Gå til innhold

124AC

Caporeparto
  • Innholdsteller

    254
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

124AC vant sist dagen den 21. august 2017

124AC hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

17 Buona

Om 124AC

  • Rang
    Caporeparto
  • Bursdag 21.01.1975

Profilfelter

  • Nettside
    http://kiropraktorhaagensen.no

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Oslo
  • Interesser
    Italia, Italienske biler og motorsykler, paintball, dykking

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. 124AC

    Pop med 500e

    Jeg har en på leasingavtale. Fornøyd så langt, ettersom den bare brukes til pendling, og ikke over lang avstand. Har ikke hatt behov for hurtiglading, og bilen har bare gått ca 28.000km, så har ikke hatt behov for reparasjoner. Leasingavtalen er på 4 år/40.000km, regnet fra nå i september, så jeg regner ikke med at reparasjoner blir et stort tema uansett. Morsom å kjøre, og går "som et skolda troll"! Eneste aberet mitt er at kjerringa har mer eller mindre kapret bilen, så jeg får nesten ikke kjørt den lenger...
  2. Fikk du bildene jeg sendte på MMS?
  3. Hei igjen! Rakk ikke innom lageret, men skal dit i helgen. Tar bilder og tar med boksen da i tilfelle du trenger den!
  4. Heisann. Har en Bosch ecu fra en Lancia Kappa 16v Turbo, men vet ikke om den passer. Kan dra innom lageret og sjekke i morgen. Har du et telefonnummer jeg kan sende bilder på? (jeg bor på Nordstrand, og har lager på Bøler)
  5. Tinted betyr vel at det er en liten fargetone i glasset; at det ikke er helt klart glass. Mener frontruta på Ritmo Abarth beskrives som tinted, og da er det et grønnskjær i glasset. Gjør bare at solen blir litt mer dempet enn med helt klart glass.
  6. 124AC

