Gå til innhold

Runar

Capo di tutti capi
  • Innholdsteller

    950
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    21

Runar vant sist dagen den 17. juni

Runar hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

244 Splendido

1 følger

Om Runar

  • Rang
    Capo di tutti capi

Demografi

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

2 605 profilvisninger
  1. Jeg trenger ett stykk spylerdyse, altså den som sitter på/i støtfangeren. Ny koster denne 1 200 kr, men den har gått ut av produksjon så verkstedet kan ikke skaffe den. Den har tidligere blitt solgt i flere utenlandske nettbutikker for rundt 700 kr, men nå er det ingen som har den på lager. Jeg har ringt rundt til bilopphuggerier, men ingen kan hjelpe meg. Jeg heller har ikke funnet privatpersoner som selger den brukt, verken i Norge eller i utlandet. Så slik saken står nå er det å studere lovverket snart det eneste alternativet jeg har igjen.
  2. Takk for svar! Vet du tilfeldigvis hvor jeg kan finne typegodkjenningen, eller hva det kalles på engelsk? Jeg fant dette innlegget her på forumet, hvor det (for 146) henvises til en felles europeisk typegodkjenning.
  3. I denne episoden av «Runar bruker altfor mye tid på noe ubetydelig» skal vi ta et dypdykk ned i lover, forskrifter, direktiver, og reglementer, for å forsøke å finne svaret på spørsmålene vi alle lurer på: Hvor står det skrevet at lyktespylere er et krav på biler utstyrt med xenon-lykter, og hva kan man gjøre for å unngå karakter 2-feil på EU-kontrollen når den ene spyleren på GTAen ikke virker? Jeg vil først få advare om at dette innlegget henviser til og siterer flere tekniske og juridiske dokumenter, og kan oppleves som noe tunglest. Jeg skriver det aller mest for min egen del, men håper andre kan ha nytte av (eller finne glede i) å lese det. Så, la oss begynne! Hvor står det skrevet at lyktespylere er et krav på biler utstyrt med xenon-lykter? Et søk med vår favorittsøkemotor fører oss til en rekke artikler og mange innlegg på flere ulike diskusjonsfora, som alle sier at biler med xenon-lykter må ha lyktespylere. Men, felles for alle er at ingen henviser til faktiske lovtekster. Med ett unntak! Ett innlegg peker på et UN-ECE-reglement, nærmere bestemt UN Regulation No. 48 - Installation of lighting and light-signalling devices, hvor vi i den nyeste utgaven (revisjon 12 fra 2014) kan lese følgende, under punktet «6.2.9 Other requirements»: Dipped-beam headlamps with a light source or LED module(s) producing the principal dipped-beam and having a total objective luminous flux which exceeds 2,000 lumen shall only be installed in conjunction with the installation of headlamp cleaning device(s) according to Regulation No. 45. Nå er vi inne på noe! For de interesserte, så definerer reglement nr. 45 blant annet de tekniske kravene til lyktespylere. Veldig interessant lesing, men dessverre ikke relevant for den videre reisen vår. La oss nå ta en titt på norsk lovgivning. Vi begynner med kjøretøyforskriften, som jeg er sikker på at alle her inne har et kjært forhold til. Det relevante i denne forskriften er kapittel 28: Lys, lyssignal, refleks. Kapittelets første paragraf lister opp en lang rekke direktiver som angir de gjeldende krav til lysutstyr på bil, og her kan vi se at grunndirektivet (grunnreglene) for lysmontering, direktiv 76/756/EØF, ble endret av blant annet direktiv 2007/35/EF. Det direktivet er litt rotete bygget opp, så jeg klarer ikke plukke ut et enkelt sitat, men konklusjonen er at direktivet kobler de tekniske kravene i reglement nr. 48, som sier at lyktespylere må installeres, sammen med grunndirektivet for lysmontering. Ergo er lyktespylere nå et krav i henhold til norsk lov, dersom lyspærenes styrke overgår 2 000 lumen (totalt?). Vi har nå besvart den første delen av spørsmålet, og kan gå over til å finne en løsning på den ødelagte lyktespyleren som for øyeblikket setter en svært effektiv stopper for mitt Alfa-eventyr. Hva kan man gjøre for å unngå karakter 2-feil på EU-kontrollen når den ene spyleren på GTAen ikke virker? I Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy (versjon 3.0) finner vi punktet «4.1.6. Hovedlykter - lyktespyler (dersom det er obligatorisk)», med «Visuell kontroll og kontroll av virkemåte» som kontrollmåle og «Virker ikke» som hovedgrunn for mangelmerknad. Det er altså ingen tvil om at en lyktespyler