Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres     

  1. Siste time
  2. noen som har bygget registerstrammer som går på oljetrykk til en manuell strammer? alfa romeo 3l 12v 😊
  3. I dag
  4. Jepp jeg oppdaget også at jeg bommet på utsagn om at TPS sender til injection ecu. TPS er koblet mot tenning og Fuel cut switch mot injection. Min pierburg solenoid var defekt så jeg har montert justerbare wastegate kontroll. Vet du hva delenr på ny vs gammel luftmengdemåler er?
  5. Sant nok ang gamle spjeldsensorer. Men det er rart om det er bryter i stedenfor potmeter da jeg har trinnløs spenning ut når jeg tørner på spjeldet. Trinnløs i form av såpass stabil at det neppe kan komme av dårlig kontakt i en bryter. Det blir sikkert fort mer kostbart enn antatt ja.. Har heldigvis brebåndslambda montert allerede, ville ikke vært uten det på gammel turbobil. Ser at blandingsforholdet er noe ustabilt og det er vanskelig å få rik nok blanding ved fullast og "høyt nok" trykk, samtidig som man har støkiometrisk blandingsforhold på cruise. Er i gang med innkjøp av bedre bensinpumpe som første steg. Vurderer Walbro GSL 392...
  6. Grevling i taket Lyddemping, part deux: Etter at dørken var mer eller mindre heldekket med Silent Coat-plater, vendte jeg blikket oppover – bokstavelig talt. Her skal det limes 30mm skum, som igjen skal dekkes av tekstil. Eller limt taktrekk, om dere vil. Disse halvt fjerna, originale dempemattene kunne sikkert gjort en fullgod jobb i all uoverskuelig framtid, men etter å ha forsøkt å lime en bit SilentCoat på ei av dem – uten hell, bestemt jeg meg for å fjerne dem. Taktrekk og skum skal limes med kontaktlim (vil jeg tro), noe som garantert har bedre festeevne enn selvklebende butylplater. Men siden jeg for alt i verden vil unngå å...
  7. Har ikke flowmeter, men tror ikke det er utslagsgivende da feilen ikke ble lagt tidligere og jeg har ikke justert TB siden det. Eneste justeringsmulighet på throttlebody er en setskrue som justerer spjeldgapet på åpent spjeld.
  8. Skal du ikke vise oss hva den kan på banen da?
  9. He-he... Det blir egentlig bare et rom i oppkjørselen hvis man ikke har en bil til å ha i den. Jeg får ta meg en tur på Corsaen til helgen for å lukte og høre på bensin som blir forbrent på riktig måte ;-)
  10. Bøllete lyd er jo greit når bilen lever opp til lyden. Ble helt rett det der! Vi hadde også storopprydiing i garasjen nylig, herlig å ha ting på stell!
  11. I går
  12. Endelig fått litt tid til garasje også. Regn lørdag kom som bestilt. Prosjekt "få mest mulig opp fra gulvet" kom et steg lenger med feste til QuickJacksene på veggen.
  13. Heldigvis funker alt som det skal både med girkasse og eksos. Bøllete lyd, men kanskje litt fet blanding?? 0a1c7a3d-7ff6-411a-bf0d-b9f9bd1a2afe.mp4
  14. 4 juli er årsmøte lagt til Minnesund. Det er bestemt ja.
  15. Vedrørende 75 turbo TPS og verdiene som er angitt som du sliter med å oppnå. Har du verfisert at Trotle body er riktig justert, ref inngangsnote i prosedyren?
  16. TPSen gir kun signal til tennings ECUen. Men du må kjøre med begge originale ECUer da drivstoff ECUen fortsatt trenger RPM signalet. TenningsECUen er koblet fra coilen, så MSD enheten kontrollerer tenning med signal fra en MAP sensor og turtall. DrivstoffECUen får ikke noe signal fra TPS. Den får signaler fra luftmengdemåler, turtall og vanntemperatur. Problemet jeg hadde var at TPS var byttet ut med en fra 2.0 TS som er en av på bryter. Dermed ble tenningskurven aldri bra, men var justert slik at bilen fungerte på maks boost. Jeg manglet såpass mye originale deler at å bygge om til original ikke var mulig. Jeg regner og med at...
