Gå til innhold

Kallisman

Apprendista
  • Innholdsteller

    31
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

    Aldri

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutro

Om Kallisman

  • Rang
    Apprendista
  • Bursdag 19.06.1978

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Oslo

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jeg har en 2004/2005 Crosswagon jeg har planer om å selge. Førstegangsregistrert på slutten av 2004 i Tyskland, men jeg tror det er en 2005-modell. Den ble bruktimportert til Norge av Sandven A/S i Bergen, og jeg kjøpte den av dem i mars 2008. 150hk 1.9 JTD 16V, 4x4, Distinctive, mørk grå metallic lakk, beige skinninteriør, webasto, sommer og vinterhjul... Gått ca. 150 505 km. Det er noen ting som ikke er helt bra: Bilen har GPS, men får ikke inn GPS-signal lengre. Mistenker dårlig kontakt i antenna. Radioen har heller ikke bra signal. Hjulet som justerer temperatur på passasjersiden virker ikke, men man kan justere begge fra førersiden. I bakkant under takluka mangler det en slags guide som skal styre vanndråper ut til sidene, så hvis man vasker bilen med høytrykk kan det dryppe litt. Det er klakkelyder i hjulopphenget foran. Div. foringer er slitte. Kan feile på neste EU-kontroll. Har slitt med dårlig kontakt til den ene dysa i motoren, men det har egentlig fungert greit etter at jeg bøyde litt på pinnene. Det har begynt å ruste litt der bakfangeren er festet i hjulbuen. Div. steinsprutskader og noen andre skader i lakken. Festene til speilene korroderer og blir hvite. Gassdemperene til bakluka bør byttes før vinteren, siden de er ganske slappe. Det mangler også en av knottene som dytter bakluka ut når man låser opp. Litt rust på bremseskivene, siden den har stått mye stille i det siste, men det blir nok borte med noen kraftige oppbremsinger. Bærer preg av å være brukt. Trenger en god rens/polering etc. Jeg vurderer å få dette gjort av noen som er gode til det. Flere bilder: https://picasaweb.google.com/114165897420872941189/AlfaRomeoCrosswagon?authuser=0&feat=directlink Pris: ca. kr. 90 000,- + reg. som den er nå. Er det noen som er interessert?
  2. Jeg reiser fra Oslo. Har svart deg på PM også, Klingenberg.
  3. Hei, jeg og dama skal på landstreffet og hadde tenkt å kjøre egen Alfa Romeo, men nå har jeg fått en utfordring. Dynamoen tok kvelden i helga, og da jeg ringte verkstedet i dag, sa de at de ikke får ny før til uka for den finnes ikke på lager i Norge. Dermed har jeg bare en gammel Fiat Punto leiebil, og det er ikke akkurat noe særlig å komme med på KARN landstreff. Ikke at jeg har lyst å kjøre den så langt heller... Savner Alfan min! Er det noen som har bedre alternativer på kort varsel? En Alfa som kunne tenke seg å bli leid ut for en tur? Noen som skal samme veien og som har plass til et par passasjerer med litt bagasje? Vi skal bo på Solvang Camping ved Vangsnes, og tenkte å reise etter jobb på fredag.
  4. Hei, jeg har en 2004-modell. Dette er nok et sent svar i forhold til kjøp av bil, men kan hende det hjelper noen andre som lurer. Den har akkurat passert 100 000 km. Det jeg har vært borti, er som du sier bærebruer foran. Byttet pga. av dårlige foringer flere ganger. Stemmer med den lyden du hører og når den kommer. Har hatt hull på slange fra turbo til intercooler og dårlig EGR samtidig. Disse er enkle å bytte. Virker som dette er et vanlig problem på 150HK jtd-motor. Vaier til parkeringsbremsen røyk på ene siden. Disse er ikke standard 156, så de koster litt mer. Enkle å bytte. Mange deler er like en vanlig 156, men det er en del forskjeller. Kan være greit å sjekke delenummer mot din modell i e-per. Kan bekrefte at reg. reim anbefales byttet hvert 3. år. Oljeservice hver 10 000, hovedservice hver 20 000 km. Sjekk under for lekkasjer, olje osv. Min ser ut til å lekke litt olje et sted ved girkasse eller diff. foran. Har ikke funnet helt ut av det ennå. Hadde et hull på kjølerør for servoolja. Da ble det tomt ganske fort, og hørte pumpa ule. Det hadde visst ligget en stein og gnisset mot røret et sted til det ble hull. Tror ikke pumpa har kommet seg helt etterpå, for den uler litt fortsatt, men fungerer helt fint. Langt vanskelig og dyrt rør å bytte. Verkstedet tok ikke sjansen