Gå til innhold

Bue

Capo
  • Innholdsteller

    649
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

10 Buona

Om Bue

  • Rang
    Capo

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Om jeg ikke tar helt feil er 2 av dekkene på den hvite Landsail LS588. Kjøpte disse når jeg måtte bytte fremdekk for noen år siden, men var ikke spesielt fornøyd med grepet på vått føre og hvordan de var å kjøre på. Kjøpte derfor Falken neste gang, vesentlig bedre, men ikke så fornøyd med støynivået. Hadde Hankook Ventus Prime på en tidligere TI siden de fulgte med. Husker det som ok dekk, men er noen år siden, så tørr ikke si sikkert hvordan disse er. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 har jeg hadde på en tidligere 159 i 18", hadde på Volvo V60 og har på Spideren. Veldig godt fornøyd med disse. Var stillegående dekk på Volvoen i alle fall. Hovedproblemet til 159 synes jeg er dekkstøy, og kan vel ikke helt si jeg har kjørt dekkene som løser dette.
  2. Bare nevner det siden spjeldene ikke beveget seg på min forrige 159 1.9 16V, overføringen var utslitt, men ingen feilkoder på det. Når jeg byttet registerreim tok jeg samtidig å renset innsuget og fjernet spjeldene siden disse kan løsne og bli med inn i motoren. Motoren som driver spjeldene lot jeg være tilkoblet for ikke å få feilkoder. Endel skriving om dette på alfaowner.com. En kamerat har tilsvarende 159 der også spjeldene i innsuget var fjernet, men motoren som driver de fortsatt var på plass. Ingen feilkoder der heller. Ser du har funnet et ganske rimelig innsug, så da er gjerne det optimale å bytte det for å få spjeldene også til å fungere. Men som du sier, endel jobb å ta ut innsuget.
  3. Jeg tviler på feilkoden på virvelspjeldet kommer av feil i innsuget. Feilkoden kommer nok av feil i motoren til disse eller ledningsnett/kontakt til denne. Godt mullig det er feil på virvelspjeldet inni innsuget også, men det er nok ikke dette som gir feilkode uten at jeg vet nøyaktig hvilken kode du får.
  4. Har du feilkoden du fikk? Så lenge styringen til spjeldet i innsuget er tilkoblet skal du ikke få feilmelding. At spjeldene ikke fungerer skal ikke gi noen feilmelding. Var ingen bevegelse i spjeldene på min forrige 159, men heller ingen feilmelding. Mange fjerner bare disse spjeldene og lar motoren ligge tilkoblet ettersom det som du har fått vite ikke er så uvanlig feil med disse spjeldene.
  5. Enig med Runet, tror nok 2.4 JTD hadde vært mitt førstevalg i 159 som bruksbil. Hatt en 2008 2.4 JTD Q4 TI, flott motor med bra drag. Fin lyd i forhold til de firesylindrede motorene de fleste har. Bruker noe mer diesel enn 1.9 JTD, men det er ikke det som gjør det store utslaget om du ikke kjører ekstremt langt. Denne fåes i 2 versjoner, 200 hk før facelift i 08 og 210 hk etter. Alle med automat har imidlertid versjonen med 200 hk. Min var 210 HK, skal være noe sterkere på lave turtall, maks moment fra 1500 rpm i stede for ved 2000 rpm som 200 hk utgaven er vel forskjellen. Nå har jeg en 2009 1.9 JTD TI som bruksbil som snart har rullet 330 000 km. Fungerer veldig bra, fortsatt like fast og fin som jeg husker 159en med 100 000 på telleren. Denne har jo også m32 girkassen, men bekymrer meg ikke for denne og hadde ikke vært redd for å kjøpe det igjen.
  6. Å si at det står i serviceprogrammet til Volvo er å ta litt i ja. Det står at oljen normalt ikke skal byttes dersom ikke bilen varsler om dette, men med en merknad om at den skal byttes hver 60 000 for taxi eller de som hovedsaklig kjøres med henger. Oljen byttes derfor ikke på en Volvo om du ikke spesifikk ber om det som privatperson. Det er vel en grunn til at havari på automaten til Volvo heller ikke er et helt ukjent problem, som mange andre merker. Ellers stusser jeg litt over sammenligningen av kjøreegenskapene på Volvo og 159, men det er sikkert forskjellige meninger her. Har en V60 R-Design selv, og dette er den Volvoen jeg har kjørt som etter min mening kjører best, men den ligger et relativt langt stykke bak 159 TI. Og første generasjon S60 sammen med V70 ligger igjen milevis bak V60en. Da tenker jeg først og fremst på kjørefølelsen og hvordan den ligger på veien. Ingen av de er i nærheten av å være så stabil som 159en i høy fart.
  7. Har vært ute for at bilen stoppet og ikke ville starte igjen når kamsensoren røyk. Dette var riktignok en 156 TS. Koblet ut sensoren så var det bare å starte å kjøre videre, selvfølgelig med lysende motorlampe da men. Mener den riktignok gav feilkode på kamsensoren også når den stoppet.