  17. Har 3 stk 2mm shims til t-bar.
  18. Liten oppdatering, glemte bilde, men heller ikke så mye å ta bilde av. Har lagt merke til det tidligere, men glemte helt av det. Bakaksling var litt over til høyre av bilen. Når jeg monterte t-bar etter overhaling brukte jeg de shimsene som sto på, på samme plass. Når jeg fikk på breiere hjul, subbet det såvidt på høyre side, men nå er det ordnet👌 Den står nå 100% i senter! Bare håper jeg ikke må ha ny forstillingskontroll! Har 3 ekstra 2mm shims til salgs om det er noen som trenger. Bestilte 4, trengte bare 1🤣
  19. De gamle spjeldsensorene er oftest ikke trinnløse potmetere. Så derfor trenger de å byttes ut for å få noe velfungerende med datasprut. Alternativt på man kjøre med map-korreksjoner og bruke mye jobb på bryteren for å få en god accel enrichment. Hva det koster med et oppsett nå for dagen med ms er jeg usikker på med tanke på svært volatile valutakurser, men du burde nok regne med iallfall 15k med sprut, ledningsnett, sensorer (husk WBO2), reléer, sikringer, tenningsmodul osv osv. Og så skal det kobles opp. Tidsforbruk på det om man har grei gang på det er ca 10 timer. Pluss gjerne like mye i feilsøking før man kan...
  20. Mener på det, skal vist være årsmøte først på dagen, se Facebook gruppen
  21. Siste uke
  22. Har vurdert og vurderer fortsatt begge deler. Tror ikke MS2 eller 3 setup blir så dyrt egentlig men så er det timene da... Hvis du kjører msd tenning og original injection så har du vel original TPS fortsatt i bruk? TPS er jo koblet opp mot ECM. Kanskje du kan måle signal ut spenning på stengt/åpent spjeld for meg? Hadde vært ultranice!
  23. Har prøvd meg på dette men får ikke signalet ved stengt spjeld under 3v. Kan selvfølgelig være feil på min TPS, men jeg stusser over at man skal koble fra kabel til ecm og koble til et spes verktøy interface før man gjør målingen.
  24. Takk for research. Systemet på 1,8 turbo er annerledes enn v6 og NA-Nord, ikke sikkert det er likt. Tenker dessuten at siden turbo har fuel cutoff switch så trenger den ikke en annen sensor for samme signal. Ingen grunn til 3 pins på tps da hvis den bare trenger signalisere wot. Variabel signal spenning på bevegelse av spjeldet peker heller ikke mot annet enn at det er et potensiometee vi har med å gjøre.
  25. Tror kanskje røde tepper var originalt på hvite biler med mørke seter. Fikk denne informasjonen fra Centro Documentazione, men sier ikke noe om tepper: Alfa Romeo Giulia Sprint GT Veloce (105.36) Production date: 1966, May 17th Delivery date: 1966, August 24th Market destination: Agno (Switzerland) Exterior color: Biancospino Interior: Skai nero fumo
  26. Likte inertøret på denne! De røde teppene gjorde seg bra.
  27. Om du vil ha et mer up-to-date system som er en god del lettere og billigere å sette opp enn datasprut vil jeg anbefale MSD opplegget jeg har puttet inn i bilen min. Det koster vel totalt 7000 nå om dagen vil jeg tippe, med frakt og moms osv. Et skikkelig sprut gir deg mulighet til å justere drivstoff og ikke bare tenning, men da må du enten ha en del mer kunnskap eller ønsker å bruke mer penger. Selvfølgelig om du klarer å justere inn TPSen er det jo enda mindre klur :-)
  28. Jepp, sender deg bilder i morgen:-)
  29. Stefan, jeg kan være int i de gule lyktene 🙂. Mvh Robert
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...