Gå til innhold

André Mathisen

Apprendista
  • Innholdsteller

    31
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

    Aldri

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutro

Om André Mathisen

  • Rang
    Apprendista
  • Bursdag 03.09.1973

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Oslo
  1. Har du ikke hatt det tidligere, får du det ikke :-) Har en 156 SW 2000 modell - denne har hverken lyd eller lys indikasjon på hverken nøkkel eller fjernstyring. Reagerte på det samme den gang da, når jeg hadde kjøpt bilen.
  2. God kveld godtfolk, Bilen finner stadig ut at den skal sette grå hår i hodet på meg. Lest av feilmeld P0720 etter at bilen fikk noen hick-up's med å tulle til gir og Neutral (Selespeed skal man vite) i fart. Fikk kun inn 2. og 4.gir fra stillestående. Slettet feilmelding og fungerer igjen (kort test tur på en halvtime). Litt bekymret for at dette plutselig kommer igjen og ønkser å sjekke erfaringer, samt få byttet den sensoren på girkassa. Noen som har korrekt delenummer og vet hvor denne kan skaffes?
  3. Har du, eller A.V. lest av feilkoder? Vet at det kan bli mange runder med re-kalibrering av disse Selespeed enhetene. De som gjør en byttejobb av aktuatorer er klar over at dette er en kilde for gjentagelse (re-kalibrering altså) og bør/skal ikke belemre deg med økonomiske tilleggsavgifter. Tar de jobben med bytte bør de sørge for at det fungerer også.
  4. Hei, er pumpa komplett død, eller er det liv i den når du åpner førerdøra? Du skal jo høre summingen fra pumpa i ca 4-5 sekunder når du åpner døra. Dette er prime- for å bygge opp det hydrauliske trykket i aktuatoren. Det enkleste er faktisk å koble direkte strøm til den direkte fra batteriet.(NB: ikke kjør denne lenger enn ca 4-5 sekunder av gangen). Hvis pumpa begynner å summe og gå skal det ikke være noe galt med den. Bilen min er en 2000 156 selespeed og i mitt tilfelle for et par år siden var det at akkumulator en på aktuatoren var gåen. Bilen min har tippa 214` pumpa fungerer enda.
  5. Tror ikke det er noe ekstern relé styring på disse viskermotorene. Mener dette sitter integrert i motoren. Ganske normal konstruksjon for de fleste viskermotorer. Når du slår "av", "parkerer" den da i korrekt posisjon, eller stopper den vilkårlig midt på ruta?? Mulig feilkilde kan være spaken din, men jeg heller ikke til den teorien. Sjekk ut hva ny viskermotor koster hos EB spares, Alfastumper etc. Fordelen er uansett at du har viskerfunksjon hvis det regner..... kjipt uten noen funksjon Lykke til. A.
  6. Vel overstått Jul og Nyttår. Venter fremdeles på del fra England... Akkumulatoren er endelig kommet til Norge - sporet til postkontoret ihvertfall, etter de snøgreiene de sleit med. Mangler fremdeles diagnose kabelen.... Så alt ligger fremdeles på vent til kabelen er i hus. Virrum; Releet er kryssbyttet med et annet og jeg har anskaffet et nytt et også. Så releet er nok ikke syndebukken her. Ref: Test av dette (beskrevet tidligere) Skal komme tilbake med erfaringer etc når alt er i hus og jeg finner et egnet varmt sted å stå med denne jobben. Mulig noen har noen tips å komme med i den forbindelse...ikke egnet sted å stå altså, men eventuelle ting å passe seg for ved bytte.. A.
  7. Årsaken til tomt reservoar var at lufteslangen var kommet i klem og ikke fungerte til lufting... Derav oppbygd vakuum i reservoaret som trakk olja tilbake og ut gjennom lufteslangen = hevert-prinsippet. Men nå er akkumulator (fiat p/n 71751195) bestilt fra EB spares, så da får man se hvor lang tid det tar før jeg får delen. Ut fra andre fora trengs det bare å tømme systemet for trykk, demontere kula, montere ny og så kjøre på igjen. Sikkert lurt med en kalibrering til slutt.. Blir en erfaring dette også...... Veggen: Har du gjort dette selv?? I så fall, hva var vanskeligst/ mest knotete.. Erfaringer rundt tas i mot med takk! A.
  8. Du skal nok se at du får bruk for dem en gang.. 3 personer til hyttetur med ski og snøfjøl fordrer mulighet for lasting på tak :-) Du har jo de sølvfarga railsene, som faktisk er mer kledelige enn de sorte som jeg har. Men skal du kjøpe takboks så vær klar over at du må være nøye med å sjekke lengden på den, ellers så får du ikke opp bakluka.... A.
