Gå til innhold

Runar

Capo di tutti capi
  • Innholdsteller

    930
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    19

Runar vant sist dagen den 8. mai

Runar hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

230 Splendido

1 følger

Om Runar

  • Rang
    Capo di tutti capi

Demografi

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

2 161 profilvisninger
  1. Her var det flere begreper jeg ikke kjenner til. Vil det si at du støtter @Rune R. i at det kan være bensinpumpen som har tatt kvelden, eller at videoen min viser det motsatte?
  2. Det skal nok gå helt fint! Jeg må bare finne tid, og klare å demontere sensoren fra min bil først, så jeg vet hvordan det gjøres
  3. Jeg koblet fra det ene røret som fører bensin til motoren, og når jeg da skrudde på tenningen uten å starte bilen, så rant det bensin i underkant av fem sekunder før det stoppet. Jeg tolket dette som at bensinpumpen fungerte. Hva tenker du? Det kan hende pumpen kan styres via Multiecuscan, det skal jeg undersøke!
  4. Det hadde vært fantastisk! Jeg er borte på jobb denne uken, men skal se om jeg får demontert sensoren helt til helgen, så tar jeg kontakt!
  5. Hvis fristen er mars 2019, men man venter til januar 2021 med å få bilen godkjent (usannsynlig ja, men lek med tanken), så gir det ingen mening at fristen for neste kontroll blir mars 2021. Det eneste logiske, i mine øyne, er at ny frist blir to år etter forrige godkjente kontroll, uavhengig av når den opprinnelige fristen var. Så da får vi enten vente på fasiten, eller ta en telefon til Vegvesenet over helgen!
  6. Ja, i verste fall blir bilen avskiltet på stedet. Med de gamle reglene kunne det gå opp til to måneder fra fristens utløp til bilen ble begjært avskiltet, men slik jeg har forstått de nye reglene kan/vil dette nå skje umiddelbart etter at fristen har gått ut. Jeg finner ingen kilder, men jeg tipper den nye fristen blir to år etter siste godkjente kontroll, uansett om bilen avskiltet i mellomtiden. Hvis du lar bilen være avskiltet til september, blir neste frist september 2021.
  7. Det skal jeg gjøre, så snart jeg får løsnet den! Har du noen gode tips til hvordan jeg måler motstanden? Et godt gammeldags multimeter?
  8. Takk for det! Jeg har ikke prøvd å taue den i gang, nei. Tanken har ikke slått meg før nå, for bilen starter jo men stopper av seg selv så å si umiddelbart. Er det verdt et forsøk Det kan godt hende det er noe feil med en av bilens mange hjerner, men bilen har ikke vært vinterkjørt på mange år så det overrasker meg hvis salt er årsaken!
  9. Multiecuscan ga meg fire nye feilkoder i dag, men jeg har tuklet med batteriet og gassen og koblet ting fra og til, og feilkodene kom ikke tilbake etter at jeg slettet de, så jeg avventer litt til før jeg undersøker nærmere. Men jeg har de, og det du nevner, i bakhodet! For de interesserte så fikk jeg følgende feilkoder: P0120 - Throttle potentiometer P1121 - Throttle potentiometer track 1 P1122 - Throttle potentiometer track 2 P1687 - Motorised throttle (stop learn)
  10. Jeg tror jeg har lokalisert den ene enden av kabelen, i en boks rett ved luftmengdemåleren: Slik jeg forstår det sitter selve sensoren i andre enden av kabelen. Den ender under bilen (se neste bilde), og jeg er litt usikker på hvordan jeg går videre. Rester etter understellsbehandling har satt sine spor, men kabelen ser ut til å gå inn bak et eller annet slags deksel. Dekselet er festet med en skrue eller bolt (på høyre side av bildet), men ser ut til å være sperret inne av en annen mutter: Vet du hvordan jeg får løs sensoren? Jeg har fjernet bunnplaten så har tilgang på undersiden av bilen.
  11. Verken fulladet batteri eller nullstilt gasspedal utgjorde noen forskjell. I videoen under starter jeg bilen uten å røre gasspedalen: Hva tror du, @Landmann? Er det verdt å se nærmere på veivakselsensoren og/eller kamakselsensoren?
  12. Takk, jeg fører det opp på listen over ting som må undersøkes nærmere! Mine forsøk på å starte bilen i går ser ut til å ha tappet batteriet, for når jeg nå prøvde å starte bilen, etter å ha latt tenningen stå på i 90 sekunder og deretter av i 90 sekunder, skjer det ingen ting. Jeg får lade opp batteriet og prøve igjen i morgen.
  13. Takk for forslaget! Det ser ut til å være en ganske rask og smertefri prosess: Skru på tenningen (vri nøkkelen til MAR) og la den stå i 90 sekunder Skru av tenningen (men ikke ta ut nøkkelen) og la den stå i 90 sekunder. Start bilen uten å røre gasspedalen. La bilen gå på tomgang i minst 10-15 minutter. Men jeg finner litt ulike instruksjoner for de neste stegene. Noen sier du skal skru av bilen og la den stå i minst ti minutter før du starter den igjen, mens andre sier du umiddelbart skal ta med bilen ut på en lang og variert kjøretur. Har du noen mening om hva som er «riktig»?
  14. GTA-en er visst ikke helt ferdig med vinterdvalen, for den vil ikke starte. Eller, den starter, men dør etter tre-fire sekunder. Batteriet er fulladet, og jeg har fylt på helt ny bensin med høy oktan, samt kondensfjerner. Ingen varsellamper lyser konstant, men under noen av forsøkene sto det «Failure No Connection» på skjermen i et par sekunder. Et søk på denne meldingen førte meg til dette emnet hos Alfaowner, hvor et par sikringer (OIL og ABS) over batteriet ble utpekt som syndere. Hos meg ser disse hele ut, men ABS-sikringen er feil ampere (den er 50A men skal være 60A). Jeg tror ikke sikringene er årsaken til problemet jeg opplever, men tenkte det var verdt å nevne. Jeg koblet ut luftmassemåleren, og da gikk bilen ujevnt i kanskje fem sekunder før den døde på samme måte. Jeg sjekket også bensintilførselen, og når jeg skrur på tenningen, uten å starte bilen, renner det bensin i noen sekunder før det stopper. Det er tilstrekkelig med kjølevæske og olje, men oljen er lysebrun (som smeltet sjokolade). Olje og oljefilter ble skiftet for under ett år siden. Videre lå det lagret fire feilkoder (se vedlegg), men de kom ikke tilbake etter at jeg slettet de. Feilkodene var P1173 Mixture 1 strength (additive), P1176 Mixture 2 strength (additive), P1177 Mixture 1 strength (multiplicative), og P1178 Mixture 2 (multiplicative). Jeg fant dette emnet her på forumet, men der var problemet en tilgriset luftmassemåler. Jeg tror ikke luftmassemåleren er problemet mitt, for da hadde vel bilen startet, dog gått ujevnt, da jeg koblet den ut? Har noen vært borti noe lignende? Jeg er tom for ideer, så alle forslag er til stor hjelp!
×
×
  • Opprett ny...