Gå til innhold

Oystein

Artigiano
  • Innholdsteller

    56
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

    Aldri

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutro

Om Oystein

  • Rang
    Artigiano

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Ok, her var det jo ikke mye respons, så etter en del plundring på egenhånd kom jeg fram til flg. slutninger: Det sitter (minst:) to temperatur-sensorer på denne motoren som gir informasjon til motorstyringa: 1) En sitter rett over sylinder 3. Det er denne som er koblet til ECU (kommer inn på pin 8. I noen manualer står det pin 6, men dette er feil). Sensoren er omtalt i test nr. 5: "Check of engine coolant temperature sensor") i manualen, i kapitlet om LE3 - Jetronic system. På enkelte skisser i manualen ser det ut som denne sitter rett over sylinder 1, men dette stemmer ikke. 2) En annen sitter rett over sylinder 1. Denne er omtalt som "engine coolant temperature thermal contact" i "Check of andvance spark variation" i kapitlet om LE3 - Jetronic system. Der er koblet til pin 7 på tenningsmodulen (den mystiske svarte boksen bak batteriet). Sensoren har således ingenting med ECU'en å gjøre, men gir informasjon til tenningsmodulen slik at denne kan gi tidligere tenning når motoren er kald. Pga. manglende respons har postet jeg et innlegg om dette på et engelsk 33-forum. Fikk mye svar, men ikke helt oppklarende: http://www.alfa-pages.co.uk/phpBB3/viewtopic.php?t=2252
  2. Jeg hadde et lignende problem i fjor sommer, og årsaken var at jeg hadde for lite kjølevann på motoren. Du har sikkert sjekket dette, jeg bare nevner det.
  3. Starter kjølevifta når den skal, dvs. når kjølevannet ligger på rundt 90 grader?
  4. Hei! Jeg har slitt ut tennene på dingsen som er rød på bildet, og verken Motorforum eller Carrozzeria kan skaffe. Er det noen som kan hjelpe meg? Det er til førersiden jeg trenger. Det er til en 1991 33 SW 4x4.
  5. Du sier det er en 4x4. Hvis dette er denne typen 4wd som du kobler inn ved å trykke på en bryter på dashbordet, har du samme som meg. Jeg har hatt problemer med en stygg skrapelyd i 4wd-koblinga som antakelig skyldes at akslingene tar borti hverandre når du kjører uten 4wd, med mye last, i dumper i høy fart. Jeg har løst det ved å sette inn stivere bakfjærer, men måtte da justere staget til bremsekraft-regulatoren, slik at denne ikke tar bort bremsekraften når du kjører uten last. Ellers fungerer 4wd-systemet ypperlig!
  6. Jeg har en 33 1.7IE (8V) med kat. Jeg har greid å knekke vanntemperatur-sensoren ifm. feilsøking. Ifm. dette har jeg et par spørsmål: 1) I workshop manual står det at denne temperatursensoren skal gi en motstand mellom 90 og 25K-ohm, avhengig av temperaturen på kjølevannet. Men inni sensoren ser det ut som det er bare en enkel "av-på-bryter". Har jeg feil sensor, er manualen feil eller er det jeg som tenker feil? 2) Jeg hadde ikke kontakt mellom ECU pin 6 og temp-sensoren, slik det står i manualen at det skal være. Jeg har kontakt mellom temp-sensoren og en pussig svart plastboks som sitter bakom batteriet. Vet noen hva denne boksen er til og hvordan jeg kan feilsøke mellom denne svarte boksen og ECU? 3) Hvis det er riktig at dette skal være en "av-på"-bryter, kan jeg kortslutte ledningene til denne bryteren inntil jeg får tak i en ny? Vil dette lure ECU'en til å tro at motoren er kald eller varm?
