Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×

Runet

Regolatore
  • Innholdsteller

    6 082
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    64

Runet vant sist dagen den 9. september 2019

Runet hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

497 Splendido

Om Runet

  • Rang
    Regolatore

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Nordfjordeid

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jeg er sikkert bortskjemt, men jeg synes det er tragisk at Alfa ikke leverer en app med bilen. Jeg er blitt eldre og lat, så for eksempel det å kunne starte varmeren 10 minutt før jeg skal bruke den hadde vært kjekt ja. Appen finnes vel ikke og dessverre ikke noen varmer heller som man kunne startet på annen måte. Jeg kjøpte nettopp ny Volvo xc60 der Stelvio tapte fullstendig. Jeg hadde lett sittet med både Stelvio og Giulia på stallen om det bare var opp til meg, men det nytter ikke å si til fruen at hun må skrape is. Volvoen er nå kjørt 2600 km siden 21. desember, den har 400 hester og den har brukt 0,42 liter bensin på mila i snitt så langt. Via appen kan vi låse opp eller igjen, starte varmer, starte motor, sjekke batteristatus og drivstoffmengde, feilmeldinger (ingen så langt), kjørelogg +++ 2 siste ukene har den brukt 0,0 liter bensin på 40 mil. Hvis ikke denne alfafaceliften inkluderer litt for dem som ikke bare tenker kjøreglede, så blir det ikke solgt mange eksemplarer i dette landet. Vi er for late. Dessverre... NB: Jeg kjører selv en 2019 Giulia, men der var det heller ikke noe sånt å få, og da har jeg helt siden 1992 startet varmeren på mine MB-er med fjernkontroll. Alfa er bortimot akterutseilt på alt bortsett fra kjøreglede (og design).
  2. Samme problem på Giulia...
  3. Har bare opplevd swirlflaps på BMW. BMW flapsene er (var... dette var på en 2004, mulig endret nå) av metall og det hele ender med overhaling av toppen. Har flaps reist inn i innsuget og tygges av ventilene, så høres det ut som klar ventiltikking. Deretter blir det dårlig kompresjon. Sist jeg fikk den meldinga du har nå ( på en 150hk alfa diesel), så var intercooler full av olje og sot. Det skal vel egentlig ikke gå an, men sånn var det.
  4. Haha! Alle som har gått innkjøperskolen vet at man aldri skal gi et bud. Man skal be selger komme med en pris og man skal si at jeg spør ikke flere ganger, så gå i kjelleren nå!! Men som selger må jeg si at du som kjøper må kunne leksa di. Jeg liker ikke nye landsmenn som starter med pruting uten å ha stillet et jævla spørsmål om bilens tilstand. Av en eller annen merkelig grunn så er bilens tilstand helt uinteressant for sånne. Nei, jeg er ikke rasist. Svært ofte må jeg si at du får ikke kjøpe bilen uansett fordi du ikke vet hva du kjøper. Selv kjøper jeg 95% av alle bilene mine usett. Men da har jeg spurt om absolutt det meste i forkant, og deretter handler det om prisen.
  5. På en sånn bil ville radio/dab eller musikkanlegg uansett blitt min sisteprioritet uansett hva som en gang var originalt eller riktig nå. Jeg har for eksempel DAB i Volvoen og Giuliaen, men i feks GT med Busso eller på Lotusen så brukes ikke sånt. Der sånne ting helt bortkasta.
  6. Søndag før uke 3 kjørte jeg Giulia til Trondheim. Det er ca 500km. Vel fremme hos Quattroporte i Trondheim lastet vi opp hans 159sw (optimert 170hk diesel) og fortsatte nordover på en Frislid salgsrunde. Altså 2 sjåfører eller vi kan kalle det en selger og meg som hjelpemann. Målet var Mosjøen, Mo i Rana, Bodø, ferje over til Moskenes og Svolvær, Harstad, Narvik og så nedover igjen til bartebyen hvor jeg kjørte G hjem igjen til Nordfjordeid. Vi snakker vel 3000km totalt. Den 159en imponerer meg. Lastet til randen med vareprøver. Sterk, stille (fordel når det er en diesel) og den fikk gjennomgå så til de grader på rævva veier med