    Fiatspotting

    Syntes jeg så en Fiat Dino Coupe kjøre nordover på ring 3 ved Storo i halv fem-tiden i dag. forsvant ut av synet ved brua, så fikk ikke bekreftet det...
  7. Prøv www.spacer.se . Der får du kjøpt nøyaktig det du vil ha...
  8. Har en 147 facelift i Alfa Rosso, som jeg nå må selge. Har ikke tid eller mulighet til å skru på den lengre, og det trengs litt jobb før EU-godkjenning. Bilen er fullt kjørbar, og står med skilter, men er avskiltingsbegjæret ettersom det har tatt meg lang tid å jobbe med vesentlige utbedringer. Jeg byttet nylig topp, ettersom sylinder 3 ikke hadde kompresjon og bilen gikk dårlig, samt mye protester fra bilens elektroniske system... Det var en (skikkkelig) brent ventil som var problemet, og etter bytte av topp går den som en kule igjen! Problemet nå er et veldig høyt oljeforbruk, så jeg mistenker et ventiltetningsproblem... (alt annet ser ut til å være bra i motoren) Hadde ikke spesialverktøy for å montere disse, så det kan hende noen har løsnet eller ikke er bra nok montert... Orker ikke å rive toppen av motoren igjen, og har ikke tid til det heller. Kanskje bedre å bytte motor, ettersom det uansett er en enklere jobb... Bilen har uansett gått over 260.000km, så får man en mer jomfruelig maskinist i motorrommet er det ikke feil. Ellers er det byttet mye på den siden jeg kjøpte den for 2,5 år siden: Øvre bærearmer foran, begge sider. Nedre bærearm foran, høyre, drivaksel ytre, høyre. Ytre styreledd, høyre. Fjærer og støtdempere foran og bak. Fremre tverrgående stag i bakstilling, begge sider. Sikkert noe mer også, som jeg ikke kommer på i farta. Byttet drivreim med spennrulle og løperulle for 1,5 år siden, og registerreimsett med spennrulle, løperulle og vannpumpe, samt ny kamvariator, sist høst. Har byttet olje og filter et par ganger i året, og brukt motorrens og motorbehandling nesten hver gang... Sist for en uke siden, etter bytte av topp. (monterte de originale kammene, med den nye kamvariatoren, over i den nye toppen) Fikk da også nye tennplugger, ny registerreim og ny drivreim igjen. Kamlåser til reg.reimbytte, og spesialverktøy til bytte av kamvariator medfølger ved salg. Interiørvifte byttet i vinter, pga samboer syntes det var irriterende blåselyd når man økte styrken. (endret seg ikke) Følgende nye deler følger med (hvis man ikke pruter...): Nye, bakre tverrgående stag i bakstilling: 2 stk Nye stab.stagledd foran: 2 stk Ny nedre bærearm foran, venstre. Nytt hjullager bak: 1 stk (rumler bak, spesielt i høyre-sving) Ny toppdekselpakning: 1 stk Nye Brembo slissede bremseskiver foran og bak Nye Brembo bremseklosser foran og bak Har kanskje noe mer også, uten at jeg kommer på det nå. Følgende brukte deler følger med: Det gamle topplokket, med brent ventil (går fint å renovere, og bytte ut ventilen) Interiørvifte, fullt fungerende. Hvis interesse for det, kan det også følge med: den gamle kamvariatoren (lurte på å overhale den med et kit man får kjøpt) den gamle ytre, høyre drivakselen (hvis man vil bytte drivleddene og bruke akselen igjen) kammer av ukjent type (satt i byttetoppen da jeg kjøpte den: trolig fra en 156) Sikkert noe mer jeg ikke kommer på i farta... Sommerdekk på 17" felger og vinterdekk på 15" felger (en del kantkjøringsmerker) + et sett felger med vinterdekk: 2 med vredestein (gode, men ett er punktert) og 2 med Nokian (1 med en "utposning" og et som er ok) Bilen er ikke et smykke, og har en mindre bulk med skraper på bakre kant av førerdør og foran på venstre bakdør (lav betongstolpe på parkeringsplass, som traff begge dørene...), samt trenger å bytte venstre kanal (hull). Denne koster 1.751,- minus KARN-rabatt hos Veng: https://www.veng.no/catalog/?q=dl18864&tkn=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0cyI6MTU1OTAyODAyMjUyNywidW4iOiJlYWIuZ293Y2x0YSIsInFwIjoiZGwxODg2NCJ9.nDyiq3GQG7vZPWl2Oxta4wCAjEhwzQswMigEMpm9738&a=100001 Den kan også trenge å pusse