Gå til innhold

ramstadt

Apprendista
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

    Aldri

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutro

Om ramstadt

  • Rang
    Apprendista

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Problemet er at det ikke tikker/klikker i det hele tatt lengre... Bare konstant lys :-) Har ikke skiftet noen pærer nei, og feilen oppstod plutselig mens jeg stod å blinket i et kryss. Har vel resonert meg fram til at feilen må ligge i releet og ikke i bryter siden jeg får samme feil uavhengig av om jeg bruker nødblinkbryter eller bryter på rattet.
  2. Fikk i løpet av påsken endret blinklysene på min Crosswagon til amerikansk-inspirerte "markeringslys" Nå lyser lysene konstant om jeg forsøker å blinke til den ene eller andre siden, eventuelt om jeg setter på nødblink. Har sjekket at alle pærene er intakte, så da regner jeg med det er et rele eller en bryter som er synderen. Noen som vet hvor dette relet sitter? Tenkte først problemet kunne skyldes fukt, siden det har vært relativt fuktig i Trøndelag den siste tiden. Etter noen dager med kaldt tørt vær i starten av påsken våknet blinklysene til live igjen, dog blinket de noe urytmisk, men etter et par dager var det over til konstant lys igjen, selv om jeg lot bilen få en skikkelig opptørking i en tørr og oppvarmet garasje.
  3. Hadde samme problem på min gamle 1.8 TS 2001 modell i sommer. Den kunne plutselig finne på å stoppe under kjøring eller mens den stod på tomgang. Ingen feilmeldinger eller varsellamper som lyste. Da måtte den stå i alt fra 20 minutter til et par timer. Prøvde du å starte den like etter at den stoppet ble du bare stående og "file" på starteren uten antydning til tenning. Akkurat som bilen ikke fikk bensin. Når den hadde fått stått litt så startet den med en gang jeg dro på starteren. Hos meg var det TDC-sensoren (veivakselsensor er vel et annet navn tror jeg). Fikk skiftet denne og problemet var løst. Kostet ikke veldig mye heller mener jeg å huske. :-)
  4. Har samme bil selv. Kan skanne sidene med oversikt over de ulike sikringene og sende over på mail til deg. Instruksjonsboken er riktignok på tysk, men det er vel bedre enn ingenting!
  5. Jobber selv med forsikring, og ut fra kjørelengde og bonus så er nok ikke 16k noen unormal pris for en slik bil. I hvertfall ikke så lenge det er snakk om kaskoforsikring og standard egenandel. Bonus har utrolig mye å si for prisen. Det samme gjelder adresse. Normalt mye dyrere og forsikre en slik bil sentralt på Østlandet enn feks i Sogn og Fjordane (statistisk sett har nok selskapene god grunn til og diffrensiere prisene også... :-) ) Men uansett lurt å sjekke med flere selskap. Variasjonene kan være store. Mange artige variasjoner fra bilmodell til bilmodell også. I selskapet jeg jobber koster det feks vesentlig MINDRE og kaskoforsikre en flunkende ny Giulietta 1,4 TB 170 HK enn min 156 1,8 TS... Generellt er Alfa rimeligere og forsikre enn Audi og BMW i selskapet jeg jobber. I hvertfall hvis det er snakk om modeller med kraftig motor...
  6. Har en 156 som er lite startvillig om dagen... :-\ Det vil si bilen starter og går som en drøm bare starteren "får tak". Men oftere og oftere spinner starteren bare "i løse luften" når jeg vrir om nøkkelen. Enkelte ganger drar den motoren rundt en liten stund før du får "spinnelyden", mens andre ganger spinner den fra første forsøk. Det jeg nå er i tvil om er om det er selve starteren som tar kvelden, eller enda verre startkransen på svinghjulet som er gåen. Problemet har kommet og gått litt det siste året, men har forverret seg relativt kraftig den siste tiden. Periodevis starter den på første forsøk uten problem, mens andre ganger blir jeg stående å bruke oppmot 10 - 15 forsøk