevn gange V6

    Takker for bra innspill. Jeg gikk over alt av kontakter først med rens og spray, virket faktisk som om pluggen til innsprutingsdysen på sylinder 6 var litt "off", men det kan hende jeg innbiller meg ting. Fant et par kabler i løse luften som ikke gikk noensteds, tipper at det er det som henger igjen etter at hornet til alarmen ble tatt ut. Ellers er det litt stygge sprekker i den korrugerte slangen mellom LMM'en og throttle, som jeg tipper er årsaken til ujevn gange. Så tok jeg ut pluggene for inspeksjon, og jøje meg - 6'ern var en eneste stor karbondott!! Alle andre så fine ut, tørre og litt brune. Jeg hadde ikke en plugg for hånden så jeg brukte fint sandpapir på den og fikk den ren og fin igjen. Startet opp og vips! Ingen "kremting" lengre, bare en forsiktig 50-100 rpm forskjell som jeg tipper er falsk luft. Holdt slangen litt "sammen" mens motoren gikk og den gikk merkbart jevnere. Yes! Etter dette kjørte jeg en runde med bilen uten å stresse den, og den går veldig bra igjen - woohoo. Og når sylinderen tenner så viste det seg at eksosen ikke lukter bensin mer. Deilig. Siden de andre slangene så fine ut så blir det å lete etter en ny korrugert slange, bytte plugger og så gå løs på det litt mer kritiske (rustent jekkfeste og et annet sted under). Brum brum!
  8. moto

    Ujevn gange V6

    Takker gopp - skal gå over en runde og samtidig kikke over alle slangene og elektronikk og plugger. Såvidt jeg kan huske sa Chiti at han kikket på eksosventil klaringen og justerte lite - men han hadde ikke shims til innsug, og jeg har ikke sett over klaringen der enda. Må rekke å bli kjent med 164'en. Det betyr at lekkasjen ned på eksosmanifolden er trolig olje, hvilket gjør meg litt mer rolig. Det merkelige er at dette skjedde etter at bilen har fungert veldig fint i noen dager (inkludert turen fra Ålesund). Men, men. The devil is in the details.
  9. moto

    Ujevn gange V6

    Oppdatering: det er tendenser til bittesmå sprekker i "kurvene" i den store sorte slangen mellom LMM'en og throttle-huset, og hvis det blir falsk luft så vil det korrigeres, dermed blir det regelmessige "tyngre" runder på motoren. Det kan jo forklare litt, og jeg fant denne (http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168-1991-1995/36111-uneven-rpms.html) som forsåvidt forklarer samme situasjon. ...men hva med sylinder 6?
  10. moto

    Ujevn gange V6

    Min 164 3.0 har ganske nylig fått en liten sykdom - den går relativt grumsete, bruker endel mer bensin (og eksosen lukter også litt bensin), og det fortoner seg slik: * På tomgang (8-900 rpm) hører jeg at den går jevnt i noen sekunder, og så drar den litt tyngre i kanskje et halvt sekund, og så jevnt igjen, med regelmessighet. Det er ikke snakk om mer enn kanskje 50-100 rpm forskjell, men man kan høre det. Fordi dette er såpass regelmessige intervaller får det meg til å tenke sylindre. Men hvis en av sylindrene ikke tenner så er jo 800 rpm omtrent 13 runder i sekundet, hvilket innebærer at hver sylinder tenner to ganger i sekundet, mye oftere enn intervallet med litt "tyngre" drag. Hm. * Eksosen lukter endel bensin Dette tyder jo igjen på uforbrent bensin fra en eller flere sylindre, hvis jeg tenker rett. * På eksosmanifolden ved sylinder 6 ser jeg at det har dryppet dråper ned fra koplingen manifold/topp, noe som vil være konsistent med at den ikke tenner og uforbrent bensin lekker ut gjennom. Er det pakninger her som er blåst? Og i så fall: er ikke dette egentlig livsfarlig hvis det drypper ned på varmt eksosbend? * Når jeg tar av plugghetten på plugg 6 er det en dråpe olje nederst på hetten Dette er jeg mer usikker på. Dersom pluggen er torquet slik den skal er det vel fysisk umulig å få noe lekkasjer gjennom pluggjengene? ...ønsker tilbakemeldinger, spesielt med tanke på dråpen som dryppet ned på eksosmanifolden!
  11. moto

    Min 164

    Hei alle sammen. Jeg er nytt forummedlem og ble nylig eier av en 164 (dro opp til Ålesund for å hente chiti sin). Reiste opp i lett skybrudd, flyet daler nedover over fjellene og mellom skyene dukker toppene opp bare noen hundre meter under flyet. Fin tur ned over havet og inn på landingsstripen. Deretter en buss ut til Moa, og der står skjønnheten (udyret?) og venter. Etter en inspeksjon, gjennomgang og prøvetur bar det ut for å få papirarbeidet gjort, og etter noen timer var det klart for å reise hjemover. Turen gikk mot Åndalsnes etter tankfylling (lirke, lirke ned i tanken for at ikke pumpen stopper hele tiden - litt kinkig den der), tunneller og svinger (ooops, bare parklys, på med nærlys). Forbi trollstigen og trollveggen i heseblesende fart. Lyden i registeret fra 5000 og oppover tvinger frem smilet mens milene slukes. Solen er på vei nedover og skinner pent på toppene mens bilen svinger seg rundt nede i dalene. Over Bjorli og mot Dombås (passe på boksene!) med solen i ryggen. Etterhvert dukker månen opp over fjellene og er nesten full. Inn på E6 sørover. Lite trafikk, bare deilig motorlyd (den lugger litt forsiktig hvert 5-6. sekund, så her må noe justeres). Så inn i veiarbeidet lenger syd, her er ikke bilen i sitt ess. Køkjøring i mørket med litt lett regn, omkjøringer, sakte fart. Merker at bilen vil mer, så når det endelig løsner nord for Oslo sparker motoren fra og vi sier ha det bra til medbilistene. Gjennom Oslo og utover til Røyken, endelig fremme etter omtrent 7 timer - for en tur!! Tok også 164'en på en svingom opp til Hamar for Stevie Wonder konserten (nostalgi) med mor (diplomati og innsalg), men på hjemveien begynte bilen å harke litt. Virket som om det var litt uorden i tenningen, for den begynte mer å kremte høyt enn å rope. Hm. Uansett - dette er en hilsen fra en blid og fornøyd ny alfa-eier som dere sikkert kommer til å se på veien. (Jobber forøvrig sammen med gopp, som har mye av skylda for at det ble nettopp en slik doning)
×
×
  • Opprett ny...