et par rustflekker rundt hjulbuer bak, men ikke noe alvorlig. Ser ellers ganske bra ut for rust. Den var nylakkert og hadde ny frontrute da jeg kjøpte bilen (frontruta ser fortsatt bra ut). Høyre kanal ser bra ut. Den kan trenge nye tåkelys, ettersom de originale er mer som stearinlys, men de fungerer... (hadde planer om å montere et passende sett LED-tåkelys der i stedet...) Bilen ser ellers helt ok, men bærer preg av å ha tjent som daglig familiebil. Hadde det ikke vært for rust i venstre kanal, og behovet for å demontere topp igjen, så hadde jeg beholdt den! :) Svart skinn, to-sone AC, cruisekontroll, antispinn, elektronisk stabilitetsystem... Tenker meg 7000,- for bilen med deler. Atle: 90558013, Oslo BILDER KOMMER!
  9. Absolutt! 😂 Det er også veldig deilig å ha følelsen av å ha lykkes etterpå, samt at man sparer ganske mange tusen, da... 😁
  10. Har nettopp blitt ferdig med bytte av topp på en 2005-modell Alfa 147 1,6TS 16v, og har en del erfaringer jeg tenkte jeg skulle dele. Det første tipset jeg har er: ER DU SIKKER PÅ AT DU IKKE BARE SKAL BYTTE HELE MOTOREN??? DET VIL SPARE DEG FOR MASSE TID, FRUSTRASJON, SMERTE, PROBLEMER OG STADIG INNSIKT I AT DU TRENGER FLERE VERKTØY, SAMT NYE BOLTER, MUTTERE, PINNEBOLTER OG ANNET SOM RYKER VED DEMONTERING.... (Hadde jeg visst på forhånd hvor mye slit og frustrasjon det skulle koste meg, hadde jeg heller lagt penger og tid på en hel byttemotor, og tatt den jobben istedet! Mye enklere skru-jobb, men krever en del større materiell: motorkran, og helst løftebukk, er å anbefale. Dropp I så fall motoren ned under bilen: det er mye enklere enn å få den opp gjennom motorrommet!) Først og fremst: FØR du begynner med demontering: Sørg for å ha skaffet inn alle deler og verktøy du kommer til å trenge. - Pakningssett ("slipesett") med alle nødvendige pakninger for å demontere hele toppen, inklusive ny topp-pakning. Sørg for å få riktig: 105hk har annen simring på innsugskammen enn 120hk og de større motorene. (pga 105hk har ikke kamvariator) - Nye strekkbolter til toppen. Har vært dum nok til å prøve å bruke de gamle om igjen en gang, men det var heldigvis på en gammel Lampredimotor I en Fiat Ritmo 130TC Abarth, så den var mye enklere å skru på. Den gangen røk en bolt da jeg var nesten ferdig med tilstramming… Sørg også for å ha tilgjengelig verkstedhåndbok eller annen, god beskrivelse av tilstrammingsprosedyren for topplokksboltene! (20N + 40N + 90grader + 90grader + 90grader, fra midten og utover for hvert steg) - Nytt registerreimsett, gjerne med vannpumpe og alle stramme-/løperuller: De må likevel av, og det er like greit å sørge for lengre tid til neste bytte. Og sørg for å ha verkstedhåndbok eller annen nøyaktig og god beskrivelse av timing-prosedyren tilgjengelig! En god pakning på tube er også nødvendig: spesielt til montering av ny vannpumpe, som I fabrikksmanualen er spesifisert til å monteres med dette! - Kamlåser til timing av registerreim, (sørg for å ha ekstra lengde på boltene når disse skrus fast! Originalboltene gir ikke nok feste, og du drar i filler gjengene i toppen veldig lett! Bolter fra delen nærmest kamdrevene er lengre og gir bedre feste!) og helst stempeltimingsverktøy for å sikre at stempel 1 og 4 er på absolutt topp-punkt ved montering. Anbefaler også spesialverktøy for stramming av spennrulle til registerreima, ettersom dette er skikkelig vrient, og krever litt kreativitet og passende verktøy for å klare på annen måte! - Momentnøkkel med riktig momentområde. - Eventuelt ny drivreim til dynamo, servo og ac-pumpe, samt spennrulle/løperulle. Hvis det finnes et spesialverktøy for å dra ned spennrulla til drivreima, så prøv å få tak i det! Det går an med en 15mm fastnøkkel med vinkel og litt lengde, men krever kraft og innsats å få til… Det kan også være vanskelig å få reima til å holde seg på plass på reimhjulene under montering, så noen små wisegrip-tenger som holder