  8. Jeg hadde standardspilleren med Bose og Blue & Me NAV, det vil si navigasjon gjennom Blue & Me systemet på skjermen mellom turteller og speedometer. GPS og GSM antennetdelen ble derfor brukt av Blue & Me i min bil, men fjernet hele Blue & Me da det ikke har noe nytte med den nye spilleren. Joying ble vel igrunnen bare valgt fordi de hadde en grei modell til en grei pris den gang jeg kjøpte. Vet ikke om det er noen fordeler med å velge det kontra noe annet i dag. Spillerne er vel mye det samme på innsiden. I og for seg plug and play for å få lyd, men litt jobb er det jo med antenne, adaptere, rattkontroll også videre. Og i forhold til spørsmålet om å bruke original antenne i første post. Jeg prøvde det på min, men det gav ubrukelig signal til DAB, også med splitter beregnet for formålet.
  9. Jeg byttet ut den originale spilleren i min 159 med en Android sak fra Joying i vinter, og hadde valgt det samme igjen. Standard Pioneer og lignende henger litt etter for min del, men de er nok litt mer "rett ut av boksen". Noen erfaringer ble det jo underveis. Antenne: Her ville jeg gått for en bra DAB antenne på taket. Jeg valgte denne med DAB,FM og GPS og i tillegg byttet jeg ut ut pisken med denne siden jeg fortsatt ikke var helt fornøyd med DAB mottaket. Etter dette har jeg det beste DAB mottaket jeg har vært borti i noen bil jeg har kjørt. Siden jeg hadde 3 antennekabler fra stereoen til antennen (FM/GPS/GSM) originalt brukte jeg disse. Godt mulig antennen du har funnet og fungerer bra. Ryggekamera: Her valgte jeg jeg tilsvarende det første du linket til, men uten lys. Fungerer veldig greit. Greit å montere også, måtte kutte et snitt i skiltplaten dersom du har det for å få det helt på plass. Brukte rattstyring og ramme fra Connects 2 til min også. Et minus var at 2 DIN i Kina er ikke det samme som 2 DIN hos oss, spilleren var derfor noen mm for stor alle veier så jeg måtte pusse av litt fra rammen for å få plass til spilleren inni den. Fikk grei nok plass i dashbordet til DAB modul og alt av ledninger, men litt trangt blir det. Bilde av hvordan det ble i min
  10. Interessant tema. Selv har jeg en Alfa 159 1.9 JTD TI med 315 000 km på telleren som bruksbil for tiden, en 2013 Volvo V60 D3 som nummer 2 bil og en Spider til koseturer. For min del ser jeg ikke noen grunn til å ikke ha Alfa som bruksbil, det er jo den jeg bruker hver dag, og da vil jeg ha noe jeg liker Så klart blir det jo et kostnadsspørsmål også på en bruksbil, og det er jo grunnen til at det er en JTD siden den går 50000 km i året, men den er heller ikke noe dyrere i drift enn en tilsvarende Passat eller Avensis. 159en er bruksbilen fordi det er en bil jeg liker å kjøre samtidig som det ikke er stort verditap igjen på den, dermed er den relativt billig i drift. V60en er en flott bil å kjøre den og, og den har sine ting den er bedre på enn 159en, men den er ingen Alfa.. Så blir spørsmålet hva som en gang skal erstatte 159en, det ser jo dårlig ut med stasjonsvogn fra Alfa. Foreløpig får den nok duge en stund til, den er fortsatt en fin bil og har tatt oss frem og tilbake til Comosjøen to ganger uten problemer til nå
  11. Vet ikke hvor mange forskjellige produsenter det finnes av ledningsnett til 159, men om mulig ville jeg prøvd å finne noe annet enn fra Erich Jaeger, i alle fall om du har parksensor foran også. Med ledningsnett fra Erich Jaeger og parksensor foran også deaktiveres kun parksensorene bak så lenge bilen står i revers, med en gang du tar bilen ut av revers begynner sesorene bak å pipe på grunn av hengeren fram til du kommer over 20 km/t eller skrur de av manuelt. En annen irriterende ting er at om du kjører med henger der et blinklys ikke fungere (ikke veldig uvanlig på en tilhenger) får du feilvarsel som ikke går vekk med en gang du kobler fra hengeren. Forsvinner etterhvert når du har kjørt en stund uten henger, men går fort en uke før varselet er vekk. Hatt dette ledningsnettet på 2 stk 159 nå, og samme feil på begge.
  12. Intervallet er vel oppgitt til 120 000 km på de første årgangene og 140 000 km etter facelift, eller 4 år i kalt klima, 5 år ellers.
  13. Har du brukt overgangen fra Connects2 som Alfa-Bjørnar viser i første innlegget for å gi strøm til den nye spilleren? I tillegg trenger du en overgang tilsvarende denne http://www.connects2.co.uk/Product/ProductItem/CT51-AR01 dersom du skal beholde BOSE systemet. Denne er for å gi signal om å aktivere BOSE forsterkeren og å dempe signalet inn til forsterkeren.
  14. Jeg har prøvd på 159 å bruke original takantenne til DAB, og det fungerte ikke, elendig signal. Byttet derfor ut den originale med ny takantenne med DAB/FM/GPS. Hørt at det heller ikke vil fungere å bruke FM antenne til DAB for de som har denne i bakruten, men har ikke testet det.
×
×
  • Opprett ny...