før jeg omsider får start. Ofte oppstår problemet når bilen er varm, og da hjelper det bare å la den stå 10 - 15 minutter. Den senere tiden har jeg imidlertid oftere og oftere hatt problemer også ved kaldstart. Det som taler mot startkransproblemer er at starteren kan slå inn etter flere forsøk uten at jeg har prøvd kjente triks som skifte av gir eller rugging/flytting på bilen. Det som taler for startkransproblemer er at starteren lenge har gitt fra seg en stygg "rape-lyd" akkurat i det jeg har fått start. Dette er en ulyd jeg har hatt i alle de tre årene jeg har hatt bilen, og nå som jeg har forhørt meg litt rundt hos folk med mer eller mindre bilkompetanse angående problemene med starteren fått opplyst at kan være lyden av at starteren er treg med å gå tilbake etter oppstart og derfor "kutter" tennene på startkransen i svinghjulet. Noen som har noen erfaringer her? Skulle gjerne ha rettet opp i dette fort som fy da bilen skal legges ut for salg. Trenger firehjulstrekker til vinteren og startkrøllet den senere tiden er i ferd med å gjøre madammen til alfa-skeptiker og snakke om BMW, Nissan og annen styggedom!
  7. Gratulerer med flott bil! Har selv en 2001 modell med samme motor som nærmer seg 110 000 km. Har kjørt på denne ca 60 000 de tre årene jeg har hatt den, og aldri hatt noe trøbbel med motoren, med unntak av en kamvariator som jeg fikk skiftet på garanti noen måneder etter at jeg kjøpte den. Bruker maks en liter olje mellom skiftene, og kjører du den på 98 oktan så er draget greit nok selv på lavt turtall (Føler faktisk bensinforbruket også har gått litt ned etter at jeg byttet fra 95 oktan, uten at jeg har nøyaktige tall på dette da... :-) ) Sørger du for å holde rusten unna, er nøye med olje og regreim, og setter av noen tusenlapper til påkost i hjuloppheng hver vår så har du sikret deg masse kjøreglede for 80 000 spenn noen år framover! :-)
  8. Dintirol eller Techtyl? Noen som har erfaringer? Har en 2001 mod 156 som jeg tenkte jeg skulle spandere en rustbehandling på sånn at den kanskje overlever et par – tre vintre til. Ut fra hva jeg har funnet ut etter å ha forhørt meg litt rundt, skal det være to ulike behandlingsmetoder. Dinitrol skal vel være et tyntflytende oljebasert stoff som har bra penetreringsevne, mens techtyl skal være tykkere og mer slitesterkt. Etter et par harde vintre i saltsørpa her i Trondheim har det kommet noen rustflekker under dørstokkene bak på begge sidene (ved kanalskjøten), så da er det vel bare å få fjernet disse å smurt på et eller annet så det ikke sprer seg... :-\
  9. Hadde akkurat samme problem på min 1.8 TS når jeg kjøpte den. Turtall som jaget mellom 500 - 1500 og en motor som ofte "døde" ved stopp i lyskryss etc. Fikk først byttet tomgangsregulator. Da sluttet motoren å stoppe, men turtallet var fortsatt ujevnt og motoren "kaklet" som en sur gammel dieselmotor ved oppstart. Fikk etterhvert også skiftet kamvariator, og etter det har den gått som ei klokke! Siden feilen oppstod så kort tid etter jeg kjøpte bilen, og den bare såvidt hadde passert 50 000 km tok forhandleren alt på garanti, så jeg aner ikke hvor mye rep. egentlig kostet... Mener jeg har lest i andre tråder her at problemet med tomgangsregulatoren kan løses ved å rengjøre den? Du får søke litt i forumet på tomgangsregulator og kamvariator å se hva du finner! Lykke til!
  10. Kan virke som det er litt sideveis bevegelse i stabstaget ja (ikke mye, men noen millimeter, sånn at jeg får til litt klunking når jeg drar hardt)... Trodde ikke det skulle være mulig!? Byttet både stabstag og lenker for to måneder siden jo! Må vel få de som gjorde jobben til å se på det...