  7. Jeg tror hovedsylinderen skal være ok. Jeg fylte opp bagasjerommet med en del tungt skrot, og dro til NAF. Da var de plutselig fornøyd med bremseeffekten bak. Derfor holder jeg fortsatt på teorien om at den "last-avhengige ventilen" begrenser bremseeffekten for mye bak, fordi jeg har høyere bakkeklaring uten last etter at jeg bytett til stivere fjærer. Vet noen hvordan jeg kan justere den "last-avhengige ventilen", så den åpner for mer bremsevæske når jeg kjører uten last?
  8. Hei! Har en 91 33 SW 4x4 med trommelbremser bak. Fikk anmerkning på skeiv / svak bremsevirkning bak på EU-kontrollen. Verkstedet har nå byttet ventilen som justerer mengden bremsevæske i forhold til last, og etter dette tar bremsene bak likt på begge sider, men bremsevirkningen er fortsatt for svak. De kan ikke finne noe galt med bremsene. Pumpene er ok, belegget er nesten nytt, tromlene er rengjort / pusset og bremsevæska kommer fram dit den skal. Hovedsylideren virker ok. Kan problemet skyldes at jeg har byttet til stivere bakfjærer siden forrige EU-kontroll?
  9. Hei! Jeg har tidligere hatt god nytte av Bosch sin web-baserte produktdatabase til å finne ut hvilke andre biler mine Bosch-deler passer til. Men nå har jeg somla bort linken, og greier ikke å finne den via Bosch sine sider. Kan noen hjelpe meg?
  10. 33'en min skal sveises på et verksted i Ryfoss i Valdres. Noen som kunne tenke seg å kjøre den fra Oslo og dit for meg rett over påske? Bilen går for egen maskin, ingen henger nødvendig. Verkstedet ligger rett ved E16, og bussholdeplass er like ved. Jeg kan forøvrig anbefale verkstedet til karosseri-arbeide. De er flinke, rimelige og til å stole på.
  11. Takk for tipset om denne Fredrikstad-karen! Han virket veldig hyggelig og tillitvekkende, men han hadde nettopp flytta, så han hadde dessverre ikke lokaler til å kunne gjøre slike jobber akkurat nå.
  12. Ang. justering på "merket": Jeg trodde kanskje fordeleren ikke var helt som den skulle. Men den teorien bygger på at jeg ikke fikk den til å gå på "merket" etter at jeg byttet fordeler. Når det er sagt så kan feilen ha vært der tidligere, for dette skjedde rett etter at jeg kjøpte bilen. Men du sier altså "garantert en sensor som fusker". Hvor skal jeg begynne å lete (med unntak av lambda-sonden da)?
  13. Det stemmer, RpmHead. Ytterdiameter på rør fra katalysator er 45mm på min bil. Det blir vel litt romslig der med 51mm ytterdiameter på framre rør til midtre potte? Mens bakre skjøt ser ut til å være det lik som 16V. Der er ytterdiameter på bakre rør til midtre potte 51mm, mens ytterdiameter på røret til bakre potte er 54mm. Det er forsåvidt ikke så farlig, i og med at jeg har tenkt å bytte begge pottene, og da vil jo få noe som passer sammen. Er fristet til å gå for Mekonomen-anleggetl, da det er rimeligere enn de andre alternativene jeg har fått. Håper jeg kan fore ut kat-røret litt!
  14. Fikk påpakk i EU-kontrollen av 33'en: Farlig rust i gulv og bakre del av kanalen på ene sida. Er det noen som vet om noen som kan sveise dette for en rimelig penge i Oslo-området? Det spiller ingen rolle om det blir pent, bare det er rimelig.
  15. Jeg tok en titt på motoren. Ja, jeg har en ca. 15mm tykk gummislange mellom oljepåfyllinga og innsuget. Så du mener at jeg kan korke innsug-enden og sette på et luftfilter i enden der oljedampen kommer fra? Noen ide om hvor man får tak i så små luftfiltere? Virker ikke som om bilen min gjør noe ut av at jeg stiller tenninga. Den humper og går uansett. Men jeg vet jo ikke hvordan det ser ut inni motoren. Kanskje den raser en dag:) Men motoren går skikkelig ujevnt når jeg justeren den "på merket" med lampe, så hånd-justering må til.
×
×
  • Opprett ny...