må virke når den er montert, men legg merke til parentesen med teksten «dersom det er obligatorisk». Vi dykker videre, og tar en titt i Vegvesenets veileder til kontrollinstruks versjon 3.0, hvor vi finner følgende under punkt 4.1.6: «Merk at enkelte kjøretøy med bl. a. LED og Xenon er levert fra fabrikk uten lyktespyler da lysstyrken innebærer at det ikke er krav til lyktespyler». Vi har tidligere fastslått at kravet om lyktespylere bortfaller dersom styrken på lyset ikke overstiger 2 000 lumen. Jeg vet ikke hvor sterke lyspærer som sitter i GTAen per dags dato, men et søk på lyspærer av samme type viser at de fleste gir over 3 000 lumen. Jeg legger derfor fra meg dette sporet inntil videre. Naiv som jeg er, tenker jeg at det må da finnes en måte å få unntak fra kravet om lyktespylere, selv med lys sterkere enn 2 000 lumen. I kjøretøyforskriften § 1-11 nr. 2 kan vi lese at «[r]egionvegkontoret kan gjøre unntak i enkelttilfelle fra bestemmelsene i denne forskrift, med unntak av kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 41, 42, 43, 46 og 47», og som dere kanskje husker blir kravene til lysutstyr satt i kapittel 28. Kanskje dette kan gå? Men så stopper det litt opp. Kjøretøyforskriften § 1-11 nr. 3 sier nemlig at «bestemmelsene [om unntak] gjelder bare i den utstrekning EØS-avtalen tillater unntak», og jeg har ikke klart å avgjøre om EØS-avtalen i denne saken faktisk tillater unntak eller ikke. Jeg fant et vedtak fra Samferdselsdepartementet, hvor de skriver om § 1-11 nr. 1 (og som jeg vil tro også gjelder nr. 2) at «bestemmelsen må tolkes i lys av Norges EØS-rettslige forpliktelser, jf. § 1-11 nr. 3 jf. EØS-loven § 2, som innebærer at det ikke kan dispenseres dersom dette vil være i strid med EØS-rettslig regelverk», uten at jeg ble så veldig mye klokere. Jeg har fundert litt for lenge på dette nå, men føler jeg går i sirkel: Kjøretøyforskriften, gjennom UN-ECE-reglement nr. 48, setter krav til lyktespylere dersom bilen har xenon-lykter. Kjøretøyforskriften åpner samtidig for unntak fra dette kravet, så lenge det ikke er i strid med EØS-rettslig regelverk. Men er ikke UN-ECE-reglementet et EØS-rettslig regelverk? Og hva kommer øverst av kjøretøyforskriften og kontrollinstruksen (for eu-kontroll)? Hvis noen med juridisk kompetanse har orket å lese alt jeg har skrevet, så blir jeg veldig takknemlig for innspill, spesielt til delen om unntak fra regelverket.
  4. Vi dytter denne til topps! Tro det eller ei, men hvorvidt GTA-en blir EU-godkjent eller ikke står og faller på om jeg får tak i denne delen. Hadde den ikke gått ut av produksjon og vært umulig å få tak i, hadde jeg nesten vurdert å kjøpe den fra det lokale verkstedet for rundt 2 200 kr.
  5. Takk for kaffen, og for den hyggelige bilpraten med deg og @Quattroporte! Neste gang satser jeg på å kjøre GTAen 😃
  6. Annonsen er merket som solgt, har du kvittet deg med bilen? Hvis du fortsatt har den, så er jeg veldig interessert i høyre lyktespyler (passasjersiden), den som sitter i fangeren. Kan du klare å demontere den uten at den blir ødelagt?
  7. Jeg trenger den høyre lyktespyleren til min 156 GTA, da den jeg har er brukket på en slik måte at den trolig ikke kan repareres. Den skal se slik ut:
  8. Du er en knupp! Jeg sendte deg en e-post nå ☺️
  9. Takk! Jeg tror de skal være kompatible. Hadde du vært villig til å la meg prøve de (en eller begge) og se om jeg får høydejusteringen til å virke? Og hvis de virker, så kjøper jeg begge!
  10. Mulig! Har du delenummeret eller et bilde? Alternativt chassisnummeret så jeg kan sjekke kompatibilitet i ePer.
  11. Jeg er på jakt etter to styreeheter/ballaster/ecu-er til Xenon-lyktene på min 156 GTA (2002-modell). De jeg har kjøpt fra utlandet, som skal være kompatible, vil av en eller annen årsak ikke justere høyden på lyktene. Hvis noen har disse liggende og er interessert i å selge, helst fra en 156 (pre-facelift eller facelift, begge skal fungere), så blir jeg veldig glad!
  12. Bilen går nå (takk igjen, @Peer!), så nå gjenstår kun EU-kontroll 😁
  13. Her er et bilde av den faktiske synderen. I sprekken dere ser midt på bildet er det et stort hull, og det er flere hull under teipen, så det er kanskje ikke så rart at bilen ikke ville samarbeide.
  14. Perfekt! 😁 Er det hele den delen som er avbildet på bildet jeg postet, eller kun en liten del av den?
×
×
  • Opprett ny...