  9. Skjønner vel selv prinsippet, men finner det snodig at den kun slår inn på pumpa i et snaut sekund ved åpning av førerdør, selv når den har stått i flere dager. Per definisjon, skal man kunne "tømme" trykket i systemet ved å nappe ut kontakten (ev releet) til pumpa og, skru tenninga til "MAR" posisjon og sjalte giret opp og ned. Noen innvendinger på fremgangsmåten (med mindre man bruker diag selvfølgelig). Tror jeg går for å bestille "kanonkula" da. Noen som har bestilt dette, byttet selv?? Tips for fremgangsmåte?? Forresten burde man organiserer et Alfa -feilsøkeseminar i regi av KARN / forumet her. Tror mange ville hatt utbytte av det! A.
  10. Jeg hadde fulgt JEJ sitt forslag med å bytte ut et eller to dekk av gangen og kjøre en tur, hvis du har tilsvarende dim liggende eller får lånt et av en artsfrende burde det være sjekket i løpet av relativt kort tid. Elimineringsmetoden er greit å kjøre på hjul vettu. Selv kjører jeg med 10% mer trykk, sommer som vinter. Kjører på sporete ringveier i Oslo og da fungerer det fint i forhold til dekkslitasje også. A.
  11. Blir jo disse berømte hullene da... På min 2000 mod er railsene festet med skruer som ligger ved gummilistene. Du ser dem ved å åpne dørene. Men hvorfor skal du fjerne de da? A.
  12. Ja, skjønner etter skumming av div fora at dette er den berømte nåla i høystakken. Tar til etterretning å anskaffe meg diag software og egnet kabel. Kabel (OSB II , 409.1 USB) er allerede bestilt fra Ecufix og jeg vurderer i samme slengen bare bestille akkumulatoren fra EB spares. Ut fra erfaringer er det ALFAdiag som anbefales for selespeed utgavene. Noen andre formeninger om dette? Funker Fiat ECU scan på samme måten?? Er selv helt grønn på sjekk med diagnose etc, men har lest meg til at brukergrensesnittet er forståelig for selv for hobbymekanikere og bestemødre :-) For å si det sånn, så skal det vel bli interessant å se om jeg blir klokere på dette. For info så var siste turen mandag Oslo- Tønsberg- Oslo. Piping fra og blink fra Selespeed indikator ca hvert 25 sekund... (litt irriterende), men jeg la merke til at den da piper når pumpa slår inn. Apropos clutch så har jeg forundret meg over det samme. 180' på metret og samme clutchen, men de lærde sier at symptomene skal være det samme som på de med stikke... Men selvfølgelig, går vel egentlig og venter på at et clutchbytte slår meg i bakhue. Penga må i omløp må man vite.. A.
  13. Hei panzhar Jeg trodde at de kjørte luftejobben ved å åpne lufteskruen slik man lufter bremser, men du har sikkert rett. Hadde vel vært ganske tungvindt når man må ut med batteri, fjerne batteribraketten og sikkert løsne på masse annet stasj for å komme til. Gjeldende akumulatoren så er nok min tipp topp, da jeg ikke mister væske fra beholderen. Samme nivå som etter Tutela servicen. Det virker som om alt føkka opp da systemet ble kjørt for lavt / mistet Tutelaen i sommer. For ordens skyld var jo årsaken til det at lufteslangen ble liggende i klem/ bøyd. Det som skjer da er jo at når pumpa kjører ut fra beholderen, så dannes det vakuum. Når bilen da ble parkert trakk vakuumet i beholderen tutelaen tilbake og ut lufteslangen. Noen som forklarte at det dannet seg en liten "dam" med olje foran venstre hjul i garasjen. Så for alle dere der ute med Selespeed: Sjekk oljenivået regelmessig og vær oppmerksom på oljesøl foran venstre forhjul, det er på innsiden av plast-innerskjermen at lufteslangen ligger ned og der hvor den spytter det ut, hvis slangen får seg en knekk/ bøy. A.
  14. Hei Ideal, * Har ikke diag verktøyet og kjenner ei heller noen med det. * Diagnosen ble sist utført av I.B.S, hvor de bekreftet trykksensoren som synder. * Hadde vært det beste å fått lest av trykket ved tvangskjøring av pumpe og selvfølgelig ved kjøring på vei. * Innslaget på releet holdt som sagt i 5-7 sekunder - da uten belastning ( kun multimeter koblet til). Min antagelse er at ECU'n deretter kuttet innslaget automatisk. * Den berømte trykksensoren er jo det jeg bruker mest tid å søke etter på Google, men fremdeles uten hell. Er det noen med tilgang på "Alfa 147/156 Workshop Manual" som kunnet sjekket om den sensoren står oppført?? Og til slutt: Takk for lykkeønskninger - Jeg trenger det :-)
  15. Jo, å dekke til radiatoren er jo et tips som fungerer for å få opp stabilisere temperaturen på ekstremt kalde dager. Problemet med vanlig papp er jo at de har en tendens til å gå i oppløsning i forbindelse med vann, sølesprut og snø. Da holder jeg heller en knapp på "vortepapp" - altså den grunnmursplasten fra Icopal. Det største problemet er at på nyere biler er det vanskelig å få dette tredd inn i fronten foran radiatoren, men alt lar seg jo gjøre. Du får ønske deg en rull vortepapp til Jul da vettu A.
×
×
  • Opprett ny...