på å prøve å reparere det, siden det er så høyt trykk. Klimaanlegget kjøler ikke like bra som før lenger. Mulig det er lite gass igjen. Skal få det sjekket snart. Kontrollen for klimaanlegget på passasjersiden virker heller ikke. Virker som dårlig kontakt. Vindusheis bak på samme side er også, død, men siden jeg nesten aldri har passasjerer der har jeg ikke prioritert å feilsøke det ennå. Når det gjelder rust er det veldig lite så langt. Fikk litt på hjulbuen bak der støtfangeren er festa. Noen hadde brukt feil skrue der. Virker som sidene er magnet for skader fra andres dører på trange parkeringsplasser. Ingen beskyttelseslist. Det blir fort steinsprutskader på panseret, men jeg har ikke sett noen av dem ruste, det er bare overfladisk. Det er det jeg kommer på nå. Hvis noe er uklart er det bare å spørre. Karl Ove
  5. ...og jeg som trodde LED skulle være forholdsvis solid. Ingen tynne glødetråder, og alt er jo støpt inn. Får håpe de jeg har kjøp vil fungere bedre. Men du har rett i det med motstand. Eller går det an å skru av dette i "hjernen" til bilen på noen måte? Blir det ikke veldig varmt i lykta med motstand liggende inni der?
  6. Jeg er lei av å bytte parklyspærer. Dyre er de også... Er det noen som har prøvd å erstatte parklyspærene (H6W) med LED-lys på 156 post face-lift? Har funnet flere forskjellige pærer online som passer med spesifikasjonene, men det står at de ikke må stå for nær halogenlamper da de vil smelte. (Og det dekkes ikke av garantien.) Vil det bli så varmt i lyktene på denne bilen, eller bør det gå bra? Må jeg ha motstand i parallell for å unngå melding om at pæra har gått? Vil LED-lamper spre lyset nok til å fungere her, eller lyser de bare rett fram? Det ser jo ikke ut til å ha noe for seg sånn som lykta er bygd. Er det lovlig å bytte ut? Det ble mange spørsmål på en gang, men jeg håper noen har fornuftige innspill å komme med her.
  7. Nå har bilen min vært på verksted flere ganger, og til slutt fant de ut av det:) Det var visst et laget der mellomakselen går inn i diffen bak som måtte byttes. Har ikke hørt noe til ulyden etter den reparasjonen, som heldigvis ble dekket av bruktbilgaranti, så jeg regner med det er i orden nå. Ellers takk for alle tilbakemeldinger her.
  8. Takk for sist! Var morro, selv om det gikk i tregeste laget med meg bak rattet. Armene begynner å komme seg nå. Tror dette er bra trening:P Forresten, du verden så lettstyrt Alfa'n føltes etterpå...
  9. Ble det etter 21:40? Jeg kan og vil være med.
  10. Til og med jeg får lyst til å delta her, men er nok ganske inkompetent på området. En god start hadde sikkert vært et sted å mekke og en egnet bil å mekke på. Eller hva mener dere? Blir nok uansett moro å se på neste år også. Hadde jeg bare visst hvem jeg skulle heie på.
  11. Av en eller annen grunn har lyden forsvunnet nå. Har i alle fall ikke hørt den de siste par dagene. Blir vanskelig å finne ut hva det var, da. Men den kommer nok plutselig tilbake! Er det ingen som vet om det er samme oppheng på crosswagon som annen 156?
  12. Jeg kan tenke meg å være med, hvis det passer.
  13. Kommer an på kilometer og kjørestil. Lagrene på min Fiat Ritmo diesel i gamle dager holdt 30 000km med hard pendling på svingete veier. Skal du teste hjullager holder det med 50 kmt og litt leiking fra side til side i din egen fil. Noen sier de også kan kjenne slark ved å riste i hjulet med oppjekka bil. Hvor langt er bilen din gått da? Min 2005 156 er gått 92000km nå, og jeg mener jeg hører antydning på høyre foran. Har gått ca 42000 nå. Det varierer hva slags veier jeg kjører på, men jeg er ikke kjent for å kjøre rolig i svingene. Og så har det jo blitt noen runder på bane. På høyre forhjulet mitt kan jeg kjenne slark selv når den står på bakken, men var sikker på det kom av foringene. Kanskje det er begge deler.
  14. Jeg har også tenkt på hjullager, men pleier ikke dette vare mer enn i underkant av 3 år? Har ikke merket noen store forskjeller i sving. Ikke noe mer enn ved kjøring rett frem. Men bør kanskje finne meg en plass å kjøre i ring.
  15. Det er alltids en mulighet, men den gikk jo stille iallefall i et par uker etterpå. Håper i tilfelle det ikke er noe dyrt... Er Crosswagon ikke en off-roader da?
×
×
  • Opprett ny...