  11. Argh! Da var øvre bærearm skiftet, men det klunker fortsatt like stygt der fremme... Når jeg løsnet fjærbeinet i nedkant merket jeg at jeg fikk nedre bærearm til å slå inn i stabstagslenken på venstre siden, når jeg la tyngde til for å løsne bolten som fester fjærbeinet til bærearmen. Sjekket på motsatt side av bilen, og ser jo at det er trangt mellom bærearmen og stabstagslenken, men bærearmen og lenken skal vel ikke kunne komme i kontakt med hverandre likevel, så lenge alt er fastskrudd?? Begynner å lure på om det er dårlige foringer i den nedre bærearmen som er årsaken til klunkingen... Noen som har noe forslag til et brukbart verksted som kan se på saken når Autosportiva har sommerstengt, og Bilcentrum har sendt alfa-duden sin på ferie? Har ikke lyst til å legge ut på langtur i helga så lenge jeg har den ulyden.
  12. Har fått en stygg klunkelyd i forstillingen når jeg kjører over ujevnheter. Lyden kom et par dager etter at jeg hadde et ublidt møte med en nykuttet asfaltkant på E14 i Sverige... (ca 10 cm dårlig merket kant som ble tatt i 30-40 km/t...). Merket ikke noe med det samme, men lyden kom altså etter et par dager. For et par måneder siden hadde jeg en full runde på hele hjulopphenget, og fikk skiftet både stabstag, stabstagslenker og nedre bærearm på den ene siden. Den nedre armen på den andre siden var skiftet i fjor, og bilen har vel gått ca 20' km siden denne ble skiftet. Skiftet også alle tverstagene bak. Men nå har jeg som sagt fått en stygg ulyd igjen. Høres (og kjennes) ut som lyden kommer fra venstre side foran. Har en mistanke om at det kan være øvre bærearm som er problemet. Tror ikke denne har vært byttet før, og jeg har hatt litt knirking der tidligere. Bilen har gått 78' nå, og ser jo ut fra andre innlegg her i forumet at problemet med de øvre armene også nok vil melde seg snart... Har hatt bilen opp på bukk og prøvd å sett/kjent om jeg kunne finne noe slakke, men klarte ikke å fremprovosere noe klunking eller kjenne noen slakke når jeg røsket i hjul/bærearm. Alt kjennes tight og fint ut. Er det eventuelt noen annen måte jeg kan finne ut om det er bærearmen som er gåen på? Eller kan det være demperen som har tatt kvelden? Noen som har erfaring med hvordan dette høres/kjennes ut?
  13. Takker for alle tips! Blir nok så jeg tar en runde å sjekker med flere verksted! :-) Fristen for EU-godkjenning er ikke før i september, så jeg har goooood tid! Men hadde vært artig med en bil med tipp topp oppheng når sommerdekka skal på! Gleder meg allerede! :-)
  14. Da har min kjære 156 vært på service hos Bilcentrum, og dommen var som følger: Slakke nedre bærebro høyre side, slakke stabstag foran (inkl ledd), slakke ytre tverrstag begge sider bak. Estimert kost for utbedring: Kr 17 000,-!!! Synes dette høres litt voldsomt ut for en bil som såvidt har passert 70 000 på km-telleren... Vet jo riktignok at hjulopphenget på 156 kanskje ikke er verdens mest solide, og at vinterveiene i Trondheim har vært elendige, men hadde ikke venta så voldsomme påkostninger... Under kjøring så merker jeg jo litt knirking i kaldt vær og litt antydning til klunking/banking når jeg kjører på ujevnt underlag, så helt feilfritt er det nok ikke. Har tatt en runde på nettet, og ser at jeg kan spare inn mye på å kjøpe delene fra EB Spares (Noen som har kjennskap til kvaliteten på det du får derfra? Er vel ikke orginalvarer alt?). Spørsmålet da er om noen kjenner til noe verksted i Trondheimsområdet som har peiling på alfa og kan gjøre jobben billigere enn Bilcentrum?
  15. Jepp! Om ikke lyden forsvinner helt, blir den i hvertfall langt lavere og mindre merkbar når jeg svinger til høyre, så da er det vel høyre hjullager hos meg også da... Hva er prisen for å fikse noe sånt da? Bør jeg bytte begge hjullagrene samtidig? Sånn at jeg slipper en ny runde med venstre om kort tid?
×
×
  • Opprett ny...