storm , snø og regn og stort sett isdekke på piggfritt, men den gikk som et tog (da tenker jeg ikke på NSB med tids og signaltrøbbel) både opp og ned. Med unntak av stengte veier og venting pga semier som sklir bakover (ser ut som vogntoga klarer dette bedre) så gikk turen veldig bra. De ti-setene er ganske utrolige! Skal innrømme at jeg savnet 159en da jeg hoppet inn i Giuliaen i Trondheim for å kjøre resten hjem, men merkelig nok så vokste også den på dette. Rett og slett en kjøreglad bil! Det som faktisk irriterer meg mest på den er et litt overivrig esp-system. Får liksom ikke kjørt aktivt nok på glatta. (med aktivt mener jeg ikke å kjøre farlig fort altså..) Poenget mitt? Dette er en helvetes tur på vinteren for bilister flest. Mer enn normale folk vil si er greit. Da vi ankom Qauttroportes hjem i Trondheim om kvelden så sier fruen huset: Orker du fortsette 500 km videre hjemover nå da Rune? Svaret var at jeg gledet meg og jeg kunne betalt penger for å få lov å kjøre videre om jeg måtte det. Det kunne jeg aldri sagt om jeg rattet en Avensis, 3-serie, Passat eller andre trøtte greier. Da hadde jeg bare tenkt på senga og brukt en ekstra dag. Turen hjem fra Trondheim gikk smertefritt og jeg kom meg over Strynefjell minutter før det stengte i 2 dager. Men min statistikk på at det nesten alltid er en Toyota først i køen blir bare mer og mer en sannhet. Herregud for en menighet av treige folk....
  7. Jeg tipper den aldri har fått nytt kupefilter/pollenfilter (selv om den har fulgt servicer) Sjekk også at det ikke ligger løv eller annen dritt i dreneringer foran frontruta og panser (under plastdekselet der)
  8. Kul bil som ser bra ut fremdeles til tross for 14 år på baken. Jeg var på nippet å kjøpe en sånn for mange år siden, men valgte en MB GL i stedet fordi mange innlegg på nett skremte meg på kostnadene på en sånn. Nå blei GLen likevel den verste bilen jeg har hatt kostnadsmessig, så jeg kunne like godt valgt en RR. Jeg tipper du får det som meg: Drivstoffet blir den minste kostnaden😁
  9. Trøkk: Jeg ville venta til du har prøvd den litt. Det er ikke tunge bilen så den er ikke akkurat treig som den er heller. MVA: Firmaer har ikke fradrag for mva på personbiler verken på leia eller innskuddet selv om det er firmabil. Ikke engang på dieselen eller vedlikehold er det fradrag for mva. Leasingselskapet derimot har fradrag for mva på kjøpet av bilen. Biler til drosjenæring, skolebiler og likbiler har egne regler.
  10. Jeg leaser Giulia 2,2. Det går fint det💪 Er heller ikke så veldig vanskelig å lease videre om leien er ok hvis du blir lei av den. Prutinga blir i så fall på kontantdelen.
  11. Jeg kan forresten tilføye at på dette bildet hadde bilen for liten gummi på 18" felger. Jeg monterte ny gummi med riktige dimensjon litt utpå første sommeren etter at jeg kjøpte den. Dette blir garantert en av de få bilene jeg kommer til å angre på at jeg solgte....
  12. Alcantara i midten. Original Alcantara er meget sterkt og man sitter som støpt. Skinn på sidene. Har man litt stor rumpe så blir det vanskelig å treffe bunnen i setene hvis det er Alcantara på siden😎
  13. Hva med definere Cuore som et trossamfunn? Vi er da over 50 true believers så da kvalifiserer vi til 1237 kroner pr medlem i statsstøtte? Alfaguden er vel fin å tro på den? https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/staten-vil-gi-1237-kroner-for-hver-religiøse-person-12-millioner-personer-får-ingenting/ar-BBXSxc0?ocid=spartandhp
  14. Min far kjøpte også alltid setetrekk til sine nye biler. Han satte de på når han solgte dem fordi han selv skulle ha gleden av de originale. Nå skal det sies at de originale også så ut som nye etter 6 år (som han hadde bilene) så jeg skjønte ikke vitsen med å dekke til, men han mente tydeligvis at de var godt brukt.
×
×
  • Opprett ny...