Gå til innhold
Vi opplever for tiden problemer med enkelte bilder. Vi jobber hardt for å rette feilen!

Runet

Regolatore
  • Innholdsteller

    5 964
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    49

Runet vant sist dagen den 1. mars

Runet hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

361 Splendido

Om Runet

  • Rang
    Regolatore

Demografi

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jeg har også de beste foran selv om jeg skreiv det jeg sa. Jeg har det fordi jeg mener jeg kan takle overstyring. De som ikke kan det bør ha de beste bak, og det gjelder nok de fleste på våre veier.
  2. Dette lærdes jo de stride om hele tida. Eller var det omvendt ja.. Generelt: Alltid det beste dekka bak. Årsaken er: De fleste (jeg vil si mange) tullinger bak rattet takler understyring, men de færreste (og det blir værre jo flere nye førere som ikke får prøve biler uten alle hjelpemidler) takler overstyring. I dag blir jo ungdommen bøtelagt om de har det litt moro ligger bredt (hvis det har bil til sånt da...), det blei ikke vi gamliser. Jeg mener det er lærerikt å ligge bredt de første åra😎 Glatte dekk bak gir overstyring. Glatte dekk foran gir understyring. Deretter kommer bilens egenskaper (over/understyrt), men dekka kan altså overstyre disse. Understyring og miste kontroll gir front til frontskader eller utforkjøring/autovern. Det kan de fleste overleve om farten er innenfor loven. Overstyring gir side mot front eller front mot side og dreper flere folk enn førstnevnte. Konklusjon for generelt bevisstløse førere (de fleste av oss): Unngå å kjøre en overstyrt bil. Det redder liv.
  3. Alcantara er miljømessig sett, et skikkelig drittprodukt. Har ikke studert alcantara siste 10 år, så mulig det er blitt bedre. Som setestoff er det helt herlig! Folk krever stoler med god sidestøtte i bilene sine, men krever nappaskinn og da sklir det rundt likevel. Ganske selvimotsigende. Med alcantara sitter du fast selv på en plat sittepute og flat rygg. Det puster og du brenner deg ikke på huden når sola skinner selv der den aldri kommer til.. og det tåler omtrent all verden. Jeg vil si at Alcantara er dårlig kopi av semska skinn eller nubuck skinn mens Alfatex er bittelitt dårligere kopi av Alcantara igjen. Jeg ville uten tvil valgt en løsning med alcantara eller alfatex foran nappa skinn (glatte skinnseter), men ettermarkedet vil ha skinn pga statusen med skinn og det er da lettere å selge igjen. Selv har jeg jeg nubuck skinn i Volvo T8 og der er helt fantastisk. Alcantara ønsker å etterligne nubuck. Her litt lesestoff: https://www.alcantara.com/en/company/1/index.do https://www.alfatex.it/ http://no.microfiber-leather.com/info/what-is-suede-and-nubuck-21374888.html
  4. Sorry… kan ikke høre på den nå. Kona sover...tror jeg... Og Thomas: jeg vet jeg ikke er flink å stille, men gi gjerne beskjed (jeg har sikkert ikke fulgt med..) når ting er på gang. Plutselig er jeg der👍
  5. Meget informativt og grundig gjort dette! Jeg tør våge den påstand at i dag er en godt holdt 159 rundt 2009/10 mer verdt enn en godt holdt Audi og i alle fall en Passat. Gleden ved å eie og kjøre en 159 kan ikke måles i kroner, men også her vil jeg påstå at den er den dobbelte, kanskje 3-dobbelte av en Passat. Noen som har eieglede av en Passat? Så hvorfor sammenligne med en Passat? En av Norges mest solgte biler. Målestokken alle trøtte testere og journalister bruker som bare tenker bagasjerom og antall håndtak, bruker. "Men sammenlignet med passat...blablab bla...." Kjøreglede, eieglede, eiermiljø osv blir ikke hensyntatt i tester. Jeg kjører mye bil og har mange merker. En ferje er en naturlig pause for oss her vest. To alfa om bord og vi gidder ikke engang gå i kafeen på ferja. Vi blir på dekk og prater bil, og det sel om vi ikke kjenner hverandre. Kjøre 50 mil? Aldri trøtt. Vi ser etter likesinnede og hilser og er rett og slett våkne. Vi liker kjøreturen og kan sikkert snu og kjøre tilbake igjen også uten sure miner. Stakkars jævel som må kjøre Avensis eller passat, og dertil få kjeft av sidemann (dame ja, men det tør jeg vel ikke si) fordi han er sliten og trøtt. Har ALDRI vært trøtt i en alfa! Dem har jeg valgt sjøl, og ungene digger dem😎