reima inntil er å anbefale! (ikke still dem hardt: holder med veldig lite kraft) - Alle eventuelle deler du VET du må bytte, og som er mye enklere å bytte når toppen er av: Servopumpe? Dynamo? Termostat? Ventiler? Kamsensor? Andre sensorer? Ny kamvariator? - Slangeklemmer til innsugsgummiene: de er 63mm utvendig, så du må kunne stramme til mer enn det. Slangeklemmer til innsugsgummier mellom luftfilter og luftmassemåler, hvis dette ikke har blitt byttet ut før (kan ikke bruke originalklemmene om igjen). - Nye tennplugger, nytt oljefilter, olje, rød frostvæske (ca 2-2,5 liter ferdigblandet for bare toppjobben, eller mer hvis du bytter alt), ny oljeplugg med tetningsring... - Husk spesialverktøy for bytte av kamvariator, hvis det er aktuelt. - Hvis du, som meg, slet med feilmeldinger på tenningssystem etc, så lønner det seg å ha en OBD2-kodeleser, og spesielt en som også kan slette koder! Jeg kjøpte en billig Bluetooth-linket OBD2-leser på Teknikmagasinet, og lastet ned en gratis app som er kompatibel med den: CAR SCANNER (det finnes en del andre også, som sikkert gjør jobben like godt! - Noen verktøy som er veldig kjekt å ha: wisegrip tang: veldig bra når du har dratt I stykker en mutter eller et skruehode! et godt arsenal av fastnøkler av god kvalitet, liten skralle (1/4", 3/8" og 1/2" for forskjellige formål), en lang latmannsarm til tildragning av topplokksbolter: Disse er størrelse Ribe M13 (ikke vanlig størrelse å finne i butikk, men en Torx T60 gjør nytten!), magnet til å fiske opp muttere og annet som faller ned på vanskelige plasser, liten nebbtang, pakningsskrape, spesialverktøy for håndtering av ventiltetninger, en ventilfjærklemme som går dypt nok til å komme ned til ventilfjærene (fant en bra klemme på Gasolin.no til kr 480,-. De vanlige på biltema etc ser ikke ut til å gå dypt nok)… (sikkert noen flere verktøy jeg ikke kommer på med det samme) Neste punkt på listen er plansliping av toppen: Sørg for å ha et motorverksted klar for å ta planslipingen, og eventuelt andre deler av jobben du ikke klarer selv (slipe inn ventiler? Frese ventilseter, hvis nødvendig? Bytte ventilstyringer, hvis nødvendig? Eventuelt sjekke toppen for sprekker eller andre skader? - En ALTFOR typisk sak man kan la et motorverksted ta seg av: gjengene i bolthullene til kambærerne, der kamlåsene skal plasseres, er veldig ofte dratt I filler, så kamlåsene sitter ikke ordentlig fast. Få et verksted til å borre opp og sette inn gjengesatser, og eventuelt bolter til de nye gjengene, hvis de blir uoriginal størrelse! Dette gjør ting mye enklere ved montering, og ved alle fremtidige registerreimbytter! Når du begynner demontering: Innse at du må demontere mer enn du tror! For å komme til en del bolter og muttere for å få løs toppen, måtte jeg skru løs innsugsrøret fra luftmassemåleren, og ta det ut (bare løsne på lokket til luftfilterboksen, så løfter du det ut). Jeg måtte også skru løs servoolje-reservoaret, og fant ut at batteriet med fordel kunne tas ut for å komme bedre til noen steder. Plenumskammeret på innsuget måtte jeg ta av for å komme til de øvre mutterne til innsuget mot toppen (spesielt den som går gjennom variator-aktuatoren er helt j..... å komme til ellers!). Dro et par muttere runde før jeg innså dette… Sørg for å holde greie på alle kontakter du må løsne på: merk dem gjerne så du finner dem igjen! Ta eventuelt bilder under demonteringen for referanse, både kontakter og skruer/bolter og muttere. Når du begynner å montere sammen igjen: sørg for at alle overflater er renset for pakningsrester, og at du bytter pakningsringer på termostat og vannpumpe, hvis du bruker de gamle om igjen! (vannpumpa mi hadde bare gått 15.000km, så den brukte jeg igjen) Vær forsiktig hvis du skrur av og på igjen kamsensoren under eksoskam-drevet. Denne går lett i stykker. Hvis du har skrudd løs kammene: vær forsiktig, og ta deg god tid når du monterer dem