  6. Jeg berga 1 stk. Tror den lever i beste velgående i dag Lønnsomt var det ikke...
  7. Velkommen etter Grappa! Jeg har kjørt mappa diesel i GT, 156 og i 159 (2,4 ja) og i mange andre unevnelig merker. I dag har jeg en GT 3,2. Om jeg sammenligner den med en GT 1,9jtd som var mappa av Ultimo (jeg bruker bare dem) så gikk purka skammelig bra. Skulle jeg kappkjørt 540km til oslo mellom disse så ville 3,2 tapt av den enkle grunn at den måtte fylle bensin i Brummundal mens purka kunne kjørt tur retur på samme tank.. Og nå er jeg så gammal at jeg er tunghørt så da er ikke lyden viktig heller... Neste plan er mapping av min Guilia 2,2. Det skulle skjedd før, men nå blir det ca 20 mars. Hos Ultimo. Din 166 skulle jeg glatt handlet, men siden jeg som mange her inne har 6 biler så finnes det grenser. Jeg håper folk her inne skjønner det du har skjønt selv om du selvsagt argumenterer som en selger ute bygsel! For dere andre som har lyst men ikke tør: Jeg har kjøpt bil av grappa. Det gikk veldig fint! Og jeg har hatt ca 250 biler registrert på meg. 250 biler delt på 36 år med lappen blir.... 7 biler pr år 😎 Men Grappa: 166 fjes 1 er penere enn fjes 2!! For øvrig veldig kjekt å se at du er på Cuore igjen Bjarne! Du har vært sjeldnere her inne enn de fleste mannfolk får seg et haill!
  8. Sorry, jeg oppdaget ikke spørsmålet ditt før nå. Fra husken: Med motor i gang eller i alle fall tenning på: Kjør vindu helt opp. Kjør vindu helt i bånn og hold knappen i 5 sekund. Kjør vindu helt opp og slipp knappen. Da skal det virke.
  9. Da har bilen vært hos RSA Drammen siden mandag mens jeg har vært på reise. Skal plukke den opp søndag kveld og kjøre hjem. De fant hull i intercooler (noe jeg påpekte da jeg henta den) og ny er bestilt for levering 20. februar. Da tenker jeg traktorlyden blir mindre hørbar. Tror ikke hullet skyldes steinsprut da feilen var der ved utlevering nybil. Byttet tanklokk og dørhåndtak venstre foran (ustabil touch på låsing og opplåsing)
  10. 3000 hentepris eller + frakt med kassa. Det finnes jo 147 med 2,0 originalt, og jeg trodde ecu ville justere dette selv ved hjelp av både bankesensor og andre? Men dette må du sjekke ja. Jeg er ikke amatør engang😎
  11. Vi puttet en 2,0ts inn i en 1,8ts GTV. Vi byttet ikke elektronikk. Jeg har en komplett 2,0ts med girkasse liggende (bortsett fra ac-kompressor som ble donert til ei dame i nød) fra en 166 om det skulle være av interesse.
  12. Ikke at jeg kjører for å spare drivstoff, men jeg er ikke helt bevisstløs heller.... Og jeg er ikke kjent for å lage kø... Jeg fylte tanken (den er på 52 liter) fredag morgen og kjørte 230 km. Før ferja over Nordfjorden (nesten hjemme) viste den rekkevidde på 1032km på gjenværende drivstoff. Den oppga lenge mellom 1000 og 1100km rett før så det dette er stabile tall. Kjapp hoderegning sier 52/(1032+230) = 0,41 l pr mil. Det er vakkert i drittværet!! Om den oppgir riktige tall vet jeg ikke, men nåla på måleren har ikke beveget seg mye. Mandag morgen blir Eid Oslo og søndagen etter Oslo Eid. Ca 1080km. Det skal gå på en tank, og det har jeg bare klart på GT diesel før.Da kan jeg jo toppe både før og etter turen så får vi regne manuelt. Dritten er jo at jeg må kjøre Hemsedal og det er jo bare opp og ned og svinger hele veien. Den skal også innom RSA Drammen for justering av diverse som plager den (og dermed meg).
×
×
  • Opprett ny...