igjen! Husk at gjengene til boltene som drar fast kambærerne er lette å ødelegge, og det krever litt kraft å få dratt ned kammene (pga ventilfjærene trykkes ned). Dra de forsiktig ned gradvis: fra sylinder 1 til 4, I mange omganger (fungerte bra for meg, I hvert fall!) Bruk helst moment-innstillinger som angitt i verkstedhåndboka på alt som monteres på toppen, men det går å ta det litt på feeling også... Når du har timet registerreim må du huske å skru fast skruene som holder kamdrevet på innsugskammen, slik at timingen holder seg! Skru deretter av kamlåsene, og dra veiva rundt to ganger for å sjekke at ingen ventiler treffer stempler, og at registerreim-spennrullen holder seg spent nok. Husk å tømme gammel olje, bytte filter og fylle på ny olje, samt fyll på frostvæske før oppstart! Slett også eventuelle feilkoder med OBD2-leseren før du starter motoren etter at jobben er gjort! Er det noen som har flere tips, så kom gjerne med dem! For de som gjør jobben første gang, er det supert å kunne forberede seg på beste måte, før man begynner jobben! LYKKE TIL!
  11. Det endte med at jeg dro til Zachariassen Jernvare på Torshov, og kjøpte en M14 og en M16 bolt. M16 passet hullet, men hadde feil gjenger. Dro tilbake og kjøpte en 16mm bolt med 1,25 i gjengestigning, og den passet perfekt! Brukte en tilhørende mutter og noen skiver (ettersom bolten var 40mm lang, og jeg tok ikke sjansen på at den skulle gå for dypt), samt pakning på tube for å sikre mot lekkasje. Nå er motoren i gang igjen, så nå gjenstår bytting av venstre kanal...
  12. Har diverse deler etter forskjellig arbeid gjort på 147, og etter en 105hk versjon som ble spiker: Topplokk til TS-motor: 1,6 120hk. Passer 1,8 og 2,0, men ikke 105hk. (Obs! Har oppdaget en forskjell fra 156 type topp: en kjølevannsåpning på termostatsiden på 156-toppen, som ikke finnes på 147-toppen) Trenger gjengeinnsatser til boltene som sikrer kambærerne, der man setter kamlåsene ved reg.reim-skifte, og til boltene som sikrer vannpumpa. Eksosventil til sylinder nr 3 er brent (skikkelig hull). Ellers er toppen bra, så vidt jeg vet. Slumpes bort for 100kr. Har også et par kammer fra byttetoppen jeg har brukt, men vet ikke hva de er til. (fra en 156) Vifte til kupéen i god funksjon. Kr 200,- Plastdeksel til venstre sidespeil (plasdelen som skal lakkeres): kr 50,- Termostat til 1,6 105hk (passer kun 105hk versjon: mangler et uttak i forhold til 120hk versjon) Downpipe med katalysator og flexirør til 1,6 105hk (passer kun 105hk versjon: kun ett rør ned fra grenrøret, og kun én katalysator) kr 1000,- (denne er grisedyr, så det er billig pris!) Har sikkert noe mer liggende også. Legger det til når jeg kommer på det. Kan også bytte deler i venstre for- og bakdør til 147 i alfa rosso farge, uten bulker og rust, eller i framseter i sort skinn til 2-dørs 147, GT, 916 GTV eller Spider.
  13. Hei Har nettopp blitt ferdig med å montere bytte-topp i min 147 1,6TS 2005-modell. Oppdaget til min gru at toppen jeg fikk tak i har en vesentlig forskjell fra 147-toppen: et hull som ligger lenger inn og ned fra termostaten, når du ser i motorrommet. På et par bilder på nettet kan det se ut som om det skal sitte en slange-stuss der, men den er borte på min. Jeg har allerede montert toppen på motoren, og alt annet er montert og klart, men nå renner frostvæsken ut gjennom det åpne hullet... 😳 Dette sitter så vrient til at jeg knapt får hånden ned dit, så det er vanskelig å måle størrelsen på hull og gjenger. Har prøvd å dytte inn en hjulbolt (12mm), og den er for liten. Prøvde en oljeplugg til bunnpannen, og den er for stor (18mm). Antar at det er en M14 eller en M16, men er litt i villrede... Er det noen som vet hvilken størrelse det er? (eventuelt om det er standard gjenger, eller fingjenget; kjennes standard ut, men vanskelig å si med toppen montert...) Se bildet for å se hvilket hull det er snakk om.
×
×
  • Opprett ny...